کد خبر: ۷۳۰۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰

عبدالرزاق گورنا برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۱ شد

عبدالرزاق گورنا، رمان‌نویس تانزانیایی مقیم انگلستان برای به تصویر کشیدن دوران استعمار در داستان‌ها و کتاب‌های خود برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۱ شد.
عبدالرزاق گورنا برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۱ شد
آفتاب‌‌نیوز :

 یک نویسنده آفریقایی برنده نوبل ادبیات در سال ۲۰۲۱ شد.

به گزارش فرانس۲۴؛ جایزه نوبل ادبیات امسال به «عبدالرزاق گورنا» نویسنده اهل کشور تانزانیا در شرق آفریقا رسید. گورنا یک رمان‌نویس است.

کمیته ادبیات آکادمی نوبل در سوئد عبدالرزاق گورنا را به سبب «نفوذ سازش‌ناپذیر و دلسوزانه او در تاثیراث استعمار و سرنوشت پناهندگان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها» شایسته دریافت جایزه نوبل ابیات ۲۰۲۱ معرفی کرده است.

عبدالرزاق گورنا در انگلیس زندگی می‌کند و به زبان انگلیسی می‌نویسد. او تا کنون ۱۰ رمان و یک مجموعه داستان کوتاه با عنوان «مادرم در یک مزرعه در آفریقا زندگی می‌کرد» (۲۰۰۶) منتشر کرده است. رمان «بهشت» از مهم‌ترین آثار او محسوب می‌شود که در سال ۱۹۹۴ به فهرست کوتاه جایزه «بوکر» راه یافته بود. «گریز» (۲۰۰۵) و «کنار دریا» (۲۰۰۱) دو رمان معروف دیگر این نویسنده هستند که هر دو به جمع نامزدهای اولیه جایزه «بوکر» راه یافته بودند. «زندگی پس از مرگ» (۲۰۲۰) آخرین رمان «گورنا» است که به جمع نامزدهای نهایی جایزه «جورج اورول» راه یافته بود.

در سال ۲۰۲۰ یک نویسنده آمریکایی به نام لوییز گلیک نوبل ادبیات را برده بود.

عبدالرزاق گورنا برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۱

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین