کد خبر: ۷۲۸۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴

پرایس: آمریکا امیدوار است کره شمالی به میز مذاکره بازگردد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که آمریکا هیچ گونه قصد خصمانه‌ای در مقابل کره شمالی ندارد؛ در حالی که از کره شمالی می‌خواهد تا به میز مذاکره بازگردد.
پرایس: آمریکا امیدوار است کره شمالی به میز مذاکره بازگردد
آفتاب‌‌نیوز :

 اظهارات ند پرایس، سخنگو وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح شد که یک معاون وزیر خارجه کره شمالی پیشنهاد مون جائه‌ این، رئیس جمهوری کره جنوبی را برای اعلام پایان رسمی جنگ کره، رد کرد و سیاست خصمانه آمریکا علیه کشورش را عامل اصلی بی ثباتی در شبه جزیره کره خواند.

به گزارش یونهاپ، پرایس در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا اعلام پایان جنگ را که توسط رئیس جمهوری کره جنوبی پیشنهاد شده، می‌تواند به‌عنوان نقطه عطف باور کند یا باید تا زمان خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی صبر کند، گفت: ما این موضوع را بارها گفته‌ایم؛ اما ما هیچ گونه قصد خصمانه‌ای نسبت به "جمهوری دموکراتیک خلق کره" نداریم و همچنان آماده‌ایم تا بدون هیچ قید و شرط از پیش تعیین شده‌ای با "جمهوری دموکراتیک خلق کره" مذاکره کنیم.

پرایس در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: امیدواریم "جمهوری دموکراتیک خلق کره" به توسعه رابطه با ما جواب مثبت بدهد.

ری تائه-سونگ، معاون وزیر خارجه کره شمالی گفت که اعلامیه پایان جنگ "به یک تکه کاغذ محض" تبدیل خواهد شد اگر آمریکا سیاست خصمانه خود را نسبت به کره شمالی تغییر ندهد.

"ری" در بیانیه‌ای گفت که خروج آمریکا از سیاست‌های دوگانه و خصمانه، از اولویت‌های اصلی در تثبیت وضعیت شبه جزیره کره و برقراری صلح در این منطقه محسوب می‌شود.

در همین حال خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پیشنهاد اخیر "مون جائه این"، رئیس جمهوری کره جنوبی را در راستای اعلام رسمی پایان جنگ کره یک "ایده تحسین برانگیز" تلقی کرد اما تاکید کرد اکنون و تا زمانی که کره جنوبی "سیاست شدیدا خصمانه‌اش" را در قبال پیونگ‌یانگ برندارد، تمایلی به گفت‌وگو وجود ندارد.

اظهارات پرایس نیز پس از صحبت‌های مارک لمبرت، معاون وزیر امور خارجه در امور ژاپن و کره جنوبی مطرح شد که گفت: آمریکا آمادگی خود را برای بررسی طرح‌های ایجاد اعتماد معنادار با کره شمالی اعلام کرده است.

پرایس افزود: ما متعهد برای دستیابی به صلح پایدار در شبه جزیره کره هستیم؛ همچنان ما معتقدیم که بهترین راه برای رسیدن به چنین هدفی باید از طریق مذاکره و دیپلماسی با "جمهوری دموکراتیک خلق کره" انجام شود.

پرایس هم‌چنین ادامه داد: ما همچنان به دنبال تعامل با "جمهوری دموکراتیک خلق کره" به عنوان بخشی از یک رویکرد عملی حساب‌شده شده هستیم تا بتوانیم پیشرفت ملموسی ایجاد کنیم که امنیت را نه تنها برای آمریکا بلکه برای متحدان ما در منطقه، نیروهای مستقر و شرکایمان نیز افزایش دهد.

کره شمالی از اوایل سال ۲۰۱۹ از مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با آمریکا خودداری کرده است.

همچنین کره شمالی به برخی از درخواست‌های جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از زمان روی کار آمدنش پاسخی نداده است.

پرایس تلاش‌های مشترک آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره عنوان و به دیدار سه جانبه بین دیپلمات‌های ارشد کشورهای مزبور در نیویورک نیز اشاره کرد.

وی افزود که یکی از موضوعات اصلی این گفت‌وگو در آن تعامل سه جانبه، رویکردی در قبال "جمهوری دموکرراتیک خلق کره" بود: همچنین اگر بخواهیم موثر و کارآمد عمل کنیم، نیاز داریم تا با شرکایمان در ارتش کره جنوبی و ژاپن همکاری کنیم.

پرایس همچنین حمایت خود را از مذاکره بین دو کره بیان کرد و افزود: وقتی صحبت از روابط بین "ارتش کره جنوبی" و "جمهوری دموکراتیک خلق کره" می‌شود، باید باور داشته باشیم که مذاکره بین دو کره و تعامل آن‌ها اتفاق خوبی است؛ ما به همراه متحدان ارتش کره جنوبی به این همکاری ادامه می‌دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین