کد خبر: ۷۲۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۴
در میان تدابیر شدید امنیتی

بوش وارد زاگرب شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرگزاری رویتر از زاگرب، جرج دبلیو بوش رئیس جمهور امریکا امروز جمعه پس از شرکت در نشست سران سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ناتو و در آستانه مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، برای یک دیدار دو روزه وارد کرواسی شد تا با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کند. 

کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا و استفان هدلی مشاور امنیت ملی و دیگر مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه، بوش را در این سفر همراهی می‌کند.

جرج بوش امروز با استیپان مسیج رئیس جمهور کرواسی در بدو ورود به زاگرب دیدار می کند و روز شنبه هم با «ایو سانادر» نخست وزیر این کشور دیدار خواهد کرد. 

قرار است که بوش پس از دیدار و مذاکره با نخست وزیر کرواسی در میدان سنت مارکو برای شهروندان کرواسی سخنرانی کند.

ایوو سانادر نخست وزیر کرواسی و وزرای کابینه وی روز شنبه در کاخ بانسکی زاگرب از جرج بوش وهیات همراه استقبال رسمی به عمل می‌آورند. 

جرج بوش در مصاحبه با هینا خبرگزاری رسمی کرواسی قبل از ترک بخارست گفت: «عضویت کرواسی در ناتو برای دولت وملت کرواسی بسیار مثبت خواهد بود». 

استفان هدلی مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در گفت وگو با این خبرگزاری، عضویت کرواسی در ناتو و نیز اجرای اصلاحات ساختاری در این کشور را به مردم این کشور تبریک گفت.

بوش پس از دیدار از کرواسی به ساحل سوچی در دریای سیاه خواهد رفت تا با ولادیمیر پوتین همتای روس خود دیدار کند.

جرج بوش سومین رییس جمهوری آمریکا است که از کرواسی دیدار رسمی می‌کند.

پیش از وی ریچارد نیکسون در سال ‪ ۱۹۷۰‬میلادی و بیل کلینتون در سال ‪۱۹۹۶‬ میلادی از این کشور در منطقه بالکان دیدار داشته اند.

در اجلاس روز گذشته ناتو از دو کشور کرواسی و آلبانی برای پیوستن به ناتو دعوت شد و بوش پس از اعلام این موضوع ابراز امیدواری کرد: «این کشورها اصلاحات اقتصادی، سیاسی و نظامی لازم را برای پیوستن به این سازمان انجام دهند».

این دو کشور بیست وهفتمین و بیست وهشتمین اعضای ناتو خواهند بود. 



این در حالیست که در آستانه ورود رییس جمهور آمریکا به زاگرب پایتخت کرواسی تدابیر امنیتی در این شهر تشدید شده‌است.

به گزارش واحد مرکزی خبر از بلگراد؛ مقامات امنیتی و پلیس کرواسی با اعلام اینکه حرکت و توقف خودروهای شخصی در بیشتر مناطق زاگرب ممنوع است از مردم خواستند امروز و فردا فقط از وسایط نقلیه عمومی استفاده کنند.

مراکز پلیس با فرستادن ماموران امنیتی به ساختمانهای بلندمرتبه مرکزی شهر، به ساکنان این ساختمانها هشدار دادند، هنگام ورود جرج بوش در بالکن ها و پشت بامها ظاهر نشوند.

مقامات دولت ساعت کار مدارس و مراکز آموزشی را برای کنترل بیشتر شهر کاهش داده اند و نام خیابانهایی را که قرار است کاروان همراه جرج بوش از فرودگاه تا محل اقامت وی طی کند، فاش نکردند.

با این حال قرار است هم‌زمان با ورود جرج بوش به میدان مرکزی زاگرب (میدان فرانیو توجمن) تظاهرات ضد آمریکایی برگزار شود که گفته شده است این تظاهرات با مجوز وزارت کشور کرواسی برگزار خواهد شد.

رسانه های جمعی محلی کرواسی گزارش دادند مقامات امنیتی آمریکا و کرواسی تدابیر لازم را برای کنترل این تظاهرات اتخاذ کرده اند. 


کرواسی یکی از جمهوریهای یوگسلاوی سابق به شمار می رود که در اوایل دهه 90 میلادی پس از فروپاشی یوگسلاوی اعلام استقلال کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین