کد خبر: ۷۳۳۳۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸

دستورالعمل جدید تغییر نام و فامیل افراد

رئیس ثبت احوال شهرستان مهریز از ابلاغ دستورالعمل جدید برای تغییر و تعیین نام خانوادگی خبر داد و گفت: هر فرد می‌تواند فقط یک بار نام و نام خانوادگی خود را تغییر دهد.
دستورالعمل جدید تغییر نام و فامیل افراد
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی مصدق با اشاره به این‌که هر فردی مجاز به یکبار تغییر نام و نام خانوادگی است اظهار کرد: افرادی که پسوند نام و نام خانوادگی آنها دارای مکان است و تمایل به حذف این واژه دارند تا ابلاغ دستور العمل جدید صبر کنند.

وی افزود: طبق دستور العمل گذشته افرادی که دارای فامیل های زارع، دهقان و کشاورز هستند برای آنها اجازه تغییر نام وجود نداشته است.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان مهریز با اشاره به این‌که در ثبت احوال دیگر پسوند مکان برای افراد لحاظ نمی‌شود، گفت: افرادی که داری نام و نام خانودگی زارع، دهقان و کشاورز هستند اگر قبلا پسوند فامیل خود را که شامل مکان بوده است از نام و نام خانوادگی خود حذف کرده باشند دیگر اجازه تغییر دوباره را ندارند.

مصدق به ملاک اصلی برای تغییر نام و نام خانوادگی اشاره و اذعان کرد: نام و نام خانوادگی به عنوان مالکیت خانوادگی افراد به حساب می‌آید و افرادی از فامیل خاصی استفاده می‌کنند به عنوان سرفامیل در اداره ثبت احوال شناخته می‌شوند.

وی در انتخاب نام خانوادگی سرفامیل‌ها محل صدور شناسنامه افراد را مهم دانست و یادآور شد: افرادی که می‌خواهند از نام و نام خانوادگی سرفامیل ها استفاده کنند باید اجازه آنها را کسب نمایند.

رئیس ثبت و احوال مهریز خاطرنشان کرد: بعضی از افراد در تغییر نام و نام خانوادگی می‌تواند به واسطه وحدت و تبعیت از بقیه اعضای خانواده به تغییر فامیل خود اقدام کنند.

مصدق در خصوص تغییرنام تصریح کرد: تغییر نام براساس فراوانی آن در کشور انجام می شود، یعنی اگر اسم انتخابی از سوی فرد در کشور از فراوانی بیشتری برخوردار باشد آن فرد می‌تواند نام خود را تغییر دهد.

وی خاطرنشان کرد: اشکال مهمی که در تغییر نام براساس فراوانی وجود دارد قومیت آن فرد لحاظ نمی‌شود یعنی افراد براساس شهری که در آن زندگی می‌کنند نام خود را تغییر می دهند.

رئیس ثبت احوال مهریز در ادامه با اشاره به این‌که بهتر است افراد در انتخاب نام قومیت خود را حفظ کنند عنوان کرد: هم اکنون با انتخاب نام ترکی از سوی مردم یزد می‌تواند تبعات فرهنگی را به وجود آورد و هویت فرزند را دچار دوگانگی کند.

مصدق برای انتخاب نام برای فرزندان خود به والدین توصیه کرد: در هنگام انتخاب نام قومیت و مذهب نوزادان را در نظر بگیرند چرا که آنها در سن بلوغ در مورد نام خود تحقیق می کنند.

وی در پایان تأکید کرد: نام فرزندان نشانه هویت، فرهنگ، مذهب و قومیت اوست با انتخاب نادرست آنها را دچار دوگانگی نکنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین