کد خبر: ۷۳۴۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

اختلال در سامانه سوخت، حمله سایبری بود یا مشکل فنی؟

با وجود این که بیش از ۴۸ ساعت از اختلال به‌وجود آمده در سامانه هوشمند سوخت می‌گذرد. اظهارات ضد و نقیض درباره این ماجرا هنوز ادامه دارد.
اختلال در سامانه سوخت، حمله سایبری بود یا مشکل فنی؟
آفتاب‌‌نیوز :

چهارم آبان ماه سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت در کل کشور متوقف و بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها تعطیل شدند. از همان ساعات اولیه بروز این مشکل، برخی تاکید کردند که سامانه هوشمند سوخت دچار مشکل فنی شده و برخی دیگر گفتند، دلیل اختلال حمله سایبری بوده است.

از آن جمله، برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی و برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت را تایید کردند. با این حال بعضی مقامات مانند رئیس سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرد خبری از حمله سایبری نبوده و مشکل پیش آمده تنها یک اختلال فنی بوده است.

سخنگوی شرکت ملی پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی هم از موضع‌گیری راجع به این موضوع خودداری کرد.

اما از نظر فنی احتمال چنین حمله‌ای چقدر است؟ فریدون اسعدی، کارشناس انرژی می‌گوید: احتمال این که سیستم دچار خطا شده باشد به اندازه احتمال حمله سایبری است. هر دو این اتفاقات احتمال وقوع دارند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت هم مانند اسعدی معتقد است که چنین احتمالی دور از ذهن نیست.

اسعدی با اشاره به ویژگی‌های عصر تکنولوژی می‌گوید: این قبیل مسائل طبیعی است. ما در عصر تکنولوژی و ارتباطات زندگی می‌کنیم و کارها با کامپیوتر و اینترنت پیش می‌رود.

البته این کارشناس انرژی بیان می‌کند: باید تمهیداتی اندیشید تا از این سیستم‌ها مراقبت کرد. هر جا از سیستم هوشمند استفاده شود باید بحث‌های امنیتی را جدی گرفت.

او معتقد است چنین مشکلاتی تنها مختص به کشور ما نیست و ممکن است کشورهای پیشرفته‌تر هم با آن مواجه شوند. اسعدی خاطرنشان می‌کند: ممکن است حتی کشورهای پیشرفته دچار چنین مشکلی شوند اما می‌توان باگ‌ها را شناخت و ابعاد آن را کنترل کرد و مقابل خسارات بیشتر را گرفت.

با توجه به اظهارات اسعدی، کارشناس انرژی و همچین تایید شورای عالی فضای مجازی و افرادی مانند بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی، به نظر می‌رسد اختلال به وجود آمده ناشی از حمله سایبری بوده است. اما برخی از مقامات هنوز تاکید دارند که مشکل، دلیل فنی داشته و در حال بررسی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین