کد خبر: ۷۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۴ - ۱۷:۲۹

دامنه حکومت شیعی ایران به بصره رسیده است

آفتاب‌‌نیوز :

در ماه فوریه گذشته، روزنامه تلگراف نوشت: انقلاب خاموش و گسترده اجتماعی در طول دو سال پس از حمله آمریکا منطقه شیعه نشین جنوب عراق را به دولتی اسلامی بدل کرده است. در هفته های گذشته هم منابع خبری مختلفی اعلام کردند که بصره، اصلی ترین بندر عراق و مرکز تولید نفت این کشور که در نزدیکی مرزهای ایران واقع شده تحت کنترل مسلمانان افراطی شیعه مذهب قرار دارد و تبدیل به حکومت اسلامی کوچکی شده است.
ساکنان بصره که زمانی یکی از سکولارترین شهرهای شیعه نشین محسوب می شد این تغییرات را مانند انقلاب ایران می دانند که در ابتدا با کندی پیش رفت ولی سپس سرعت گرفت. اکنون در دانشگاه ها و مساجد چنین روندی آموزش داده می شود و شبه نظامیان شیعه قوانین شدید مذهبی شیعه را مانند نوع پوشش، ‌موسیقی، الکل و مانند آن،‌ با اجبار اجرا می کنند. به گفته مردم بصره چنین تغییرات اجتماعی از نوع ایرانی آن است و این شهر عملا به شهری ایرانی تبدیل شده و قابل تشخیص نیست.
ردپای فرهنگ شیعی ایران در همه جا یافت می شود؛ پوسترهای بنیانگذار انقلاب ایران همه جا در خیابان ها دیده می شود و حتی بر سر در ادارات دولتی تصویر وی همراه با سخنانش قابل مشاهده است. این تحولات حتی در قوانین مدنی هم رخنه کرده و غالب بودن شیعیان سبب شده تا تعطیلات آخر هفته به منظور عدم تداخل با شنبه که روز تعطیل یهودیان است،‌ به پنجشنبه و جمعه تغییر یابد.
حضور غالب شیعیان در جنوب عراق و تحمیل مقررات سخت اسلامی از زمان سرنگونی صدام حسین آغاز شده و پس از انتخابات ماه ژانویه عراق این روند حتی سریع تر هم شده است.
در شورای شهر بصره اکثر سیاستمردان، شیعه هستند و از پیروان شورای عالی انقلاب اسلامی عراق محسوب می شوند و به گفته یکی از مقامات این شهر نیمی از آنها با دولت ایران رابطه دارند. با این حال به رغم تفاوت های مقامات عالی این شهر، آینده بصره مشخص است: جامعه در حال تغییر است و به سوی مذهبی شدن پیش می رود.
پیشتر می گفتند که عراق روزی راه ایران را دنبال خواهد کرد، اکنون این موضوع در مورد بصره به حقیقت پیوسته است و با توافقنامه های نظامی و قراردادهای بخش انرژی که اخیرا امضا شده اند،‌ ایران و عراق بسیار نزدیک تر شده و تحقق عراق شیعه محتمل می نماید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین