کد خبر: ۷۳۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۲
در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله توسلی عنوان شد:

موسوی‌لاری: «خمینی‌زدایی» را تحمل نمی‌کنیم

امروز کسانی مفسر اندیشه‌های امام شده‌اند، که امام با اندیشه‌های آنان مخالف بود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم چهلمین روز از درگذشت آیت‌الله توسلی، پنج‌شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در محل حسینیه شماره 2 جماران برگزار ‌شد. 

یاران امام(ره) هنوز زنده هستند
به گزارش ایسنا حجت الاسلام و المسلمین موسوی لاری طی سخنانی در این مراسم با بیان این‌که " جامعه ما به سمتی رفته است که بیت امام (ره) هم نمی‌تواند از خود امام(ره) دفاع کند" و هم‌چنین با اشاره به آخرین روزهای حیات مرحوم آیت‌الله توسلی اظهار کرد: «یاران امام(ره) هنوز زنده هستند ولی در برخی از سایت‌ها، عده‌ای اندیشه امام(ره) را به‌گونه دیگری تعریف و حتی نسبت به یادگار ایشان پرخاشگری می‌کنند که چرا محکم‌ترین محکمات اندیشه امام(ره) را بازگو کرده است. نتیجه چنین شرایطی هم این شد که آیت‌الله توسلی در حین دفاع از امام(ره) و اندیشه ایشان آن‌گونه جان دادند و من فکر می‌کنم که شایسته امثال مرحوم توسلی هم همین بود که در راه دفاع از امام جان بدهند». 

وی در بیان خاطره‌ای یادآور شد: «شب پیش از رحلت مرحوم توسلی با جمعی از دوستان در خدمت ایشان بودیم. آیت‌الله توسلی در آن جلسه بسیار ناراحت و مکدر بود. بخشی از ناراحتی وی از مسایل رواج یافته در جامعه بود از جمله ظاهربینی، سطحی‌نگری و تحجری که از سوی برخی جایگزین اندیشه پویای انقلابی امام(ره) شده است. برخی مداحی‌هایی که در آن‌ها با اهانت به ساحت مقدس پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، حرف‌های سطحی را به نام اندیشه دین بیان می‌کنند هم یکی از موضوعاتی بود که مرحوم توسلی در آن جلسه مورد توجه قرار داد». 

امام(ره) بر این‌که مردم باید آزادانه سرنوشت خود را تعیین کنند، تکیه کرده‌اند
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «امام(ره) بر این مساله که مردم باید آزادانه سرنوشت خود را تعیین کنند، تکیه کرده‌اند و ورود نیروهای مسلح به این عرصه را هم فاسد کننده خود نیروهای مسلح و هم عاملی برای منزوی شدن جامعه می‌دانند. 

یادگار گرامی حضرت امام(ره) همین مطلب و اندیشه‌ای که جزء محکمات نظر ایشان است را مطرح کردند. می‌بینیم جامعه ما به سمتی رفته که عده‌ای به خودشان اجازه می‌دهند علاوه بر این‌که در مقابل این اندیشه صریح امام(ره) ایستادند، به مفسر اندیشه امام(ره) و فرزند او که بهره گرفته از فکر اوست اهانت می‌کنند که چرا شما این حرف را گفته‌اید؛ این مساله برای مرحوم توسلی بسیار تلخ بود».

موسوی‌لاری افزود: «مرحوم توسلی سپس در همان جلسه خاطره‌ای را ذکر کرد و گفت که پس از شهادت آقای محلاتی، تنی چند از فرماندهان سپاه فردی را به حاج سیداحمد آقا معرفی کردند تا ایشان هم آن شخص را به عنوان جایگزین مرحوم محلاتی در سپاه به امام(ره) معرفی کند. مرحوم توسلی ادامه دادند که حاج احمدآقا هم این کار را انجام دادند و آن فرد را که یکی از روحانیون جوان بود به امام(ره) معرفی کردند ولی امام (ره) مخالفت کردند و فرمودند که او را به سپاه بفرستند تا اندیشه فلان آقا در سپاه حاکم شود؟ نخیر، لازم نیست. پس از این خاطره مرحوم توسلی این مساله را مطرح کردند که ببینید کار ما به کجا رسیده است که امروز آن فرد خود را در جایگاه مفسر اندیشه امام (ره) قرار می‌دهد». 

انقلاب اسلامی در حقیقت تداوم راه اصلاح‌طلبانه همه پیامبران
این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در مقدمه سخنان خود نیز شخصیت آیت‌الله توسلی را چنین توصیف کرد: «او یک تحصیل کرده حوزه، یک روحانی سابقه‌دار، یک وفادار به امام(ره) و آرمان‌های افکار و اندیشه‌های امام(ره) بود و در عرصه‌های مختلف پیش و پس از پیروزی انقلاب و هم‌چنین در دوران قبل و بعد از رحلت امام(ره) نقش‌آفرین و تاثیرگذار بود».
وی بر ارتباط نزدیک و صمیمی مرحوم توسلی با امام خمینی(ره) تاکید کرد و افزود: «حرکت اجتماعی حضرت امام(ره) که از دهه 40 شروع شد و تا بعد از پیروزی انقلاب اثرات بابرکتی آن را مشاهده می‌کنیم ، مثل همه حرکت‌های تاثیرگذار در جوامع بشری با یک سلسله نفی‌ها و اثبات‌ها همراه بوده است. همه مصلحان بزرگ تاریخ وقتی حرکت خود را آغاز کردند، مسایلی را مطرح کردند که نباید باشد و برای اثبات برخی سنت‌ها و ارزش‌ها نیز تلاش نموده‌اند و پیامبران در راس مصلحان تاریخ از همین ویژگی برخوردار بودند».
 
وی گفت: «مهمترین حرکت اجتماعی معاصر تاریخ ما ، انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) و پیشوای عظیم‌الشان ماست. انقلاب اسلامی در حقیقت تداوم راه اصلاح‌طلبانه همه پیامبران بزرگوار الهی است».
 
موسوی‌لاری در ادامه با بیان این‌که " حرکت تمام پیامبران الهی در تعالیم خاتم پیامبران خلاصه می‌شود" ادامه داد: «پیامبر اسلام(ص) با ارایه دین مبتنی بر وحی الهی ، همه بایدها و نبایدها را مطرح کرده و راه را باز کرده است تا انسان‌ها بتواند در شرایط مختلف ازآن بهره ببرند. این دین حنیف درطول سالیان دراز ، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و سوءبرداشت‌ها از مفاهیم دینی و تحریف‌هایی در پیام قرآن توسط عده‌ای به صورت آگاهانه و عده‌ای از روی جهل صورت گرفته است». 

از منظر امام (ره)، اندیشه اسلامی یک اندیشه پویاست
وی خاطرنشان کرد: «اصلاح‌طلبان و مصلحان بزرگی در طول این قرن‌ها بر مدار اندیشه قرآنی قیام کرده‌اند و در همین ایران اسلامی نیز حرکت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است اما آن‌چه به عنوان حرکت امام(ره) در زمان ما انجام گرفت از موقعیت ممتازی برخوردار است و یک تحول بنیادین و یک بازگشت است، اما بازگشت به اصالت‌هایی که می‌تواند جامعه را آن‌گونه که مصلحان خواسته‌اند هدایت کند». 

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیان این‌که " پیامبر(ص) در صدر اسلام از انسان بت پرست می‌خواست که به خدای واحد اعتقاد پیدا کند و از کجی‌ها فاصله بگیرد" افزود: «انسان‌های عصر پیامبر (ص)، همان‌هایی که در منجلاب گمراهی به سرمی‌بردند، با پیامی که از سوی پیامبر دریافت کردند به انسان‌های جدیدی تبدیل شدند. در عصر امام(ره) هم که انقلاب اسلامی پا گرفته است، باید ببینیم موضوعات مورد اهتمام امام (ره) چه بود؛ چراکه اگر کمی به این مساله توجه کنیم می‌توانیم درباره شخصیت‌هایی مانند مرحوم آیت‌الله توسلی به داوری روشن و شناخت دقیق برسیم». 

وی تصریح کرد: «امام(ره) به عنوان کسی که داعیه نجات جامعه اسلامی و ایرانی را داشته است و در جهت رهایی انسان‌ها گام برداشته است، از یک سو شکل‌گیری جامعه‌ای براساس مبانی اسلام را مدنظر قرار داده است و از سوی دیگر بر تعیین سرنوشت جامعه از سمت عامه مردم تاکید می‌کند».
 
وی با بیان این‌که " یکی از موضوعاتی که امام(ره) به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند، نوع نگاه متحجرانه به آیین حرکت بخش اسلام است" تاکید کرد: «از منظر امام(ره)، اندیشه اسلامی یک اندیشه پویاست که متناسب با شرایط روز جامعه می‌تواند برای اداره جامعه حرف روشنی داشته باشد، از نظر امام (ره) نگاه متحجرانه به شریعت اسلامی عامل رکود جامعه اسلامی و روی گردانی صاحبان خرد از این مکتب شده است، پس برای این‌که جامعه اسلامی بتواند مسیر پویایی را طی کند، گام نخست این است که با این نوع نگاه به اسلام مقابله شود». 

اداره جامعه براساس الگوهای قرآنی و اسلامی
موسوی‌لاری سپس به ذکر فرازهایی از سخنان امام خمینی(ره) درباره متحجران پرداخت و ادامه داد: «امام (ره) می‌داند تا زمانی که مقدس‌نماها و متحجران حرف اول را در جامعه می‌زنند امکان این‌که جامعه بتواند متناسب با شان و زمان، جایگاه خود را پیدا کند، وجود نخواهد داشت». 

وی افزود: «آن‌چه امام(ره) به عنوان جهت‌گیری نفی‌ای خود مدنظر قرارداده است و تلاش کرده با آن مقابله کند، نوع نگاه سطحی به مسایل اسلامی، تحجر و واپس گرایی و به تعبیر دیگر خردگریزی و عدم تکیه بر عقل و منطق و سوءاستفاده از معتقدات متدینیان است. در جهت اثبات نیز ، زدودن این زنگارها و نفی این مسایل و جایگزینی اندیشه‌ای که در شرایط مناسب بتواند راه را باز کند مورد نظر امام(ره) بوده است». 

وی با بیان این‌که " ترکیبی که امام(ره) برای قالب جمهوری اسلامی مطرح کرده‌اند، بازتاب همان باوری است که ایشان داشته‌اند" اظهار کرد: «اگر بخواهیم خلاصه و عصاره‌ای از اندیشه امام(ره) را مطرح کنیم باید این‌گونه بگوییم که امام(ره) از یک سو با تحجر، مقدس‌نمایی و نان خوردن از دین مقابله و راه را به سمتی هدایت کرد که مردم زلال اندیشه دینی را در عمل ببینند و از سوی دیگر این مساله را مطرح کرد که همه پیامبران آمده‌اند تا زنجیرهای اسارت را از پای انسان باز کنند و انسان با آزادی بتواند مسیر خود را طی کند و با تکیه بر خرد و هدایت پیامبران، انسان آزاد آینده‌اش را خود تنظیم کند». 

وی نتیجه‌گیری کرد: «پس آن‌چه می‌توانیم از امام(ره) به عنوان سرمشق و الگو یاد کنیم؛ یکی این است که عامه مردم در اداره جامعه خود نقش داشته باشند و دوم این که اداره جامعه براساس الگوهای قرانی و اسلامی صورت بگیرد». 

موسوی لاری با اشاره به این‌که " از روزی که امام(ره) این حرکت را آغاز کرد، تعداد زیادی نبودند که برگرد او جمع شدند" تصریح کرد: «عناصر زیادی نبودند که از این بیان امام(ره) استقبال کردند، چنان‌چه در دوران تبعید، درحوزه علمیه قم تنها عده معدودی از روحانیون بودند که پشت سر امام(ره) حرکت کردند و خیلی ها حاضر نبودند که در این مسیر با ایشان همراه باشند. عده‌ای معدود از یاران و حلقه نزدیک به امام(ره) گرد او جمع شدند و در دوران دوری امام از امت، پیام‌رسان اندیشه ایشان بودند؛ حواریونی که امام(ره) محور آن‌ها بود و آن‌ها بر گرد امام حرکت می‌کردند». 

وی اضافه کرد: «این افراد و یاران در شرایطی چنین می‌کردند که از یک سو زخم زبان متحجران و از سوی دیگر ظلم و ستم و شکنجه رژیم شاه متوجه آن‌ها بود ولی با ایثارگری و مقاومت، مسیر پویایی جامعه را دنبال کردند و انقلاب اسلامی به نتیجه رسید».
 
درگذشت آیت‌الله توسلی سرفصلی برای برهه‌ای از تاریخ شد
وی در ادامه سخنان خود نیز با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم توسلی اظهار کرد: «قبل و بعد از پیروزی انقلاب، روحانیون و افراد زیادی بودند که پشت سر امام(ره) ایستادند و در راه دفاع از اندیشه امام(ره) جان دادند ولی مرگ آیت‌الله توسلی در نوع خود کم نظیر است و خود این مرگ سرفصلی برای برهه‌ای از تاریخ شده است». 

یاران امام (ره)، «خمینی‌زدایی» را تحمل نمی‌کنند
وی در پایان تاکید کرد: «توسلی و توسلی‌ها نشان داده‌اند که اگر زاویه ای در فکر و اندیشه امام(ره) ایجاد شود و مسیر جامعه به سمتی برود که نام ایشان از آن گرفته شود و «خمینی‌زدایی» در جامعه مطرح شود، یاران امام (ره) نمی‌توانند تحمل کنند و اگر هم نتوانند کاری کنند، لااقل می‌توانند جان بدهند و با جان دادن خود این مسیر را نشان دهند و نشان بدهند که یاران امام (ره) به امام وفادارند». 

در این مراسم شخصیت‌هایی از جمله سیدحسن خمینی، موسوی بجنوردی، حسن روحانی ، مجید انصاری، مهدی کروبی، سیدمحمود دعایی، اسدالله کیان ارثی، اسحاق جهانگیری، محمدعلی نجفی، محسن رضایی، غلامحسین کرباسچی، بهزاد نبوی، عبدالله نوری، عبدالله ناصری، سلامتی، میردامادی، علیخانی، محشتمی پور، خانیکی، مبلغ و برخی دیگر از شخصیت‌ها حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین