در حالی که در ساعات گذشته، سرویسها و اپلیکیشنهای زیرمجموعه شرکت فیسبوک با قطعی و اختلال گسترده مواجه بودند، در عین حال متیو پرینس، مدیر کلاودفلر اعلام کرد: مشکل BGPهای فیسبوک در حال حل شدن است و این بدان معناست که سرویسها در حال بازگشت هستند.
هماکنون دسترسی به اینستاگرام در ایران هم مجددا امکانپذیر شده است.
در ساعاتی که فیسبوک با یکی از بزرگترین اختلالات خود مواجه بود، اخباری مبنیبر احتمال هک این شبکه مطرح شد و برخی هم علت این قطعی را مشکلات تکنیکی مطرح کردند. این در حالی است که کارشناسان، تنظیم پروتکل دروازهای مرزی (BGP) را دلیل این اختلال دانسته عنوان کردند که سندی برای ادعای حمله هکرها وجود ندارد.
نیوزویک نوشت، کاربرانی که از اینستاگرام و واتساپ استفاده میکنند گزارش کردهاند که سرویسهای فیسبوک در حال بازیایی است، اما این کار با کمی کندی برای تمامی کاربران در حال انجام است. قطعی گسترده فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک مسنجر، بهطور کلی در آمار آمده و نشان میدهد ۱۰.۶ میلیون گزارش قطعی از سراسر جهان منتشر شده، بیشترین گزارش از آمریکا با ۱.۷ میلیون و سپس آلمان با ۱.۳ میلیون گزارش بوده است.
پس از ساعتها اختلال در سرویسهای فیسبوک، پیامرسان واتساپ هم مجددا در ایران و در دیگر مناطق در دسترس قرار گرفت.
چرا واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک از کار افتادند؟
به گزارش ایندیپندنت، سه برنامه واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک که همه متعلق به فیسبوک هستند و از زیرساختهای مشترکی استفاده میکنند، دچار اختلال و بهطور کامل متوقف شده بودند. سایر برنامههایی که زیرمجموعهای از فیسبوک هستند مانند Facebook Workplace هم کارکرد خود را متوقف کردند.
بازدیدکنندگان وبسایت فیسبوک با این خطا مواجه شدند که مرورگرشان نمیتواند اتصال برقرار کند. واتساپ و اینستاگرام هم باز میشدند اما هیچ محتوای جدیدی را نمایش نمیدهند و کاربران نمیتوانند پیام جدیدی ارسال کرده و یا دریافت کنند. اختلال در فیسبوک، تقریبا بهندرت اتفاق میافتد، اما تأثیر این اختلالات بسیار زیاد است، زیرا منجربه اختلال در سه اپلیکیشن بزرگ جهانی میشود.
طبق اعلام دیلیمیل، فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک مسنجر برای کاربران در سراسر جهان دچار اختلال شدهاند. طبق اطلاعات داوندتکتور که موارد قطعی و اختلال وبسایتها و سرویسها را از منابع مختلف شامل گزارشهای خطایی که توسط کاربران در این پلتفرم ارسال میشود، ردیابی میکند، هزاران کاربر این اختلال را گزارش کردهاند.
تنها اپلیکیشنهای اصلی فیسبوک نیستند که دچار اختلال شدند، سایر سرویسهای این شرکت از جمله فیسبوک ورکپلیس و آکیولس هم دچار مشکل هستند. در آمریکا، ارائهدهندگان اینترنتی تلفنهای همراه ورایزون، تیموبایل و AT&T هم دچار اختلال هستند. در انگلیس هم خدمات اینترنتی برای کاربران در شرکت موبایلی EE تحت تاثیر این مشکل قرار گرفتند.
نتبلاکس که قطعی اینترنت و تاثیرات آن را بررسی میکند، تخمین زده که این اختلال تا کنون، ۱۶۰ میلیون دلار ضرر اقتصادی به جهان وارد کرده و سهام فیسبوک را تا پنج درصد کاهش داده است. علت اصلی این اختلال همچنان مشخص نیست، برخی از احتمال حمله سایبری به این شرکت خبر میدهند و برخی هم مشکل تکنیکی را علت این اختلال عنوان کردهاند.
هجوم کاربران به تلگرام، منجر به کندی این اپلیکیشن هم شده است. تلگرام در صفحه توییتر خود نوشته که افراد زیادی در حال ثبتنام در این شبکه اجتماعی هستند و به همین دلیل، اگرچه این اپلیکیشن برای اکثر کاربران جهانی بهخوبی کار میکند، اما بعضی از کاربران هم تحت تاثیر این کندی قرار گرفتند.
فیس بوک اغلب در مورد علل هرگونه مشکل، اظهار نظر نمیکند و حتی پس از برطرف شدن مشکل هم تمایلی به توضیح نشان نمیدهد. برای مثال، فیسبوک در سال ۲۰۱۹، بزرگترین خاموشی خود در چند سال گذشته را تجربه کرد و پس از آن فقط گفت که «با مشکلی در حین عملیات معمول تعمیر و نگهداری» مواجه بوده است.
فیسبوک: علت اصلی توقف خدمات، اشتباه در تغییر تنظمیات سیستمی بود
شرکت فیسبوک روز سه شنبه در بیانیهای اعلام کرد اشتباه در تغییر تنظیمات سیستم مسیریابی (روتر) دلیل اصلی اختلال شش ساعته در خدمت رسانی رسانههای این شرکت به ۳. ۵ میلیارد کاربر بوده است.
به گزارش تارنمای رسمی "فیسبوک"، این شرکت ضمن عذرخواهی از کاربران اعلام کرد: تیمهای مهندسی ما متوجه شدهاند که تغییر تنظیمات در روترهای اصلی که ترافیک شبکه را بین مراکز داده ما هماهنگ میکنند، باعث ایجاد مشکلاتی در این ارتباط شده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: اکنون خدمات رسانی ما دوباره راهاندازی شده است و ما به طور فعال در تلاش هستیم تا آنها را به حالت عادی برگردانیم. ما همچنین هیچ مدرکی مبنی بر به خطر افتادن دادههای کاربران در نتیجه این خرابی نداریم.
همچنین برخی گزارشها حاکی از ضرر ۷ میلیارد دلاری مارک زاکربرگ رییس فیسبوک است.