آفتابنیوز : آفتاب: با تصويب آئيننامه اجرائي قانون بازنشستگي پيش از موعد، كارمندان مرد با 25 سال و كارمندان زن با 20 سال سابقه بازنشسته مي شوند.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی آفتاب به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت با تصويب آئين نامه اجرائي قانون بازنشستگي پيش از موعد، كاركنان رسمي، پيماني و قراردادي وزارتخانهها و مؤسسات دولتي در صورت دارا بودن حداقل 25 سال سابقه خدمت قابل قبول (بدون رعايت شرط سني) مي توانند با استفاده از حداكثر پنج سال سنوات ارفاقي تا سقف 30 سال بازنشسته شوند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، وزراي عضو كميسيون امور اجتماعي و دولت الكترونيك هيئت وزيران در تاريخ 23/10/1386 بنا به پيشنهاد مشترك معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور و وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، آئين نامه اجرائي قانون بازنشستگي پيش از موعد كاركنان دولت را تصويب كردند.
بر اساس اين آيين نامه، بانوان شاغل كه فاقد شرط سابقه خدمت مقرر دراين ماده ميباشند، به شرط داشتن حداقل 20 سال سنوات خدمت قابل قبول ميتوانند با ارايه درخواست كتبي و موافقت دستگاه متبوع با استفاده از حداكثر پنج سال سنوات ارفاقي بازنشسته شوند.
پاداش پايان خدمات كاركنان رسمي مشمول قانون با احتساب سنوات ارفاقي توسط دستگاه متبوع مستخدم محاسبه و پرداخت ميشود.
در خصوص مستخدمان پيماني مطابق آيين نامه استخدام پيماني و در مورد مشمولان قانون كار مطابق احكام مندرج در قانون كار، توسط دستگاه متبوع مستخدم عمل خواهد شد.
پاداش پايان خدمت بانوان متقاضي با كمتر 25 سال سابقه خدمت به ميزان سنوات خدمت قابل قبول (بدون احتساب سنوات ارفاقي) محاسبه و پرداخت خواهد شد.
از سال 1387 تا پنج سال پس از مهلت اجراي قانون، اعتبار لازم براي پرداخت كسور بازنشستگي و حق بيمه سهم مستخدم و كارفرما بابت سنواتت ارفاقي براساس آخرين حقوق و مزاياي مشمول كسور بازنشستگي بطور يكجا و با اعمال ضريب (1/1) محاسبه و در رديف بودجه وزارتخانهها و موسسات دولتي، همچنين مابه التفاوت حقوق بازنشستگي بابت سنوات ارفاقي آن دسته از كاركناني كه تا سال قبل از بازنشسته شدهاند در رديف جداگانه اي ذيل بودجه وزارت پيشبيني خواهد شد.
وزارتخانهها و موسسات دولتي مكلفندكسور بازنشستگي و حق بيمه سهم مستخدم و كارفرما بابت سنوات ارفاقي را بطور يكجا به صندوقهاي بازنشستگي پرداخت نمايند.
دستگاههاي مشمول موظفند فهرست كاركنان مشمول قانون را با قيد مشخصات استخدامي هر يك از آنان ، ميزان سنوات ارفاقي و پاداش پايان خدمت پرداختي به معاونت توسعه مديريت و منابع انساني رئيسجمهور و وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در فواصل شش ماهه ارسال كنند.
وزارت رفاه و تأمين اجتماعي موظف است هر سال گزارش اجراي قانون را به هيئت وزيران ارايه كند.
همچنين در خصوص مستخدمان شاغل درمشاغل سخت و زيان آور و جانبازان مقررات مربوط ملاك عمل خواهد بود.
اين تصويب نامه در تاريخ 26/12/1386 به تـأييد رئيس جمهور رسيده است.