کد خبر: ۷۳۵۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲

ظرفیت باطری در مقابل سرعت شارژ؛ کدام یک در تلفن هوشمند مهم‌تر است؟

این روز‌ها تلفن‌های هوشمند جدید یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و مدعی می‌شوند که قابلیت‌های ویژه‌ای در باطری خود پنهان کرده‌اند. تعدادی از آن‌ها ظرفیت باطری خود را افزایش داده‌اند و تعدادی هم با سرعت بیشتری شارژ می‌شوند. اما واقعا کدام یک از این فناوری‌ها اهمیت بیشتری دارد؟
ظرفیت باطری در مقابل سرعت شارژ؛ کدام یک در تلفن هوشمند مهم‌تر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

باطری تلفن‌های همراه به اندازه دوران قدمت این گجت‌های دوست‌داشتنی یک بحران بزرگ بوده است. نکته غم‌انگیز ماجرا آن‌جاست که با پیشرفت‌های بزرگی که در حوزه سخت‌افزار به دست آمده، باطری‌های تلفن‌های همراه رشد خاصی نکرده‌اند و عملکردی ضعیف‌تر از حد انتظار دارند. با این حال در سال‌های اخیر فناوری جدیدی معرفی شده که بسیاری از کاربران را به باطری تلفن‌های هوشمند امیدوار کرده است. این فناوری نوظهور که سرعت شارژ نامیده می‌شود در حقیقت به تلفن‌های هوشمند کمک می‌کند تا سریع‌تر از قبل شارژ شوند و به همین دلیل می‌توانند زودتر از همیشه به ظرفیت کامل باطری دست پیدا کنند.

اما این فناوری نسبتا نوظهور منتقدان بسیاری دارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند افزایش سرعت شارژ باعث می‌شود که باطری در میان مدت آسیب‌های بسیاری ببیند. بنابراین گروهی از کاربران استفاده از باطری‌های با ظرفیت بالا را ترجیح می‌دهند. اگرچه باطری‌هایی که ظرفیت بیشتری دارند و از فناوری‌های شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کنند با سرعت بسیار کمی به ظرفیت کامل می‌رسند اما در نهایت عمر مفید بیشتری دارند. در چنین شرایطی طبیعتی است که برای بسیاری از کاربران یک پرسش اساسی مطرح شود؛ کدام یک اهمیت بیشتری دارد؟ ظرفیت باطری یا سرعت شارژ؟

چرا تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند ظرفیت باطری‌ها را افزایش نمی‌دهند؟

اصلی‌ترین دلیل عدم توسعه باطری‌های با ظرفیت بیشتر برای تلفن‌های هوشمند آن است که باطری‌های قوی‌تر با ضخامت بیشتری همراه می‌شوند و به همین دلیل می‌توانند ضخامت تلفن‌ هوشمند را هم بیشتر کنند. در چنین شرایطی شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌های هوشمند که می‌دانند طراحی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تلفن هوشمندشان است از قراردادن یک باطری ضخیم در تلفن هوشمند اجتناب می‌کنند. چراکه باطری با ظرفیت بیشتر با ضخامت بیشتری همراه است و به همین دلیل ضخامت تلفن هوشمند را هم افزایش می‌دهد.

آیا فناوری شارژ سریع واقعا کاربردی است؟

فناوری شارژ سریع به تلفن‌های هوشمندی که در سال‌های اخیر معرفی شده‌اند، کمک می‌کند تا سرعت شارژ باطری خود را به شدت افزایش دهند. همین مسئله باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند با توسعه فناوری‌های شارژ سریع پافشاری کنند. چراکه فناوری شارژ سریع نه‌تنها باعث افزایش ضخامت تلفن‌ هوشمند و تغییرات منفی در طراحی آن نمی‌شود بلکه قابلیتی کاربردی و جذاب است که می‌تواند تبلیغات بسیاری برای شرکت‌های بزرگ به همراه داشته باشد. بنابراین تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند به تبلیغ و معرفی این فناوری علاقه‌مند هستند.

اما واقعیت آن است که فناوری شارژ سریع با وجود همه کاربردهایی که برای کاربران به همراه می‌آورد، فناوری خطرناکی به نظر می‌رسد. واردکردن ولتاژ بالای برق به باطری تلفن‌ هوشمند می‌تواند عمر مفید آن را در میان‌مدت کاهش می‌دهد. بنابراین استفاده از آن چندان پیشنهاد نمی‌شود.

گرما؛ بزرگ‌ترین دشمن باطری‌ها

افزایش دمای باطری تلفن‌های هوشمند آخرین اتفاقی است که باید برای این قطعه از تلفن‌های همراه رخ دهد. اما متاسفانه به دلایل گوناگون یک پدیده رایج است. استفاده سنگین از سخت‌افزار باعث افزایش دمای قطعات می‌شود که در نهایت باعث گم‌ترشدن باطری تلفن هوشمند می‌شود. فشار به باطری با استفاده از شارژهای نامناسب یا خروجی‌های برق که ایمن نیستند هم می‌توانند به باطری تلفن‌های هوشمند آسیب شدیدی وارد کنند. از آن‌جایی که فناوری شارژ سریع باعث گرم‌شدن باطری می‌شود، بنابراین باید بدانید که خطر بیشتری برای تلفن هوشمند به همراه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین