کد خبر: ۷۳۴۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸

ارائه کارت واکسن برای چه سفر‌هایی لازم است؟

اخیرا زمزمه هایی در خصوص الزامی شدن کارت دیجیتال واکسن که به هر دو صورت فارسی و انگلیسی و از سایت salamat.gov.ir قابل دریافت است شنیده می شود.
ارائه کارت واکسن برای چه سفر‌هایی لازم است؟
آفتاب‌‌نیوز :

اخیرا زمزمه هایی در خصوص الزامی شدن کارت دیجیتال واکسن که به هر دو صورت فارسی و انگلیسی و از سایت https://salamat.gov.ir قابل دریافت است شنیده می شود. در این باره وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آقای بهرام عین اللهی، پس از این خبر که واکسیناسیون تا بهمن به اتمام می رسد اعلام نمود که در آینده کلیه خدمات مانند بانک ها، هتل ها، دریافت بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار تنها با ارائه کارت واکسیناسیون امکان پذیر خواهد بود. هرچند که خبر جدیدی درمورد الزامی شدن این کارت هنوز منتشر نشده است اما دانشگاه ها دانشجویان خود را ملزم به ارائه ی کارت واکسن دیجیتال برای شروع مجدد کلاس های دانشجویان دانسته اند. این شرط اما به صورت جدی برای کارمندان ادارات دولتی اجرایی شد و کارمندانی که کارت واکسن ندارند اجازه ورود به محل کار را نداشته و باید فورا برای تزریق واکسن اقدام نمایند.

رضا نفیسی، رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، در مصاحبه ای که با خبرگزاری ها داشت در خصوص کارت واکسن گفت: "در یک سامانه یکپارچه اطلاعات افرادی که هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند، وارد شود و کلیه محدودیت های کرونایی از جمله سفر کاهش یابد ... اعمال محدودیت های هوشمند به گونه ‌ای است که اگر فرد واکسینه شده برای سفر با انواع وسایل حمل و نقل عمومی و یا خودروی شخصی، اقدام کند مشکلی برای آن‌ها وجود نداشته باشد." با وجود آنکه هنوز خبری در مورد الزامی شدن کارت واکسن منتشر نشده است اما احتمال آن زیاد است.

کارت واکسن سفر داخلی و خارجی
مسافرانی که قصد سفر داخلی با تور یا بدون آن را دارند در حال حاضر ملزم به ارائه ی کارت واکسن دیجیتال نیستند. به طوری که مسافران تور کیش که طی آخرین آمار 23 درصد افزایش یافته اند، بدون داشتن این کارت سفرشان را آغاز کرده اند. البته محدودیت های اولیه هنوز پا برجاست. به این صورت که فقط 50 درصد ظرفیت کوپه های قطار قابل رزرو می باشد (به غیر از مواقعی که مسافران از یک خانوده اند) و برای پرواز هم افرادی که دو هفته از مثبت شدن تستشان نگذشته اجازه ی سفر ندارند تا وقتی که تست آن ها منفی شود. بنابراین در حال حاضر اجباری بر داشتن کارت واکسن وجود ندارد.

البته در جلسه ستاد مدیریت کرونا در مورد سفرهای بین شهری انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران بیان کرد: " تاکنون پلیس برای مسافرت های بین شهری مجوزهای صادره از فرمانداری ها را بررسی می کرد و اکنون باید کارت واکسیناسیون افراد را بررسی کند و اجازه تردد دهد." اگرچه احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، بیان نمود که هنوز مصوبه جدیدی در این خصوص عملی نشده است که خبر از الزامی نشدن مجوز سفر بر مبنای کارت واکسیناسیون می دهد.

در سفرهای خارجی اما اوضاع کمی متفاوت است. اکثر کشورها برای ورود مسافر شرایط خاصی تعیین کرده اند که از اصلی ترین آن ها داشتن کارت واکسن دیجیتال انگلیسی است. حتی برخی از کشورها فقط یک سری از واکسن ها را مورد تایید می دانند. به عنوان مثال واکسن های مجاز برای ورود به کشور فرانسه عبارت اند از فایزر، مدرنا، آسترازنکا و جانسون. بهتر است پیش از سفر قوانین ورود کشور مورد نظر را بررسی نمایید. اما اگر کارت واکسن برای سفرتان الزامی بود می توانید با طی کردن مراحل آن را دریافت کنید.

نحوه ی دریافت کارت واکسن دیجیتال دو زبانه
افرادی که قصد سفر خارجی دارند باید دو هفته قبل از پرواز کارت واکسن دیجیتال خود را دریافت نمایند که از مسیر زیر انجام می شود:

ورود به سامانه سلامت و کلیک بر روی گزینه ثبت نام کارت واکسن دیجیتال انگلیسی
ثبت شماره ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل، نام و نام خانوادگی (به انگلیسی)، شماره گذرنامه (passport No) و کد امنیتی شش رقمی.
وارد نمودن کد تاییدی که به شماره شخص ارسال می شود.
سپس لینک کارت واکسن بین المللی دیجیتال حاوی کد QR، به شماره فرد ارسال می شود که قابلیت دانلود نیز دارد.
البته همانطور که گفته شد تهیه ی این کارت نه تنها در کاهش محدودیت های سفر موثر است بلکه برای ادامه ی کار کارمندان دولتی و بازگشت دانشجویان به کلاس های حضوری هم الزامی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین