کد خبر: ۷۳۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۴

Nabucco دستان ایران را برای همکاری می‌طلبد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایران می‌تواند جای ترکمنستان را در پروژه خطوط انتقال گاز Nabucco، که برای عرضه گاز طبیعی از دریای خزر به اروپا، بدون گذر از روسیه است، را بگیرد.

مطلب فوق را « آلان وادامس » سفیر جدید آذربایجان در اتحادیه اروپا طی مصاحبه ای با شبکه ANS آذربایجان اطلاع داد.

به گفته وی، نمایندگان اتحادیه اروپا که جهت انجام دیداری در ترکمنستان هستند، تایید می کرده‌اند که عشق آباد موافق صدور گاز خود به اروپا از طریق Nabucco است و در عین حال آنها می گویند که اگر طرف ترکمنی از شرکت در پروژه امتناع کند، ایران می تواند جای آن را بگیرد.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین اظهار داشت: «"قربانقلی بردی محمدوف" رئیس جمهور ترکمنستان، در دیدار با وی اعلام کرده که این کشور آماده صدور گاز خود به اروپا از طریق Nabucco است».

خطوط انتقال گاز Nabucco وظیفه انتقال 20-30 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از آسیای میانه و آذربایجان از مسیر ترکیه-بلغارستان-رومانی-مجارستان-اتریش، را بر عهده دارد. برای ساخت این شاهراه که از سال 2010 آغاز می‌شود، نیاز به 7-8 میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

عرضه کنندگان بالقوه گاز برای این پروژه آذربایجان، ایران، ترکمنستان، قزاقستان و عراق هستند. 

اتحادیه اروپا امیدوارست که با ساخت خط لوله Nabucco وابستگی به صادرات گاز روسیه کمتر شود. اما کارشناسان اروپایی خاطر نشان می‌کنند که شرکت کنندگان در کنسرسیوم Nabucco تا کنون نتوانسته‌اند ضمانت عرضه گاز را از کشورهای حاشیه خزر دریافت کنند و بدون این نیز نمی‌توانند سرمایه لازم را برای ساخت خط لوله جذب کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین