کد خبر: ۷۲۸۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹

حرکت بورس به کدام سمت خواهد بود

بازار سرمایه در دو هفته گذشته برخلاف روندی که از ابتدای تابستان داشت، مسیر نزولی به خود گرفت به طوری که شاخص کل بورس که از یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد گذر کرده بود تا کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد کاهش یافت. موضوعی که یک تحلیل گر بازار سرمایه علت آن را وجود چند ابهام برای این بازار دانست.
حرکت بورس به کدام سمت خواهد بود
آفتاب‌‌نیوز :

سعید جعفری گفت؛ به این سوال که چرا روند بازار سرمایه در دو هفته گذشته منفی بود پاسخ داد: یکی از دلایل این موضوع عوامل تاثیرگذار در بازارهای مالی مانند نرخ بهره بین بانکی یا همان نرخ سود بین بانکی و متعاقب آن افزایش نرخ سود اوراق درآمد ثابت است.

وی ادامه داد: در واقع اتفاقی که در دو هفته گذشته رخ داده این است که نرخ سود اوراق درآمد ثابت یا همان اوراق دولتی حداقل دو درصد نسبت به اوایل تابستان افزایش پیدا کرده است همین موضوع باعث افزایش جذابیت اوراق درآمد ثابت و کاهش جذابیت بازار سهام می شود.

این تحلیل گر بازار سرمایه با اشاره به روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم به تازگی مستقر شده و همه انتظار دارند در جهت کنترل تورم اقداماتی انجام دهد و یکی از ابزارهای کوتاه مدت کنترل تورم افزایش نرخ اوراق است. همین اتفاق باعث افزایش ترس در بازار سهام شد.

بازار سرمایه با مشکل تقاضا مواجه است

جغفری در ادامه با بیان این که چند عامل دیگر در ریزش دو هفته اخیر بازار سرمایه تاثیرگذار است توضیح داد: یکی از این عوامل ریسک افت قیمتهای جهانی است برای مثال قیمت سنگ آهن ریزش زیادی تجربه کرد و باعث شد برخی سرمایه گذاران نگران این باشند این اتفاق به قیمت اکثر محصولات د ر دنیا تسری پیدا کند.

وی ادامه داد: عامل دیگر نیز ابهامات موجود پیرامون آغاز مذاکرات سیاسی است چرا که گمان می رود توافق صورت بگیرد و نرخ دلار کاهش قابل توجهی را تجربه کند. این چند عامل باعث شده عدم تقاضا د بازار زیاد شود.

جعفری ادامه داد: در واقع در حال حاضر بازار سرمایه بیشتر از نظر تفاضا مشکل دارد. یعنی فروشنده ها قوی نیستند اما به دلیل مذدکور جذابیت برای خریداران وجود ندارد و خریدار محتاط شده و عقب نشسته اند.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در هفته پیش رو روندی صعودی در پیش خواهد گرفت گفت: منظورم از روند صعودی این است ریزشی که در دو هفته قبل تجربه کرده ایم جبران خواهد شد اما حدس می زنم تا اوایل آذرماه بازار متعادل، نوسانی و خنثی باشد و نمی توان انتظار صعود شدیدی از آن داشت تا زمانی که ریسک ها و ابهامات مذکور برطرف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین