کد خبر: ۷۳۰۵۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
دولت وعده داده بود که نرخ ارز را کاهش می‌دهد

نگرانی از افزایش قیمت ارز؛ سرنوشت نرخ دلار چه می‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان پیشنهادهایی به دولت برای مدیریت بازار ارز، گفت: سرنوشت قیمت ارز تا پایان سال‌جاری به مشخص شدن تکلیف برجام بستگی دارد.
نگرانی از افزایش قیمت ارز؛ سرنوشت نرخ دلار چه می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

علی سعدوندی اظهار کرد: از جمله اقدامات دولت و بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها در بازار ارز، گفتار درمانی یا تزریق منابع ارزی به بازار است که در این زمینه باید بدانند، با گفتار درمانی برای مدت کوتاهی قیمت ارز پایین نگه داشته می‌شود اما مجدد این نرخ صعودی می‌شود. سرنوشت قیمت ارز نیز تا پایان سال‌جاری به مشخص شدن تکلیف برجام بستگی دارد.

وی با تاکید براینکه دولت در زمینه بازار ارز از گفتار درمانی پرهیز کند، گفت: مهم‌ترین ابزار بانک مرکزی برای سیاستگذاری اعتبار بانک مرکزی است و اگر واقعا به منابع ارزی دسترسی ندارد، گفتار درمانی نکنید و اعتبار خود را از بین نبرد تا منابع ارزشمند ارزی هدر نروند.

سعدوندی دولت را از ارزپاشی منع کرد و افزود: سیاست چندنرخی ارز موجب می‌شود نرخ ارز در بازار آزاد بیش از حد صعودی شود و اینکه در حال حاضر قیمت ارز بالاتر از نرخ تعادلی است، مناسب است اما اگر بیش از حد این نرخ افزایش یابد، به ضرر اقتصاد ملی خواهد بود. بنابراین، توصیه دیگر من به دولت این است ارز را تک نرخی کنند و منابع ارزی را در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت بازار در اختیار افراد سودجو و بانفوذ قرار ندهد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سومین پیشنهاد به دولت در زمینه ارزی تفکیک بودجه ارزی از ریالی است که منابع ارزی کشور صرف زیرساخت‌ها شود تا در پی این امر رشد اشتغال و کاهش تدریجی نرخ تورم محقق و منابع ارزی نیز صرف ایجاد ثروت شود. از آنجا که قیمت تعادلی ارز در حال حاضر حدود ۲۰ هزار تومان است، اگر نرخ ارز پایین‌تر از نرخ تعادلی قرار بگیرد، به صادرات یارانه می‌دهد و به ضرر اقتصاد خواهد بود. در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌ها و سایر کمبودها، قیمت ارز بالاتر از نرخ تعادلی قرار گرفته که به نفع اقتصاد کشور است، زیرا از یک سمت از واردات مالیات می‌گیرد و از طرف دیگر به صادرات یارانه می‌دهد و از خروج سرمایه نیز مالیات اخذ می‌کند.

سعدوندی شرایط فعلی بازار ارز را مناسب ارزیابی کرد و گفت: آنچه در حال حاضر نامناسب و برای اقتصاد خطرناک است، میزان خلق پول و رشد تورم است، درحالیکه اکنون قیمت ارز پس از سال‌ها در محدوده مناسبی قرار دارد و افزایش آن نیز متاثر از رشد نقدینگی است.

وی مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت ارز را خروج سرمایه از کشور دانست و به دولت توصیه کرد تا خود را نماینده همه ایرانیان بداند، زیرا اگر برخی از افراد احساس کنند که در کشور خودشان بیگانه هستند، منابع خود را از کشور خارج می‌کنند، بنابراین باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا مردم در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.

دولت وعده داده بود که نرخ ارز را کاهش می‌دهد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از افزایش قیمت ارز گفت: بانک مرکزی شرایط را مدیریت کند و باید قیمت دلار کاهش پیدا کرده چون افزایش آن در زندگی مردم تاثیرگذار است.

شهباز حسن‌پور در واکنش به افزایش نرخ ارز طی چند روز گذشته گفت: این روند به شدت نگران کننده است و ما مخالف هستیم دولت وعده داده بود که نرخ ارز را کاهش می‌دهد اما ظرف یک ماه گذشته افزایش بالای ۱۰ درصدی نرخ ارز را مشاهده کردیم. این وضعیت در بازار نابسامانی ایجاد می‌کند که نتیجه آن عدم اعتماد فعالان اقتصادی است. امیدواریم هرچه سریع‌تر تیم اقتصادی دولت به صورت شفاف نظرات کارشناسی خود را اعلام کند تا شاهد کاهش نرخ ارز باشیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توضیح راهکار کوتاه مدت برای کاهش نرخ ارز اظهار کرد: در وهله اول باید بانک مرکزی شرایط را مدیریت کرده و قیمت دلار کاهش پیدا کند چون وقتی یک واحد قیمت دلار گران می شود عملا در تمام زندگی مردم تاثیر می‌گذارد البته این تاثیر بیشتر بعد روانی دارد چون بسیاری از کالاها داخلی بوده و ربطی به قیمت دلار ندارد.

حسن‌پور در پایان گفت: طی چند سال گذشته توسط استکبار جهانی و متاسفانه برخی افراد داخلی جنگ داخلی علیه ملت ما راه‌اندازی شده و ما با افزایش ناگهانی قیمت ارز مواجه شدیم که آثار مخربی به جای می‌گذارد لذا باید تیم اقتصادی دولت هرچه سریع‌تر این روند نگران کننده را سامان دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
شعبان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
0
0
بنام خدا به یکی گفتند که پدرت ازگرسنگی مرد.جواب داد داشت و نخورد!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین