کد خبر: ۷۳۳۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

روسیه به دلارزدایی ادامه می‌دهد

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به سابقه طولانی تحریم ها علیه روسیه گفت: شکی نیست که به کاهش وابستگی خود به دلار ادامه می دهیم.
روسیه به دلارزدایی ادامه می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

معاون وزیر خارجه روسیه گفت این کشور سیاست رهایی از وابستگی به دلار در اقتصاد خود را برنامه ریزی کرده است و آن را ادامه خواهد داد. الکساندر پنکین با بیان اینکه واشنگتن می تواند هر زمان که دلش بخواهد مانع از انجام تراکنش هایی شود که بر حسب دلار انجام می شوند، از آسیب پذیری اقتصادی در برابر تحریم ها در صورت وابستگی به دلار خبر داد.

به گزارش راشاتودی، معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه طولانی تحریم ها علیه روسیه گفت: شکی نیست که به کاهش وابستگی خود به دلار ادامه می دهیم و این کار را از راه هایی نظیر کاهش دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی، کاهش استفاده از دلار در تراکنش های داخلی و خارجی و همچنین امضای توافق نامه های تجاری با دیگر کشورها برای استفاده از ارزهای ملی پیش خواهیم برد.

پنکین معتقد است که در بلندمدت، ارزهای دیگر و همچنین ارزهای دیجیتالی بخش بزرگی از سلطه بازار را بر روی بازار از بین خواهند برد اما حذف دلار از چرخه مبادلات تجاری برای همه طرف ها از جمله دولت ها و موسسات مالی زمان بر و هزینه بر خواهد بود.

از سال ۲۰۱۴ و شدت یافتن اختلافات روسیه با آمریکا و اروپا بر سر مساله اوکراین که به اعمال تحریم های گسترده ای ضد روسیه منجر شد، روسیه با هدف کاهش وابستگی خود به غربی ها اقدام به متنوع سازی ذخایر ارزی کرد.

پیش از این وزارت دارایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرده بود سهم دلار از ذخایر ارزی صندوق ملی ثروت این کشور به صفر رسیده و از طرف دیگر سهم یورو، یوان و طلا از این ذخایر بیشتر شده است. دلار تا پیش از این سهمی ۳۵ درصدی از این ذخایر داشت که اکنون به صفر رسیده و سهم پوند نیز از کل ذخایر به پنج درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر اما سهم یوان به ۳۹.۷ درصد و سهم یورو به ۳۰.۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین