کد خبر: ۷۲۸۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

وزوز گوش عارضه کدام واکسن کروناست؟

چند صد نفر از اهالی کالیفرنیا در ایالات‌متحده می‌گویند که پس از دریافت واکسن کووید-۱۹ در گوش خود صدای زنگ شنیدند اما آیا زنگ و یا وزوز گوش به‌ عنوان یک عارضه جانبی نادر واکسن کووید-۱۹ محسوب می‌شود؟
وزوز گوش عارضه کدام واکسن کروناست؟
آفتاب‌‌نیوز :

در ماه آگوست سازمان غذا و دارو(FDA) و آژانس دارویی اروپا(EMA) وزوز گوش را به‌ عنوان عارضه جانبی احتمالی واکسن جانسون و جانسون اعلام کردند. با این‌ حال نهادهای نظارتی در ایالات‌ متحده اظهار کردند: هیچ رابطه علت و معلولی بین این عارضه و واکسن‌های فایزر و مدرنا که از فناوری‌ مختلف استفاده می‌کند، وجود ندارد.

به گزارش نیوز، از روز چهارشنبه، بیش از ۱۰ هزار و ۲۵۰ نفر در ایالات‌ متحده گزارشی در مورد وزوز گوش به پایگاه اطلاعاتی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC) ارائه کرده‌اند. اکثر گزارش‌ها شامل افرادی است که با فایزر یا مدرنا واکسینه شده‌اند. این پایگاه داده گزارش‌هایی از مردم جمع‌آوری می‌کند که ممکن است ناقص، نادرست یا تایید نشده باشد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرده‌اند تعیین اینکه آیا وزوز گوش با واکسیناسیون ارتباط دارد، دشوار است زیرا این بیماری بسیار رایج و درک علت آن دشوار است. تخمین زده می‌شود نزدیک به ۱۵ درصد از مردم، یعنی حدود ۵۰ میلیون آمریکایی، نوعی وزوز گوش را بعد از کرونا تجربه می‌کنند؛ دلایل وزوز گوش، آسیب به سر، احتقان سینوسی، اضطراب، بیماری‌های خود ایمنی و فشار خون بالاست.

دکتر رابرت اسکولی، کارشناس بیماری‌های عفونی از سن‌دیگو کالیفرنیا، در این خصوص اظهار کرد: افراد پس از عفونت‌های ویروسی و بعد از واکسیناسیون با انواع دیگر واکسن‌ها نیز به وزوز گوش مبتلا می‌شوند اما این عارضه برای همه افراد رخ نمی‌دهد؛ بنابراین دشوار است که بفهمیم علت وزوز گوش تزریق واکسن عفونت ویروسی دیگر یا عامل دیگری است.

اسکولی گفت: برخی از گزارش‌های وزوز گوش پس از واکسن ناشی از پاسخ ایمنی غیر منتظره به تلقیح یا التهاب بوده است؛ اگرچه مکانیسم دقیق آن مشخص نیست اما اکثر گزارش‌ها احتمالا اتفاقی است که توسط چیز دیگری ایجاد شده است؛ برخی از این گزارش‌ها وزوز گوش را در کمتر از یک روز پس از واکسیناسیون اعلام کردند که برای پاسخ ایمنی زمان بسیار کمی است چون پاسخ‌های ایمنی معمولا بعد از یک یا ۲ هفته ایجاد می‌شوند.

در کارآزمایی بالینی فایزر ۶ مورد وزوز گوش در افراد واکسینه‌ شده گزارش شد که هیچ موردی در گروه دارونما وجود نداشت.

شرکت فایزر در این خصوص گفته محققان هر موردی را بررسی و مشخص کردند که هر ۶ نفر دارای بیماری‌های زمینه‌ای(مانند سابقه وزوز گوش و میگرن، سابقه فشار خون بالا، آلرژی فصلی و کم‌کاری تیروئید) بودند یا داروهایی مصرف می‌کردند که احتمال بیشتری برای بروز این مساله ارائه می‌دهند. علت دیگری برای این رویداد نسبت به واکسن وجود دارد.

نتایج تحقیقات در مورد کووید-۱۹ حاکی از ارتباط این بیماری با مشکلات شنوایی است. بر اساس نتایج تحقیق دانشگاه منچستر، ۱۴.۸ درصد از افراد مبتلا به کووید-۱۹ وزوز گوش و ۷.۶ درصد آنان کم شنوایی را تجربه می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین