کد خبر: ۷۲۸۶۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
معاون وزیر نیرو مطرح کرد:

خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر به پایان رسید/سال سختی در پیش است

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با ۳۷ درصد کاهش بارندگی در مقایسه با متوسط ۵۲ سال گذشته به پایان رسید و می‌توان این سال را خشک ترین سال نیم قرن اخیر نامید.
خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر به پایان رسید/سال سختی در پیش است
آفتاب‌‌نیوز :

قاسم تقی زاده خامسی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: کمتر کسی را سراغ دارم که از اول مهرماه نوستالژی نداشته باشد، روز شادی و اضطراب مدرسه رفتن! اما برای مدیران عرصه آب در ایران چه در خشکسالی و چه در ترسالی اول مهرماه که آغاز سال آبی است، با دلهره همراه با امید به لطف پروردگار است و این نگرانی اکنون که کشور با تغییر اقلیم روبرو شده افزایش یافته است.

وی افزود: زیرا تغییر اقلیم برابر گفته صاحبنظران، سرزمین را با سالهای خشک طولانی و ترسالی های همراه با سیل های مخرب روبروخواهد کرد.

به گفته معاون آب و آبفای وزیر نیرو، آب در مخازن ۱۹۹ سد ملی کشور به حداقل رسیده و نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است، که اگر سیل و بارندگی های سالهای ۹۸ و ۹۹ نبود، موجودی مخازن سدها بسیار کمتر از این بود.

خامسی ادامه داد: سازمان هواشناسی پاییز امسال را نیز خشک و زمستان را نرمال و زیر نرمال پیش بینی کرده، هرچند پیش بینی بیش از یکماه حدود ۵۰ درصد قابل اطمینان است اما سالی که نکوست از بهارش پیداست!

وی نوشت: برای تامین آب شرب در سال جاری نگرانی کمتری وجود دارد، اما شوری آب در برخی مناطق مثل خوزستان در صورتی که جلوی کشت محصولاتی چون کلزا ، چغندر قند و محصولات پر آب بر گرفته نشود قطعا در پایین دست کارون بزرگ و کرخه شوری آب آشامیدنی افزایش جدی خواهد یافت.

به گفته معاون آب و آبفای وزیر نیرو، خوشبختانه کار گروه سازگاری با کم آبی استان به ریاست استاندار این نوع کشت ها را ممنوع اعلام کرده، ولی جلوگیری از آن مستلزم یک همت عمومی در سطح استان است.

خامسی اظهار کرد: علت شوری، ورود زه‌آب های نیشکر، برنج و پساب های صنعتی در طول پیمودن بیش از ۳۵۰ کیلومتر آب خروجی ازسدها در مسیر رودخانه و کانال های روباز است و علت نرسیدن آب به پیین دست، برداشت های غیر قانونی آب در این مسیر است.

وی تصریح کرد: سال سختی در پیش است،اول به لطف پرودگار امیدوارم و سپس به همراهی و یکپارچگی بدون بخشی نگری همه ذینفعان در جهت اجرای دقیق برنامه منابع و مصارف آب در حوضه های آبریز ایران عزیز!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
انسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
0
0
این خشکسالی وبی آبی حاصل بی سوادی بعضی از مسئولین هستش!؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین