کد خبر: ۷۲۸۴۹۴
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲

ورشکستگی ۹۸ درصد سینما‌های ایران

محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران با اشاره به قرارگیری سینما‌ها در وضعیت بحرانی بیان کرد که ۸۷ سینما در کل کشور به صاحبان فیلم‌ها بدهی دارند.
ورشکستگی ۹۸ درصد سینما‌های ایران
آفتاب‌‌نیوز :

محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران درباره وضعیت سینما‌ها بیان کرد: این روز‌ها دخل و خرج سینما با هم نمی‌خواند، اگر به آمار فیلم‌ها هم نگاه کنید متوجه فروش پایین آن‌ها می‌شوید. به جز فیلم «دینامیت» بقیه فیلم‌ها فروش چندانی نداشته‌اند در حالی که سالن‌های سینما برای اکرانشان هزینه کرده‌اند. برای همان فیلم‌ها ما هزینه برق، مواد ضدعفونی‌کننده و… می‌دهیم. در این میان خواسته تهیه‌کنندگان مبنی بر پرداخت بدهی‌ها توسط سینما‌ها به حق و به جاست.

انجمن سینماداران هم در این خصوص همفکر و هم‌عقیده با تهیه‌کنندگان است به هر حال ما باید معوقات فیلم‌ها را پرداخت کنیم. یک فیلم هرچقدر که بفروشد نیمی از میزان فروش آن، حق قانونی صاحبان فیلم است و باید بر اساس توافقی که بین پخش‌کنندگان و سینماداران حاصل می‌شود، این پول پرداخت شود منتها مشکل اساسی ما این است که سینما در حال حاضر درآمدی ندارد، چون ما به جز فیلم، محصولات جانبی در سینما عرضه نمی‌کنیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد تیم جدیدی که در ارشاد مستقر شده از موضوعات با خبر است حتی وزیر جدید ارشاد در زمان دفاعیات خود در مجلس به معضلات سالن‌های سینمایی اشاره کرد.

سینما‌ها به صورت کامل ورشکسته شده‌اند
قاصد اشرفی بیان کرد: سینما‌ها به صورت کامل ورشکسته شده‌اند گویا در این میان برخی درآمد‌های کلان دارند و می‌گویند وضع سینما‌ها بهتر خواهد شد. اما ما نزدیک به دو سال است که تنها ضرر داده‌ایم و این ضرر غیرقابل جبران است به طوری که اگر دولت گامی برای نجات سینمای کشور برندارد ما در شرایط بسیار بحرانی قرار خواهیم گرفت.

وی افزود: خیلی از سینما‌ها همچنان متقاضی تغییر کاربری هستند. جالب است که برخی از دوستان ما می‌گویند وضع سینما خوب است هرچند ممکن است وضع چند سینما واقعاً خوب باشد، اما برای طرح چنین مسائلی باید به وضعیت همه سینما‌ها توجه کنیم، چون در کل کشور شاید دو سه سینما وضعیت خوبی داشته باشند، اما ۹۸ درصد سینما‌های کل کشور در ورشکستگی کامل قرار دارند، در چنین موقعیتی خیلی از سینماداران سینماهای‌شان را بسته‌اند.

اشرفی ادامه داد: در این چهار ماهی که من سینما ماندانا را باز کرده‌ام چیزی نزدیک به صد میلیون تومان از دیگران قرض گرفته‌ام تا سینما فعالیت داشته باشد ما این کار را به خاطر نیرو‌های کار و البته علاقه به سینما کردیم. اما من تا چه مدت و چقدر می‌توانم برای ادامه فعالیت سینما این کار را کنم؟ اگر دولت معتقد به ادامه حیات سینما بود وضعیت سالن‌ها این چنین نبود. باید ببینیم کل بودجه‌ای که ارشاد برای سالن‌های سینما در نظر گرفته چقدر است. در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار داریم باید به سینما به مانند این نگاه کنیم که در وضعیت کماست و اگر به دادش نرسند ممکن است از بین برود.

دولت مستقیم به سالن‌ها کمک کند
رئیس انجمن سینماداران درباره مصوبه شورای صنفی نمایش مبنی بر اینکه سینما‌های مقروض اجازه اکران فیلم جدید ندارند، گفت: اشکالی ندارد، این کار را بکنند، اگر دولت دوست دارد سینما داشته باشد باید مستقیم به سالن‌های سینما کمک کند، ۸۷ سینما در کشور به صاحبان فیلم‌ها بدهکار هستند اگر دولت و شورای صنفی نمایش می‌خواهد سینما‌ها تعطیل شوند، ایرادی ندارد، اگر این چنین صلاح می‌دانند که این ۸۷ سینما تعطیل شود، اشکالی ندارد، اما این در تناقض با دولتی است که مدعی حمایت از سینماست.

وی ادامه داد: سوال من این است که چطور به فیلم‌های در حال اکران، کمک می‌شود، اما به سالن‌های سینما کمکی صورت نمی‌گیرد؟ ما می‌دانیم که برای ساخت فیلم‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود، اما صاحبان آن فیلم‌ها هر زمان که بخواهند می‌توانند آثارشان را به نمایش بگذارند، اما سالن‌های سینما دقیقاً در همین زمان در ورشکستگی قرار دارند.

من در شورای صنفی هم از همکاران سینمایی خواستم که فرصت داده شود تا سینما‌ها بدهی خود را پرداخت کنند هیچکدام از اعضای انجمن سینماداران منکر این موضوع نیستند و این حق قانونی و شرعی صاحبان آثار است که پول‌های خود را دریافت کنند، اما در حال حاضر شرایط سینما‌ها بد است. یا باید به سینماداران فرصت داده شود یا دولت کمک فوری به سینما‌ها کند و تسهیلاتی برای سالن‌های سینما در نظر گرفته شود تا از این بحران گذر کنیم.

این موضوع نیاز به همکاری تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار دارد البته ما ۴۲ سال است که با یکدیگر صمیمانه کار می‌کنیم و حالا هم باید فرصتی به سینماداران داده شود تا به تدریج بدهی‌ها را پرداخت کنند. اگر چند فیلم خوب به چرخه اکران اضافه شود این مسأله تا حدودی حل می‌شود مثلاً اگر «دینامیت» اکران نمی‌شد هیچ سینمایی در سطح کشور باز نبود.

ما توافق کردیم هر دو هفته یکبار معوقات این فیلم پرداخت شود، چون هزینه سینما‌ها تأمین می‌شود و در مقابل هم سینما‌ها پرداخت‌ها را دو هفته یکباره تأمین می‌کنند.

بدهی‌ها از قبل روی هم انباشته شده است پیش از این آقای انتظامی که من ایشان بسیار تشکر می‌کنم کمک کردند تا وضعیت سینما‌ها بهبود پیدا کند، آقای شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، صندوق امید و صندوق اعتباری هنر هم کمک کردند تا بدهی‌ای که سینماداران به دفاتر پخش داشتند، برطرف شود، اما یک سری سینما‌ها نتوانستند از این تسهیلات بهره‌مند شوند، چون لازمه بهره‌گیری از این وام‌ها این بود که چند ضامن و سند مالکیت داشته باشند که آن را گرو بگذارند، اما نتوانستند این موارد را تأمین کنند.

قاصد اشرفی توضیح داد: ما پیشنهاد می‌کنیم دولت حداقل به مدت یک سال به پروسه تولید فیلم‌ها کمک نکند، چون در حال حاضر چیزی نزدیک به ۲۰۰ فیلم در صف اکران قرار دارند. این بودجه‌ای که برای حمایت از تولید فیلم در نظر گرفته شده می‌تواند به سالن‌های سینما تعلق بگیرد.

تسهیلاتی که سازمان سینمایی برای فیلم‌های اکران شده در نظر گرفته بود فقط به «دینامیت» تا تعلق گرفت، اما طرح خوبی نبود به نظرم بهتر این است که این تسهیلات به صورت مساوی بین فیلم و سالن سینما تقسیم شود، چون این تسهیلات به برخی از فیلم‌هایی اختصاص می‌یابد که فروش چندانی ندارند، اما به دلیل هزینه اکران آنها، سینما‌ها متضرر می‌شوند.

این سینمادار گفت: درخواست ما سینماداران از ارشاد این است که تسهیلات وامی که از سوی صندوق امید برای سینما‌ها در نظر گرفته شده بود، بخشوده شود و بدهی سالن‌های سینما صفر شود، چون برخی از این بدهی‌ها بسیار ناچیز است مثلاً ما سالنی را داریم که تنها صد تومان بدهکار است و خوب نیست سینما‌ها به این خاطر تعطیل شوند.

وی در پایان با بیان اینکه صندوق امید چیزی نزدیک به ۲۲ میلیارد تومان به سینما‌ها تسهیلات داد مطرح کرد: بدهی سینما‌ها چندان قابل توجه نیست غالباً هم این سینما‌های بدهکار همان سینما‌هایی هستند که به دلیل نداشتن سند مالکیت و ضامن نتوانستند از این تسهیلات برخوردار شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین