کد خبر: ۷۲۸۱۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲

واکنش اتحادیه اروپا به اقدام آمریکا علیه فرانسه

اورسلا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا رفتاری که با فرانسه در امضای قرارداد استرالیا ( آکوس) با انگلیس و آمریکا شده را غیر قابل قبول خواند.
واکنش اتحادیه اروپا به اقدام آمریکا علیه فرانسه
آفتاب‌‌نیوز :

فون در لاین در گفت وگویی با شبکه سی‌ان‌ان افزود که با یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا رفتار غیرقابل قبولی صورت گرفته است.

رییس کمیسیون اروپا خواستار توضیح در این مورد شد و گفت: ما می‌خواهیم بدانیم چرا و چه اتفاقی افتاده است.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا ۲۵ شهریور ماه در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا از مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید موسوم به آکوس (AUKUS) میان سه کشور خبر داد و گفت این مشارکت در مورد سرمایه گذاری بر روی بزرگترین منبع قدرت ما است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، مقامات ارشد دولت آمریکا در مورد این همکاری به خبرنگاران گفتند که تحت مشارکت اعلام شده توسط جو بایدن، بوریس جانسون و اسکات موریسون نخست وزیران انگلیس و استرالیا، آمریکا فناوری و توانایی استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای را در اختیار استرالیا قرار می‌دهد.

نارضایتی شدید پاریس از توافق امنیتی جدید سه جانبه میان آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به "آکوس" درحالی است که دولت فرانسه از یک قرارداد نظامی ۹۰ میلیارد دلاری محروم می‌شود.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این اقدام واشنگتن، توافق آکوس را اقدامی "بی‌رحمانه" و "خنجری از پشت" دانست و افزود: این تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات ترامپ می‌اندازد.

فرانسه در اعتراض به این توافق سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و یک مراسم برای گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین