کد خبر: ۷۲۹۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۹
استاندار گیلان تأکید کرد

قایقران یک اسطوره فراموش نشدنی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم گرامیداشت دهمین سالگرد درگذشت سیروس قایقران کاپیتان پرافتخار اسبق ملوان و تیم ملی فوتبال ایران بر مزار آن مرحوم در کلیور بندرانزلی برگزار شد.


به گزارش ایسنا در این یادبود که عصر جمعه با حضور مهندس قهرمانی چابک استاندار گیلان، مسئولان سیاسی و ورزشی بندرانزلی و جمعی از شخصیتهای برجسته ورزش کشور انجام شد، استاندار گیلان در سخنانی مرحوم قایقران را افتخار جاودانه ورزش گیلان دانست و اظهار داشت: مرحوم قایقران به مانند نامجو و رضازاده یک اسطوره فراموش ناشدنی به شمار می رود، وی از شخصیت والایی برخوردار بود و باید یاد و خاطره اش همیشه گرامی داشته شود.


وی افزود: در حقیقت همواره از کسانی تقدیر می شود که تنها متعلق به شهر و خانواده خود نیستند بلکه به تمامی ملت تعلق دارند، برخی بیشتر از زمان و مکان پیرامون خود اوج می گیرند و همه مردم با هر خصوصیت و فرقه ای سعی دارند خود را به این افراد نزدیک کنند.


استاندار گیلان متذکر شد: سیروس قایقران از یک شهر کوچک و بدون امکانات توانست به مدارج بالایی در فوتبال ایران دست یابد و با بزرگان فوتبال ایران همطراز شود، در حقیقت این بزرگ مرد با افتخار آفرینی های خود راه را برای دیگر جوانان این مرز و بوم باز کرد و جوانان این مرز و بوم باید تمامی تلاش خود را جهت تداوم روند مرحوم قایقران به کار گیرند.


قهرمانی در پایان خاطر نشان ساخت: حتما باید در شهرستان بندرانزلی و یا دیگر نقاط استان گیلان ورزشگاهی به نام سیروس قایقران احداث شود تا به همگان ثابت شود وی همچنان محبوب تمام گیلانیان قدرشناس است.


بازیکنان و کادر فنی ملوان بندرانزلی، احمدرضا عابدزاده، محمد احمدزاده، فردین معصومی، غفور جهانی، بهمن صالح نیا، نادر دست نشان و جمعی از شخصیتهای سیاسی و ورزشی گیلان از جمله حاضران مراسم یادبود مرحوم قایقران بودند.


یاد و خاطره سیروس قایقران هر سال در روزهای خوش عطر بهاری با یادآوری چهره لبریز از شور زندگی‌اش پررنگ می‌شود.

این روزها بر در و دیوار خیابان و مغازه‌های شهر ساحلی انزلی سایه‌ای عظیم از اسطوره همیشه جاوید فوتبال‌ایران نقش بسته و تو رابه‌سوی بازخوانی زندگی و مرگ هدایت می‌کند.

هنگامی که از فوتبال انزلی سخن به میان می‌آید ناخودآگاه تمام کلمات یکی شده و تنها نام سیروس قایقران بر لب‌ها جاری می‌شود.

سیروس قایقران نه تنها در فوتبال بلکه در رفتار و کردار نیز اسطوره‌ای است برای کسانی که در عرصه ورزش فعالیت می‌کنند.

قایقران دراول اسفند سال ‪ ۱۳۴۰‬در بندرانزلی متولد شد واز کودکی فوتبال را در کوچه‌های خاکی کلویر این شهر شروع کرد.

وی در مدت کوتاهی توانست افتخارات زیادی برای فوتبال ایران به‌ارمغان آورد.

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران که کارنامه درخشان و پرافتخارش نشانگر خلاقیت و مهارتهای منحصر به فرد او در فوتبال ایران و آسیاست.

مردی که در عین بزرگی همچنان افتاده و متین بود و علاوه بر فوتبال دوستان در بین تمام مردم دوستداران زیادی داشت و هنوز نیز از سیل این دوستداران کم نشده است.

قایقران در ‪ ۴۳‬بازی تیم ملی حضور داشت و در ‪ ۲۱‬بازی به عنوان کاپیتان تیم ملی را همراهی کرد.

وی در مدت حضورش در تیم ملی توانست ‪ ۱۴‬گل را به ثمر برساند.

اولین بازی ملی زنده‌یاد قایقران در ‪ ۳۰‬دی ماه سال ‪۶۳ ‬در مقابل یوگسلاوی سابق و آخرین بازی ملی وی در ‪ ۲۶ ‬فروردین سال ‪۷۲ ‬مقابل بوسنی بود.

از افتخارات دوران بازیگری او می‌توان به قهرمانی تیم ملوان بندرانزلی در جام حذفی، مقام سومی در جام ملت‌های آسیا و قهرمانی بازی‌های آسیایی پکن در سال ‪ ۱۹۹0‬اشاره کرد.

زیباترین گل زده سیروس قایقران در بازی‌های ملی به تیمی از آلمان شرقی و بهترین گل زده او برای تیم ملی به کره در سال ۱۹۹۰‬ است.

سیروس قایقران عضو باشگاه‌های ملوان و استقلال بندرانزلی، الاتحاد قطر و کشاورز تهران بود.

غروب غم‌انگیز زندگی سیروس قایقران به همراه پسرش در ‪ ۱۸‬فروردین ماه سال ‪ ۷۷‬بر اثر سانحه رانندگی به وقوع پیوست.

سیروس قایقران؛ مردی که هرگز از یادها نخواهد رفت؛ سرانجام در اثر یک سانحه رانندگی در غروب 18 فروردین ماه در محور رشت - قزوین سال 1377 به همراه پسرش راستین به دیار باقی شتافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین