کد خبر: ۷۳۲۶۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۲

تجمعات اعتراضی علیه نتایج انتخابات عراق

نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف سیاسی «دولت قانون» پس از تظاهرات اعتراضی علیه نتایج انتخابات پارلمانی در چند شهر عراق خواهان پایبندی شهروندان به برپایی اعتراضات مسالمت آمیز شد.
تجمعات اعتراضی علیه نتایج انتخابات عراق
آفتاب‌‌نیوز :

نوری المالکی یکشنبه شب در توییتی نوشت: در این زمان دشوار و خطرناک از فرایند سیاسی کشور، شهروندان بزرگوار را مخاطب قرار می‌دهم و درخواست دارم که اعتراض‌هایتان به نتایج انتخابات، مسالمت‌آمیز باشد به گونه‌ای که حافظ امنیت و نظام و مانع سوء استفاده اغتشاش‌گران باشد زیرا آشوب با دعوت‌ها و تلاش‌هایمان مبنی بر امنیت و استقرار منافات دارد.

اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات پارلمانی عراق روز یکشنبه در برخی از مناطق مختلف شمال، جنوب و مرکز عراق تشدید شد.

این اعتراضات که در شب نخست اعلام نتایج اولیه انتخابات در یازدهم اکتبر (۱۹ مهرماه ۱۴۰۰) در «زبیر» از توابع استان بصره در جنوب عراق آغاز شده بود، اینک به دیگر مناطق در شمال و مرکز عراق کشیده شد.

به دنبال اعلام شب گذشته کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق مبنی بر تطابق کامل شمارش دستی و الکترونیکی بیش از سه هزار رای و تثبیت نسبی نتایج سابق (اولیه)، این اعتراضات امروز مناطق مختلفی از عراق را در بر گرفت.

در بغداد مناطق «محمودیه» (جنوب پایتخت)، جاده بغداد به بلد و جاده بغداد به کرکوک در منطقه «الحسینیه» (شمال پایتخت)، بزرگراه «الجیش» (شرق پایتخت) و منطقه سنی نشین «اعظمیه» (در مرکز بغداد) را در برگرفت.

در بصره جنوب عراق نیز اعتراضات با آتش زدن لاستیک خودرو و بستن برخی از خیابان ها ادامه یافت و گزارش ها حاکی است که برخی از تظاهر کنندگان جاده اصلی بصره به بغداد را مسدود کردند.

در موصل مرکز استان نینوا در شمال عراق نیز معترضان به نتایج انتخابات در بخش ساحل غربی شهر دست به تظاهرات زدند.

پیش از این نیز کرکوک غنی از نفت شاهد اعتراضاتی به نتایج اعلام شده انتخابات در این منطقه بود.

همزمان با این اعتراضات «هیات هماهنگی گروه های مقاومت اسلامی عراق» در بیانیه ای روز یکشنبه اعلام کرد: «دستکاری نتایج انتخابات ۲۰۲۱ توسط دست های خارجی و تقلب آشکار با اشراف رسمی، عامل اصلی ضعف و ناتوانی کمیسیون عالی مستقل انتخابات در برابر اراده خارجی است و باعث سوق دادن کشور به سمت پرتگاه سقوط شده است. از کمیسیون عالی مستقل انتخابات انتظار می رفت که این روند اشتباه برای جلوگیری از بحران را اصلاح کند ولی شاهد اصرار نگران کننده ای برای بحران زایی بیشتر اوضاع و رفتن به جاده اشتباه هستیم.»

این بیانیه به اشاره به ایستادن گروه های مقاومت عراقی در برابر این «طرح های پلید» افزوده است: «نادیده انگاری مطالبات و مصادره حقوق رای دهندگان و اعتراض به این ظلم صورت گرفته، حق مسلم مردم است و نسبت به هرگونه تعرض به اعتراضات مردمی هشدار می دهیم.»

پیش از این نیز «هیات هماهنگی گروه های سیاسی شیعه» تحت رهبری موقت «نوری المالکی» در بیانیه ای با نتایج اعلام شده از طرف کمیسیون عالی مستقل انتخابات مخالفت کرده بود.

این درحالی است که کمیسیون، شب گذشته باز هم تصریح کرد که نتایج شمارش بیش از سه هزار صندوق رای، در واقع، نتایج اولیه است و گروه های معترض می توانند به آن اعتراض کنند.

بازشماری و شمارش صندوق های باقیمانده، تغییر چندانی در کرسی ها نداده بلکه بالعکس برخی از گروه ها، دچار ریزش آرا شدند که از جمله آنها ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» است؛ جریانی که تعداد کرسی های آن از ۳۶ کرسی به ۳۴ کاهش یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین