کد خبر: ۷۳۲۲۲۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
فیصل بن فرحان مذاکرات با ایران را "اکتشافی" توصیف کرد

عربستان: ریاض برای مذاکره با تهران جدی است

" فیصل بن فرحان " وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به اینکه ریاض همواره خواهان راهی برای ثبات در منطقه بوده، اعلام کرد: کشورش برای مذاکره با ایران جدی است.
عربستان: ریاض برای مذاکره با تهران جدی است
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با روزنامه "فایننشال تایمز" مذاکرات با ایران را "اکتشافی" توصیف کرد و گفت: این گفتگوها با ایران "صمیمی" پیش رفته است.

به اعتقاد این دیپلمات ارشد سعودی، رهبری عربستان یک سیاست روشن دارد که اولویت رفاه، ساخت کشور و چشم انداز ۲۰۳۰ است و شما نمی‌توانید با یک منطقه آشفته به آنها دست پیدا کنید.

وزیر خارجه عربستان افزود: بنابراین درحالیکه ما به شدت از امنیت ملی و حق حاکمیت خود دفاع می‌کنیم، تلاش خواهیم کرد تا آنها را از طریق دیپلماسی حل کنیم.

وی در مورد زمان شروع مذاکره با ایران بیان کرد که همزمانی برخی از اتفاقات این احساس را به وجود آورد که لحظه مناسب برای مذاکره با ایران فرا رسیده است.

وی در ادامه مدعی شد: ما همیشه خواهان مذاکره بودیم اگر آنها (مذاکرات) در واقع جدی باشند.

یک مقام سعودی به فایننشال تایمز گفت که عربستان در حال بررسی درخواست ایران برای بازگشایی کنسولگری این کشور در جده است. به نوشته این روزنامه، ریاض همچنین در نظر دارد به تهران اجازه بازگشایی دفتر نمایندگی برای سازمان همکاری اسلامی را در این شهر ساحلی بدهد.

یک دیپلمات خارجی در عربستان روز دوشنبه گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران و عربستان به توافق برای بازگشایی کنسولگری دست یافتند.

این دیپلمات اعلام کرد: من فکر می‌کنم اعلام عادی سازی روابط شاید در چند هفته آینده اتفاق بیافتد.

این منبع آگاه که مستقر در عربستان است، گفت که دو طرف در آستانه توافق برای کاهش تنش بین دو کشور و جنگ نیابتی در منطقه در جریان دور آخر مذاکرات بودند.

تلویزیون الاخباریه عربستان هفته گذشته گزارش داد که مذاکرات مستقیم و صادقانه بین دو کشور که ثبات در منطقه را در پی خواهد داشت، جریان دارد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز چند ماه گذشته اعلام کرد که ریاض خواهان رابطه ویژه و خوب با تهران است.

عربستان از سال ۲۰۱۵ با رهبری یک ائتلاف نظامی در جنگ داخلی یمن مداخله داشته و به گفته دیپلمات خارجی این کشور خواستار پایان جنگ در یمن است که میلیاردها دلار هزینه برای ریاض داشته است.

ایران نیز به علت تحریم‌های غیر قانونی ایالات متحده در چند سال گذشته متحمل مشکلات اقتصادی زیادی بوده که به گفته این دیپلمات، تهران درحالیکه چشم به احیای اقتصاد تحت تحریم خود دارد به دنبال فرصت‌های اقتصادی با ریاض می‌گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین