کد خبر: ۷۲۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۶

مخالفت آلمان با حضور اوکراین و گرجستان در ناتو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: صدراعظم آلمان با ایده رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت از پیوستن گرجستان و اوکراین به پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) صراحتا مخالفت کرده و گفته‌است که الحاق این دو کشور می‌تواند باعث ایجاد تنش‌های داخلی در این سازمان شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آنگلا مرکل روز پنجشنبه پس از ورود به بخارست برای شرکت در اجلاس ناتو، اعلام کرد که با عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو مخالف است: «من معتقدم یک کشور تنها زمانی می‌تواند عضو ناتو شود که نه تنها سیاست‌های جاری رهبری آن، این عضویت را تأیید ‌کند، بلکه در میان مردم نیز یک حمایت پرمعنا و عمیق از عضویت در ناتو وجود داشته باشد».

مرکل افزود: «کشورهایی که خودشان دچار بحران‌های داخلی یا منطقه‌ای هستند نمی‌توانند عضو ناتو شوند. ما مجمعی برای دفاع از امنیت هستیم و نه مجموعه‌ای که در داخل آن عضوی درگیر امنیت داخلی خودش باشد».

مطابق قوانین ناتو، سران این سازمان امشب و فردا صبح در بخارست تشکیل جلسه می‌دهند تا امکان عضویت دو کشور اوکراین و گرجستان را بررسی کنند. آلمان و فرانسه از مخالفان پیوستن این دو کشور به پیمان ناتو هستند. آنها به جنبش‌های جدایی‌طلبانه دو ایالت در گرجستان و نیز حمایت کمرنگ مردم اوکراین از پیوستن این کشور به ناتو اشاره می‌کنند. در مقابل، ایالات متحده امریکا از پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو استقبال می‌کند.

جرج بوش رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در دیدار با رئیس‌جمهور رومانی به دلیل آنچه که آن را «ایجاد تنوع آرا در ناتو» توصیف کرد از ایده پیوستن این دو کشور به این پیمان حمایت کرد. وی در این دیدار افزود: «در بخارست ما باید روشن کنیم که ناتو از تمایل اوکراین و گرجستان برای پیوستن به این پیمان استقبال می‌کند و یک راه روشن برای رسیدن به این هدف عرضه خواهد کرد».

در کنار آلمان و فرانسه، روسیه نیز یکی دیگر از مخالفین جدی عضویت گرجستان و اوکراین درناتوست. روسیه از این هراس دارد که با عضویت این دو کشور در ناتو، موقعیت منطقه‌ای این کشور متزلزل شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه صراحتا تاکید کرد که مسکو گسترده‌تر شدن کشورهای شرقی را بی‌جواب نخواهد گذاشت. تحلیلگران غربی انتظار دارند که روسیه با الگو قرار دادن موضوع کوزوو، استقلال دو استان جدایی‌طلب اوستیا و آبخازیای گرجستان را به رسمیت بشناسد.

سران ۲۶ کشور عضو ناتو امشب و فردا در بخارست در مورد موضوع پیوستن گرجستان و اوکراین به کشورهای عضو پیمان ناتو تصمیم‌گیری خواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین