کد خبر: ۷۳۲۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۹
دکتر مهتدی در گفتگو با آفتاب تشریح کرد:

شروط آمریکا برای رفع اتهام از سوریه

«رایس» می‌خواهد بشار اسد را محکوم کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ناپدید شدن «زهیر محمد الصدیق» که از وی به عنوان شاه کلید پرونده ترور رفیق حریری نام برده می شود، به پیچیده تر شدن ابعاد مجهول پرونده ترور نخست وزیر اسبق لبنان، گره‌های تازه‌تری زده است به نحوی که عماد الصدیق، برادر وی در اظهاراتی، انگشت اتهام را به سوی مقامات فرانسه نشانه رفته و آنها را متهم به نابودی الصدیق می‌کند.

«زهیر محمد الصدیق» یک نظامی فراری ارتش سوریه است که پس از ترور رفیق حریری توسط سازمان اطلاعات و امنیت داخلی لبنان دستگیر و به گروه تحقیق «ملیس» سپرده می‌شود. الصدیق در اعترافات خود مدعی می‌شود که نقشه ترور حریری توسط نظامیان سوریه و لبنانی در منزل وی طراحی شده است. ادعاهای الصدیق، سوریه را در کنار 4 افسر امنیتی عالی رتبه لبنان به عنوان متهمان اصلی این ترور تبدیل کرده است. در جریان رسیدگی به پرونده ترور حریری، وی از لبنان به اسپانیا و از آنجا به عربستان سعودی می‌رود و در نهایت وارد پاریس می‌شود. در فرانسه پس از بازجویی توسط دستگاه قضایی فرانسوی مشخص می‌شود که بسیاری از ادعاهای وی کذب بوده و به زندان محکوم می‌شود. ولی چندی بعد او به راحتی خاک کشور فرانسه را ترک می‌کند و دولت فرانسه این عمل «زهیر محمد الصدیق» را مجرمانه و فرار تلقی نمی‌کند و آن را در چارچوب انتخاب شخص وی می‌داند. پس از خروج از پاریس اما سرنوشت وی تا کنون در هاله‌ایی از ابهام باقی مانده است.

دکتر محمد علی مهتدی کارشناس مسائل خاورمیانه و استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، در گفتگو با خبرنگار سرویس بین‌الملل آفتاب، به تشریح اثرات ناپدید شدن شاهد کلید پرونده ترور رفیق حریری پرداخته‌است.

در شرایطی که ادعاهای «زهیر محمد الصدیق» در روند بررسی پرونده ترور رفیق حریری مبنای متهم شناختن سوریه در این پرونده محسوب می شد. چرا پس از مشخص شدن کذب بودن ادعای وی در دادگاه فرانسوی هنوز دستگاه قضایی لبنان ادعاهای «زهیر محمد الصدیق» را مورد توجه قرار می دهد؟ 

آقای «محمد الصدیق» شخصیت بسیار بحث برانگیزی است. در زمانی به عنوان شاهد دادگاه قاضی آلمانی «‌ديتلف مليس‌» در پرونده ترور حریری مطالبی را در مورد نقش سوریه در این ترور مطرح کرده بود. پس از ادعای «محمد الصدیق» مقامات سوریه مدارکی را ارائه کردند که نشان می داد این شخص دروغگو و کلاهبردار است. پس از مدتی نیز وی اعتراف کرد که در مقابل مبالغ زیادی پول این مطالب را مطرح کرده است. بعد از اینکه آقای «ملیس» تغییر می کند و قاضی بلژیکی مسئولیت پرونده را در دست گرفت اظهارات این شاهد را کنار گذاشت و دوباره تحقیقات را شروع کرد. در نهایت مشخص شد که این شاهد سخنان دروغی را مطرح کرده است و اظهارات وی قابل اعتماد نیست. علت اینکه دستگاه قضایی لبنان ادعاهای «محمد الصدیق» را دنبال می کند این است که وی در اظهارات اولیه خود گفته بود که آپارتمان خودش را برای ترور حریری در اختیار افسران سوریه و لبنانی قرار داده است.
به استناد این مطالب دستگاه قضایی لبنان حکم تعقیب برای وی صادر کرده بود و به همین دلیل این فرد از شاهد تبدیل به متهم شد. مقامات فرانسوی نیز حاضر نشدند تا وی را به مقامات لبنانی تحویل دهند و همچنان تحت نظر فرانسه باقی ماند. اتفاقی که اکنون به وقوع پیوسته، مسئله ناپدید شدن وی در فرانسه است. مقامات فرانسوی مدعی هستند که دلایلی برای بازداشت وی در دست ندارند به همین دلیل برای سفر به هر کشوری آزاد است. طبق همین ادعا وی به یکی از کشورهای عربی خلیج فارس مانند امارات سفر کرده است. ولی خانواده این شخص مدعی هستند که فرانسوی ها در ناپدید شدن وی نقش دارند و حتی ممکن است وی را به قتل رسانده باشند. 

در حال حاضر قاضی کانادایی پرونده به دنبال ادامه دادن تحقیقات است و طی آخرین اخبار، وی از سازمان ملل درخواست کرده است تا مدت ماموریت تحقیق پرونده ترور حریری به مدت 6 ماه دیگر تمدید شود. موضوع پرونده این تروربسیار پیچیده است و اگر بخواهیم دربار این موضوع قاطع اظهار نظر کنیم. احتیاج به اطلاعات امنیتی خواهیم داشت که در اختیار ما قرار ندارد. 

به هر حال به نظر می رسد که وضع این شاهد و یا متهم پرونده ترور حریری مانند پرونده «جان اف کندی» به طور کامل تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار دارد.

شاهد پرونده ترور حریری توسط سازمان اطلاعات و امنیت لبنان به ریاست «وسام الحسن» که از عناصر نزدیک به جریان المستقبل و سعد الحریری است،دستگیر می شود و پس از مدتی شاهد حمایت این جریان از اظهارات «محمد الصدیق» علیه سوریه هستیم. آیا از همان آغاز رسیدگی به پرونده ترور حریری، در لبنان جریانی برای متهم ساختن سوریه به وجود آمده بود؟ 

در همان ابتدا که «محمد الصدیق» حرف هایی علیه سوریه مطرح نمود، جریان المستقبل نیز از وی حمایت کرد. آقای حریری از دولت فرانسه درخواست کرد تا «محمد الصدیق» تحت برنامه حمایت از شهود قرار گیرد. حتی آقای حریری اعلام کرد که حاضر است تا تمام هزینه نگهداری از این شاهد توسط وی پرداخت شود، ولی زمانی که شاهد پرونده نظر خودش را تغییر داد و اعتراف کرد که در مقابل مبالغ زیادی پول این مطالب را مطرح کرده است و حتی در ارتباط تلفنی با برادرش گفته بود: «من میلیارد شدم»، از آن به بعد خانواده حریری نظر خودشان را در مورد اظهارات وی عوض کردند و علاقه ایی که برای نگه داری این شاهد نشان می دادند پس گرفتند. بخصوص اینکه دستگاه قضایی لبنان «محمد الصدیق» را به دست داشتن در ترور حریری متهم نمود و برای وی حکم جلب صادر کرد. مباحث این پرونده ترور بسیار پیچیده است و ما نمی دانیم که چه وضعیتی در مورد شاهد پرونده روی داده است و به شکل خیلی پیچیده ایی ناپدید شده است. 

در حالی که حکم جلب «محمد الصدیق» توسط دادگاه لبنانی صادر و در دادگاه فرانسه نیز به دروغ پردازی متهم شده است. چگونه به این راحتی به وی اجازه خروج از فرانسه داده شد؟ 

احتمال دارد که در آستانه برگزاری دادگاه ترور حریری تحولاتی در شرف وقوع باشد. به همین دلیل تقاضای قاضی جدید پرونده برای تمدید تحقیقات برای 6 ماه دیگر نشان می دهد که پرونده برای تکمیل شدن همچنان احتیاج به زمان دارد. این در حالی است چند روز قبل خانم «کاندولیزا رایس» در کنگره آمریکا اعلام می کند که به هر نحو این دادگاه شخص بشار اسد و خانواده وی را به عنوان متهم محکوم خواهد کرد. طرح چنین مطلبی مشخص می کند که نتیجه دادگاه از پیش تعیین شده است و این دادگاه در واقع وسیله ای برای فشار آوردن بر روی سوریه محسوب می شود. لذا باید این تحولات مانند ناپدید شدن شاهد پرونده را در چارچوب این مسائل و مذاکرات پنهانی که انجام می شود تفسیر کرد. 

حتی به تازگی مسئولان سوریه از جمله «ولید معلم» عنوان کرده‌اند که تماس هایی از سوی آمریکا با سوریه گرفته شده است و در این تماس ها اعلام کردند که در مقابل قطع رابطه سیاسی سوریه با ایران و یا حزب الله و یا حتی خلع سلاح حزب الله، حاضر هستند که پرونده ترور رفیق حریری را مختومه اعلام کنند. این نشان می دهد که پرونده به طور کامل سیاسی است و از آن به عنوان اهرم فشار بر روی سوریه استفاده می شود. 

در شرایطی که سرنوشت تنها شاهد پرونده ترور آقای حریری مشخص نیست و خانم رایس نتیجه دادگاه را در متهم شدن مقامات سوریه پیش بینی می کند. تحلیل شما از سرانجام پرونده ترور رفیق حریری چیست؟ 

از روزی که این ترور صورت گرفت قبل از اینکه تحقیقاتی انجام شود. اسرائیل، آمریکا، عربستان سعودی و جریان المستقبل و 14 مارس در لبنان منتظر تحقیقات نشدند و بلافاصله سوریه را متهم کردند. این برخورد نشان می دهد که این اتهام از قبل آماده بود و نتیجه تحقیقات پلیسی نیست. انگیزه این اتهام ها، پایان دادن به نفوذ سوریه در لبنان و محاصره سوریه و زیر فشار قرار دادن این کشور و در نهایت محاصره مقاومت در لبنان و فلسطین است. به این دلیل که سوریه تنها کشور عربی محسوب می شود که از مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان حمایت می کند در حالی که بقیه کشورها تسلیم شده‌اند. 

اکنون شاهد هستیم که درغزه فاجعه ای رخ می دهد ولی هیچ یک از کشورهای عربی نه تنها کمکی نمی کنند، بلکه برای محاصره مقاومت با آمریکایی ها و اسرائیل همکاری می کنند. به همین دلیل جایگاه سوریه و حمایت این کشور از مقاومت و هماهنگی سوریه با ایران بسیار مهم است. اکنون مسئله ترور حریری و دادگاه آن، مهمترین ابزار برای فشاری بر روی سوریه محسوب می شود. برای همین منظور، حتی شایعه و خبرهای بی اساسی مطرح شده است.به عنوان نمونه «آصف شوکت» که مسئول سازمان امنیت سوریه که داماد اسد نیز هست، بازداشت شده است. با این اظهارات می خواهند نشان دهند، که سوریه در این ترور دست داشته است تا از این طریق فشار را بر روی سوریه افزایش دهند. به همین دلیل فضای شایعه پراکنی در منطقه علیه سوریه بسیار زیاد است و شایعات زیادی پخش می شود. 

طبیعی است که دمشق را به عنوان حلقه اتصال بین ایران و مقاوت اسلامی در لبنان و فلسطین، زیر فشار قرار دهند. به این دلیل که برای طرح جدید آمریکا برای خاورمیانه نباید مقاومتی در منطقه وجود داشته باشد و به همین دلیل تلاش می کنند تا مقاومت در منطقه خلع سلاح شود و این اتفاق جز از طریق به زانو درآوردن سوریه اتفاق نخواهد افتاد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین