کد خبر: ۷۲۸۶۸۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
از تجلیل از فرشته طائرپور و محمد ابوالحسنی تا کمبود بودجه

در نشست جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان چه گذشت؟

علیرضا تابش، دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در نشست این رویداد به آثار راه‌یافته، اعضای هیئت داوران، برگزاری کارگاه‌ها، تجلیل‌ها در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره و پلتفرم‌های نمایش آثار جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال نسبت به دوره‌های گذشته افزایش بودجه نداریم حتی در بخش بین‌الملل که بسیار هزینه‌بر است با مکاتبات انجام‌شده، بخشی از همراهی‌ها به صورت رایگان صورت گرفت.
در نشست جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان چه گذشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

نشست خبری علیرضا تابش، دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پنج‌شنبه (اول مهرماه) برگزار و به صورت زنده از درگاه‌های اینترنتی این رویداد در فضای مجازی پخش شد.

تابش در ابتدای نشست با اشاره به شعار امسال این رویداد بیان کرد: شعار سی و چهارمین جشنواره «سینما سرزمین خیال» انتخاب شد. ما معتقدیم رسالت سینما حفظ امید و نشاط است و با توجه به شرایط کرونایی کودکان سوگوار می‌توانند با دنیای سینما به آرام‌بخشی تخیل و خیال روی آوردند.

او سپس به آثار دریافتی این دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۵۵۰ اثر در بخش ملی و بین‌المللی به دبیرخانه ارسال شد. در بخش ملی به طور کلی ۴۳۸ اثر دریافت شد که از این بین ۳۳۲ اثر ملی مطابق مقررات جشنواره بود. در بخش وب‌سری ۱۲ اثر، پویانمایی کوتاه ۱۲۰ اثر، فیلم کوتاه داستانی ۲۱۵ اثر و در بخش فیلم ‌بلند ایرانی ۴۵ اثر متقاضی حضور بودند. از این میان، ۱۰ اثر وب‌سری و ۱۶ اثر با موضوع کرونا هستند که در بخش ویژه کرونا روایت حضور خواهند داشت. ۱۷ فیلم کوتاه داستانی و ۱۸ اثر بلند داستانی به جشنواره راه یافتند که این آثار در سینماهای اصفهان و همزمان در دیگر استان‌های متقاضی که تاکنون شامل ۲۳ استان و دو منطقه آزاد اروند و ارس می‌شوند نمایش داده خواهند شد.

دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ادامه هیئت داوران این دوره را در بخش‌های مختلف ملی و بین‌المللی معرفی کرد و افزود: مهین جواهریان، گلاره عباسی، بهروز شعیبی، سهیل موفقی، رضا درستکار و بهرام دهقان‌یار داوری بخش ملی جشنواره را برعهده خواهند داشت. همچنین در بخش داوری بین‌المللی داورانی از کشورهای فرانسه، آلمان، شیلی و سوئد به صورت آنلاین آثار را داوری خواهند کرد. در میان آثار دریافتی ۱۰ فیلم خارجی و دو فیلم ایرانی «یدو» و «پسران دریا» در بخش بین‌الملل در کنار ۱۰ اثر دیگر رقابت می‌کنند.

او سپس اضافه کرد: آثار راه‌یافته به بخش رقابتی جشنواره نیز شامل این آثار می‌شوند: بلوط به کارگردانی مرتضی رحیمی، بامبالا ساخته سیدجمال سیدحاتمی، برزندگی به کارگردانی حسین قاسمی جامی، پسران دریا ساخته افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی، ترانه‌های پدرانه به کارگردانی محمد بصیری، داستان‌های هزار و یک روز تولید مشترک ایران و ژاپن، زندگی و زندگی ساخته علی قوی‌تن، شهر گربه‌ها به کارگردانی سیدجواد هاشمی، لیپار ساخته حسین ریگی و یدو به کارگردانی مهدی جعفری.

دبیر جشنواره ۳۴ فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به شرایط اکران فیلم‌ها و برگزاری کارگاه‌ها بیان کرد: این دوره از جشنواره به صورت ترکیبی برگزار خواهد شد و برای نمایش آنلاین پلتفرم‌های فیلیمو، هاشور و تیوا میزبان نمایش آثار هستند. کلیه برنامه‌های برخط جشنواره به صورت روزانه در سایت تیوا نمایش خواهد داشت. افتتاحیه و اختتامیه نیز در شهر اصفهان برگزار خواهد شد. در پلتفرم هاشور بخش کتابخانه ویدئویی و کارگاه‌ها نمایش خواهند داشت و از طریق فیلیمو تنها نمایش آثار را داریم. ۴۵۰ عنوان فیلم در کتابخانه ویدئویی بارگذاری خواهند شد و این امکان برای همه وجود خواهد داشت تا به تماشای آن‌ها بنشینند.

او با اشاره به حضور موثر کودکان نیز گفت: سعی داریم که برای کودکان حاشیه شهر اصفهان شرایطی را با کمک نهادهای مرتبط داشته باشیم تا آن‌ها نیز بتوانند آثار را ببینند. داوران کودک و نوجوان بین‌الملل نیز داریم که از شش کشور حضور خواهند داشت. به رسم گذشته ما داورانی از طرف یونیسف هم خواهیم داشت و جایزه برگزیده از دیدگاه یونیسف به یک اثر اهدا خواهد شد.

تابش درباره دستاوردهای این جشنواره گفت: برای دوستداران مطالعات سینمایی در بخش بین‌الملل و ملی کارگاه‌های خوبی طراحی شده است. سه کارگاه مدرس خارجی و سه کارگاه مدرس ایرانی خواهند داشت. مرکز اسناد و موزه جشنواره در روز ملی سینما آغاز به کار کرد و بنا است تا این موزه توسعه پیدا کند. برپایی المپیاد فیلمسازی در بخش ایده و فیلم تاثیر خوبی بر آموزش نوجوانان داشت. آن‌ها آثار خودشان را برای المپیاد می‌فرستند، رقابت می‌کنند و آموزش می‌بینند و مربیان به عنوان منتور در این المپیاد حضور پیدا می‌کنند و تجریبات خودشان را در اختیار این نوجوانان قرار می‌دهند.

او سپس بیان کرد: در افتتاحیه این دوره جشنواره بزرگداشت زنده‌یاد «نورپور» را داریم که سال‌ها ریاست صنف سینماداران کشور را بر عهده داشتند. در اختتامیه جشنواره هم از دو شخصیت محبوب سینمای کودک فرشته طائرپور و محمد ابوالحسنی که امسال به دلیل ابتلا به ویروس کرونا آن‌ها را از دست دادیم، تجلیل خواهد شد.

تابش در بخشی از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنای اصفهان بیان کرد: امسال افزایش بودجه نسبت به سال‌های گذشته نداریم بلکه صرفه‌جویی نیز رخ داده است. همه این‌ها به رغم افزایش قیمت‌ها رخ داد. حتی در بخش بین‌الملل که بسیار هزینه‌بر است بخشی از همراهی‌ها با توجه به مکاتبات صورت‌گرفته به صورت رایگان انجام شد.

روز پنج‌شنبه همچنین با حضور دبیر جشنواره و شهردار اصفهان از پوستر اصلی جشنواره و پوستر پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان اثر احسان برآبادی رونمایی شد.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل برگزار خواهد شد.

در در نشست جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان چه گذشت؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین