کد خبر: ۷۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۴ - ۰۹:۴۲

دیکتاتور بغداد رسما تفهيم اتهام شد

آفتاب‌‌نیوز : اين اتهام به کشتار شيعيان در روستای دوجيل در شمال بغداد در سال ۱۹۸۲ بعد از ترور نافرجام صدام مربوط می شود. البته اين جدی ترين اتهام وارده به رهبر سابق حزب بعث نيست، ولی تنها موردی است که تحقيقات درباره آن پيشرفت داشته است. 

تاريخ محاکمه صدام ظرف چند روز آينده اعلام خواهد شد. در صورت محکوميت، رييس جمهور سابق عراق که در دسامبر ۲۰۰۳ بازداشت شد، به اعدام محکوم خواهد شد.

قاضی ارشد اين دادگاه اعلام کرده که تحقيقات درباره پرونده روستای دوجيل تکميل شده است. اين گفته بدين مفهوم است که ديکتاتور سابق عراق شايد در اوايل سپتامبر محاکمه شود.

در سال ۱۹۸۴ بعد از سوء قصد به جان صدام نيروهای ارتش عراق به کمک هلی کوپتر به روستای شيعه نشين دوجيل در ۴۰ کيلومتری شمال بغداد حمله کردند. بيش از ۱۴۰ نفر اعدم و شمار زيادی شکنجه شدند.
 علاوه بر صدام، دامادش برزان ابراهيم الحسن، طه ياسين رمضان، معاون سابق رييس جمهور و عواد بدر البندر از قضات عاليرتبه حکومت بعث در ارتباط با اين پرونده محاکمه خواهند شد.

دولت عراق اعلام کرده است که صدام حسين فقط برای ۱۲ فقره اتهام محاکمه خواهد شد، هرچند ۵۰۰ اتهام عليه وی مطرح شده است. برخی از اين اتهامات به بمباران شيميايی روستای کردنشين حلبچه در سال ۱۹۸۸ و تجاوز به کويت در ۱۹۹۰ و سرکوب شيعيان در ۱۹۹۱ مربوط می شود.

رهبر سابق عراق در نقطه ای نامعلوم در عراق توسط نيروهای آمريکايی نگهداری می شود. يک محکمه ويژه که در سال ۲۰۰۳ تشکيل شد از آن زمان تاکنون سرگرم جمع آوری شواهد عليه وی بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین