کد خبر: ۷۳۱۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۴

پیروزی حزب رقیب در انتخابات پارلمانی چک/نخست‌وزیر شکست خورد

حزب راست میانه و مخالف دولت در جمهوری چک با شکست حزب حاکم توانست نتیجه‌ای غیرمنتظره را در انتخابات پارلمانی این کشور اروپایی رقم زند.
پیروزی حزب رقیب در انتخابات پارلمانی چک/نخست‌وزیر شکست خورد
آفتاب‌‌نیوز :

حزب «با همدیگر» از احزاب راست میانه و مخالف دولت در جمهوری چک روز شنبه توانست در انتخابات پارلمانی این کشور حزب حاکم «آنو» به ریاست «آندرژ بابیس» نخست وزیر این کشور را شکست دهد.

به گزارش رویترز، رهبران این حزب در پی کسب این پیروزی وعده تشکیل یک دولت جدید با متحدانی را دادند که بتوانند در مجموع اکثریت کرسی‌ها در پارلمان را از آنِ خود سازند.

طبق برآورد شبکه تلویزیونی جمهوری چک، حزب «با همدیگر» و یک حزب مخالف دیگر موسوم به «راهزنان دریایی لیبرال / شهرداران» در آستانه کسب ۱۰۸ کرسی از مجموع ۲۰۰ کرسی مجلس سفلی پارلمان چک هستند.

کسب این تعداد کرسی به دو حزب مزبور این فرصت را می‌دهد که جانشین آندرژ بابیس، نخست وزیر و دو حزب متحد آن شوند.

بابیس ۶۷ ساله که در دوران رقابتهای انتخاباتی خود به دلیل سوء مدیریت بحران کرونا هدف انتقادهای شدید قرار گرفت، به تشدید بحران بدهی‌ها در این کشور و همچنین گرایش به پیشبرد منافع شخصی خود در سمت نخست وزیری متهم شد؛ اتهاماتی که وی همه آنها را رد کرد.

نتایج رأی پرسی در ۹۹.۹۷ درصد از حوزه‌های رأی گیری نشان می‌دهد که حزب «با همدیگر» با کسب ۲۷.۷۸ درصد آرا از حزب آنو با ۲۷.۱۳ درصد آرا پیشی گرفته است و حزب راهزنان دریایی / شهرداران نیز موفق به کسب ۱۵.۶۰ درصد آرا شده است.

گفته می‌شود که ائتلافها دلیل خودداری خود از همکاری با شخص نخست وزیر را تعارض منافع غیرقابل پذیرش وی در ارتباط با امپراتوری تجاری می‌دانند که آندرژ بابیس پیش از ورود به عرصه سیاست پایه گذاری کرده است.

احزاب مخالف در جمهوری چک وعده دادند که کسری بودجه این کشور را کاهش داده و شفافیت را در دولت ارتقا دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین