کد خبر: ۷۳۳۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳

بیانیه آمریکا درباره دیدار بلینکن و گروسی با محور ایران

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که واشنگتن از ماموریت آژانس در راستی‌آزمایی عدم اشاعه هسته‌ای در ایران حمایت می‌کند.
بیانیه آمریکا درباره دیدار بلینکن و گروسی با محور ایران
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این دیدار بر حمایت قدرتمندانه آمریکا از ماموریت راستی‌آزمایی برای اطمینان از عدم اشاعه هسته‌ای از جمله در ایران تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در گفت‌وگو با مدیر کل آژانس بین‌المللی گفت که ایران باید به تعهدات راستی آزمایی هسته‌ای خود عمل کرده، اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای را متوقف کرده و به دیپلماسی بازگردد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که بلینکن گفته است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش حساسی را در اجرای تعهدات پیمان عدم اشاعه هسته‌ای ایفا می‌کند که این کار را با اطمینان حاصل کردن درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌های هسته‌ای در سراسر جهان و تسهیل استفاده امن و ایمن از فناوری هسته‌ای فراهم می‌کند که این اقدام به مقابله با چالش تغییرات آب و هوایی جهان کمک می‌کند.

رافائل گروسی امروز در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گفت وی فوراً نیاز دارد که با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای بحث در خصوص آنچه پیشنهادات به منظور تقویت برنامه نظارت «شکننده» این نهاد در ایران خواند، دیدار و گفت‌وگو کند.

گروسی گفت: من هنوز نتوانسته‌ام با وزیر خارجه [جدید] ایران صحبت کنم. باید در سطح سیاسی این تماس را داشته باشم. این امر ضروری است. بدون آن، ما نمی‌توانیم یکدیگر را درک کنیم.

گروسی که هنوز در واشنگتن است، امروز (سه‌شنبه) همچنین در جمع خبرنگاران گفت پیش‌بینی می‌کند به زودی زمان سفرش به تهران مشخص شود و افزود انتظار دارد قبل از نشست شورای حکام آژانس در ماه نوامبر به تهران برود.

وی همچنین گفت که انتظار وی بر اساس گفت‌وگوهایش با مقام‌های ایرانی است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. گروسی سپس مدعی شد آژانس اتمی توانسته دوربین‌ها در همه سایت‌ها در ایران بجز مجتمع تسا کرج را سرویس کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین