کد خبر: ۷۲۸۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
تبلیغات

کاربرد و مزایای انواع ارتز و بریس شانه، کمر و مچ

بریس ارتوپدی از مواد سفت مانند پلاستیک فشرده و ترکیبات نرم مانند اسپندکس یا ترکیبات مشابه ساخته می‌شوند تا از حرکت کردن مفصل جلوگیری نمایند. هدف از ساخت بریس این است که مفصل نتواند بیشتر از دامنه حرکات خود تکان بخورد یا در برخی موارد اصلاً هیچ گونه حرکتی نداشته باشد.
کاربرد و مزایای انواع ارتز و بریس شانه، کمر و مچ
آفتاب‌‌نیوز :

استفاده از بریس ارتوپدی بسیار رایج است، اما به عنوان یک بخش تکمیلی از فرآیند درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از حرکت کردن مفاصل جلوگیری شود و بتوانند به ترمیم خود بپردازند. در این روش عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها به مقدار کافی به دریافت خون و مواد مغذی خواهند پرداخت و از حرکات اضافی که باعث آسیب دیدگی بیشتر آن‌ها می‌شود جلوگیری خواهد شد. در برخی موارد استفاده از بریس مناسب به بهبود دامنه حرکات یک اندام پس از آسیب دیدگی یا جراحی کمک می‌کند.

بریس چیست؟

بریس ارتوپدی از مواد سفت مانند پلاستیک فشرده و ترکیبات نرم مانند اسپندکس یا ترکیبات مشابه ساخته می‌شوند تا از حرکت کردن مفصل جلوگیری نمایند. هدف از ساخت بریس این است که مفصل نتواند بیشتر از دامنه حرکات خود تکان بخورد یا در برخی موارد اصلاً هیچ گونه حرکتی نداشته باشد. به این ترتیب همه بافت‌های همبند می‌توانند به طور صحیح بهبود پیدا کنند. بر خلاف گچ گرفتن یک اندام استفاده از بریس باعث می‌شود که بیمار بتواند به راحتی برای دوش گرفتن یا انجام جلسات فیزیوتراپی، بریس خود را در بیاورد و مجددا از آن استفاده کند. در برخی موارد استفاده از بریس به بهبود عملکرد عضلات برای انجام دادن یک حرکت خاص کمک می‌کند. با توجه به نواحی خاص بدن که باید بهبود پیدا کنند می‌توان از بریس ارتوپدی برای اهداف مختلفی استفاده کرد.

کاربرد و مزایای انواع ارتز و بریس شانه، کمر و مچ

چه افرادی از بریس استفاده می‌کنند؟

افرادی که دچار برخی از انواع آسیب دیدگی از قبیل کشیدگی عضله، ترک استخوان، پیچ خوردگی یک اندام، دررفتگی مفصل یا شکستگی استخوان شده اند می‌توانند از بریس ارتوپدی استفاده کنند. آسیب دیدگی یک عضو ناشی از فعالیت ورزشی بسیار شایع است به ویژه در میان ورزشکارانی که به انجام دادن فعالیت‌هایی از قبیل دویدن و دوچرخه سواری می‌پردازند. اگرچه فعالیت ورزشی باعث بهبود سلامت عمومی بدن می‌شود احتمال آسیب دیدگی بدن و پارگی رباط وجود دارد. ورزشکارانی که به انجام دادن فعالیت‌های سنگین می‌پردازند بیشتر در معرض خطر پارگی رباط مچ قرار می‌گیرند به همین دلیل بهتر است از بریس مخصوص مچ استفاده کنند. در مواردی که بیمار دچار کشیدگی شدید مچ پا شده است استفاده از بریس توصیه می‌شود. برخی از ورزشکاران ترجیح می‌دهند از بریس به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی در حین فعالیت ورزشی استفاده کنند تا از حرکات غیر عادی یک اندام و آسیب دیدگی احتمالی آن جلوگیری کنند.

افراد مسن جامعه بیشتر از دیگران به استفاده از بریس نیاز دارند، زیرا احتمال بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در این افراد بسیار زیاد است. با بالا رفتن سن احتمال ضعیف شدن برخی از اعضای بدن از قبیل بافت‌های همبند مانند رباط‌ها و غضروف افزایش پیدا می‌کند که این امر ریسک آسیب دیدگی و آرتروز شانه و زانو را در دوران پیری افزایش می‌دهد. سفتی مفاصل باعث می‌شود که بیماران برای بهبود توانایی حرکتی خود به استفاده از بریس نیاز داشته باشند. در صورتی که بیمار طبق دستور پزشک متخصص طب فیزیکی در یک فاصله زمانی مشخص از بریس استفاده کند پس از مدتی توانایی حرکتی او بهبود خواهد یافت در غیر این صورت بیمار در معرض خطر آسیب دیدگی بیشتر قرار می‌گیرد.

انواع مختلف بریس

به طور کلی بریس با توجه به محل استفاده به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از بریس اندام فوقانی و بریس اندام تحتانی. می‌توان از بریس اندام فوقانی برای نواحی مختلف بدن مانند شانه، کتف، بازو، آرنج، مچ، دست و انگشتان استفاده کرد. از سوی دیگر بریس اندام تحتانی برای کف پا، مچ، زانو و ساق پا کاربرد دارد. متخصصین ارتوپدی به تجویز، طراحی و ساخت بریس متناسب با شرایط بیمار خواهند پرداخت تا به اصلاح مشکلات ستون فقرات در افراد مبتلا به اسکولیوز کمک کنند.

بریس مچ پا

بریس مچ پا برای جلوگیری از چرخش پا به سمت داخل یا خارج در هنگام انجام دادن فعالیت‌های مانند پیاده روی یا حتی دویدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد استفاده از بریس به کاهش تورم و التهاب کمک می‌کند. بریس مچ که از ترکیبات با کیفیت ساخته شده است قابلیت شستشو را دارد و شما می‌توانید در طول روز به منظور بهبود توانایی حرکتی خود از آن استفاده کنید حتی پس از آنکه مچ پای شما به طور کامل بهبود پیدا کرد.

بریس کمر

استفاده از کمربند طبی به محافظت از مهره‌های پایین کمر نزدیک دنبالچه یا سایر نقاط کمر کمک می‌کند بدون آنکه عضلات شکم یا لگن را تحت فشار قرار دهد. استفاده از کمربند طبی باعث می‌شود در حین فعالیت ورزشی یا در طول روز کمر شما در بهترین حالت ممکن قرار بگیرد. برخی از افراد بدون استفاده از کمربند طبی نمی‌توانند به انجام کار‌های روزمره خود مانند خرید کردن، راه رفتن یا ورزش کردن بپردازند، زیرا کمر آن‌ها در شرایط نامطلوبی قرار می‌گیرد. استفاده از کمربند طبی در مراحل اولیه فیزیوتراپی اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا در این دوران عضلات شکم و کمر قوی نیستند. کمربند طبی برای درمان آرتروز کمر، تنگی کانال نخاع و دیسک کمر کاربرد دارد.

بریس زانو

زانو یکی از اجزای حساس و پیچیده بدن است که بخش زیادی از وزن بدن را تحمل می‌کند. زانو وظیفه تحمل فشار حاصل از وزن بدن در حین راه رفتن، دویدن یا حمل کردن اجسام را بر عهده دارد، اما در حین ورزش تحت فشار بسیار زیادی قرار می‌گیرد. آسیب دیدگی زانو بسیار شایع است که در این شرایط استفاده از بریس می‌تواند به بهبود آن کمک کند. در برخی موارد ورزشکاران و کارگران از بریس به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی زانو استفاده می‌کنند. به این ترتیب از حرکات غیر عادی زانو و خارج از حد قابل انتظار جلوگیری خواهد شد.

کاربرد و مزایای انواع ارتز و بریس شانه، کمر و مچ

بریس شانه

در صورتی که عضلات، بازو آرنج یا شانه تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته باشند می‌توان از بریس استفاده کرد تا بدون ایجاد هیچ گونه محدودیت حرکتی از این اعضا محافظت کند. در بخش زیر به برخی از موارد کاربرد بریس شانه اشاره می‌کنیم:

  • شانه یخ زده
  • آسیب دیدگی شانه
  • فشردگی شانه
  • بهبودی پس از آسیب دیدگی
  • ثابت کردن شانه
  • محافظت از مفصل شانه
  • پیشگیری از آسیب دیدگی یا التهاب مفصل
  • پیشگیری از التهاب تاندون
  • پیشگیری از وارد شدن ضربه به شانه
  • شکستگی ترقوه
  • تاندینوپاتی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین