کد خبر: ۷۲۹۸۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

سرعت رشد تورم ایران در میان ۱۰ کشور نخست جهان!

رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید اقتصاد کشور بدون استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از دشواری‌هایی که امروز به آن‌ها دچار شده، خارج نخواهد شد.
سرعت رشد تورم ایران در میان ۱۰ کشور نخست جهان!
آفتاب‌‌نیوز :

با وجود آنکه چند هفته از استقرار تیم اقتصادی دولت جدید می‌گذرد، اما همچنان فعالان بخش خصوصی در حال اعلام نظرات و انتقاد‌های خود از شرایط اقتصادی کشور در سال‌های گذشته هستند و امیدوارند در برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی دولت سیزدهم کلید می‌خورد، نظراتشان به مرحله اجرا برسد.

اتاق بازرگانی ایران در قالب گزارشی از وضعیت اقتصاد ایران، بخشی از طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای عبور از شرایط کنونی ارائه کرد و حالا رئیس پارلمان بخش خصوصی می‌گوید در صورتی که دولت از ظرفیت‌های این بخش استفاده نکند، بسیاری از معضلات کلان این بخش به جای خود باقی خواهد ماند.

غلامحسین شافعی در جلسه اتاق بازرگانی مشهد گفته: دولت سیزدهم اقدامات عملیاتی خود را در بخش‌های مختلف کلید زده، اما در عرصه اقتصاد همچنان برای رویه‌های داخلی و یا در عرصه سیاست‌گذاری‌های خارجی، اقدامات شاخص و یا روند متفاوتی را شاهد نیستیم. نمی‌توان به روال گذشته سیستم اقتصاد کشور را اداره کرد و نسبت به چالش‌های عمده این حوزه منفعل ماند، هر اصلاحی نیز نیازمند بازنگری عمده در سیستم قاعده‌گذاری اقتصاد کشور است.

او با اشاره به آمار‌های تورمی در کشور، انفعال نسبت به‌ضرورت اصلاحات اقتصادی را عامل تشدید این شاخص برشمرد و توضیح داد: آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که نام ایران در لیست ۱۰ کشور با بالاترین سرعت رشد تورم قرار دارد. در صدر این جدول نام‌هایی همچون ونزوئلا، سودان و زیمبابوه را مشاهده می‌کنیم و ایران نیز همراه این کشور‌ها در میان ۱۰ مورد اول قرار می‌گیرد.

شافعی ادامه داد: گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز بر تنزل مصرف کالری در ایران صحه می‌گذارد؛ چنانکه از سال ۱۳۹۶ به بعد، بیش از ۵۰ درصد مردم کمتر از حد لازم (۲۱۰۰ در روز) کالری مصرف کرده‌اند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به اثرات فقر اقتصادی بر تحولات جمعیتی شهر‌ها و افزایش مهاجر، تصریح کرد: سیاست‌های غلط اقتصادی، تأثیرات خود را با سیل مهاجرت از روستا‌ها و مناطق محروم به کلان‌شهر‌ها نشان داده است. تبعات این بحث، پدیده حاشیه‌نشینی برای کلان‌شهر‌هایی نظیر مشهد بوده که در پی آن، هزینه خدمات شهر را افزون و دشواری‌های مدیریتی را نیز دوچندان می‌سازد. این شهر همین حالا یکی از بزرگ‌ترین بافت‌های حاشیه‌ای کشور را داراست.

رئیس اتاق ایران گفت: اگر امروز بعضی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی نظیر اعتیاد، تکدی‌گری و...، سیمای شهر‌های ما را مخدوش کرده، باید یکی از مؤلفه‌های مؤثر بر آن را در بحث اقتصاد جستجو کرد. درحالی‌که اگر چرخ تولید بچرخد، بساط اشتغال و فعالیت اقتصادی فراهم باشد و معیشت مردم تأمین گردد، این آسیب‌ها نیز از پِی آن نقش می‌بازند. پس اگر سرمایه‌گذاری و یا برنامه‌ریزی مؤثری برای مقابله با معضلات اجتماعی انجام می‌گیرد، باید یک سمت آن به رشد اقتصاد و تولید، منجر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین