بررسیها از سطح بازار نشان میدهد که با اجرای مصوبه کاهش قیمت، این سه قلم محصول لبنی در بیشتر مغازههای شهر موجود نیست، ضمن آنکه در فروشگاههای زنجیرهای هم برخی از این اقلام توزیع نمیشود یا در صورت توزیع با قیمتهای ستاد تنظیم بازار اختلاف معناداری دارد که مسئولان دلایل خاص خود را برای این امر مطرح میکنند در حالیکه طبق وعده وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان ستاد تنظیم بازار، این سه قلم کالا همچون شیرنایلونی ۹۰۰ گرمی، ماست ۲.۵ کیلویی ساده و پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی بدون هیچ محدودیت و قید و شرط موقعیت منطقه باید در دسترس عموم قرار میگرفت.
این پایان ماجرا نیست چرا که طبق بازدیدهای میدانی وزن شیرهای نایلونی به ۸۰۰ گرم و ماست دبهای به ۲ کیلوگرم کاهش یافت، اما با این حال بازهم خبری از قیمتهای اعلامی به بهانههای مختلف نیست، درحالیکه با توجه به کاهش سرانه مصرف لبنیات ناشی از گرانیهای اخیر انتظار میرود این مصوبه به طور کامل اجرا شود.
حال به سراغ مسئولان ذی ربط میرویم تا از آخرین علل اجرا نشدن مصوبه ۱۰ درصدی کاهش قیمت لبنیات و عرضه محصولات بالاتر از نرخهای اعلامی با خبر شویم:
مغازه داران حاضر به توزیع سه قلم محصول لبنی تنظیم بازار نیستند
سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی درباره علل کمبود و گرانی عرضه محصولات مشمول کاهش ۱۰ درصد، اظهار کرد: در مقطعی که اعلام کردند قیمت ۳ قلم محصول ماست ساده ۲.۵ کیلویی، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی و پنیر یواف ساده مشمول طرح تنظیم بازار میشود، برخی برندهای لبنی به سبب عدم تولید ماست ساده مجبور به اعمال کاهش قیمت بر روی ماست پروبیوتیک شدند که در تمامی فروشگاهها با نرخ تنظیم بازار عرضه نمیشود.
وی افزود: با توجه به آنکه ماست پروبیوتیک مشمول قیمت گذاری نیست، از این رو طرح تنظیم بازار به طور محدود شامل این اقلام میشود به طوریکه تنها در فروشگاههای پایین شهر عرضه میشود.
بنی طبا ثبات قیمت شیرخام به نرخ ۶ هزار و ۴۰۰ تومان را یکی از راهکارهای استمرار این طرح دانست و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو شیرخام ۷ هزار تومان است.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی ادامه داد: سهم فروشگاههای زنجیرهای در توزیع این اقلام ۱۵ درصد و مغازهها ۸۵ درصد است که مغازه داران به سبب کاهش سود حاضر به توزیع نیستند و در فروشگاهها هم اقلامی که مشمول طرح تنظیم بازار هستند، بر روی آنها درج شده است.
وی با بیان اینکه امکان عرضه محصولات تنظیم بازار به تمامی فروشگاهها وجود ندارد، گفت: کارخانه لبنی نمیتواند مجموع تولید محصولات خود را به این اقلام اختصاص دهد چرا که این امر منجر به ورشکستگی صنایع لبنی میشود.
کاهش قیمت ۳ قلممحصول لبنی غیرکارشناسی است
علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای لبنی درباره علل کاهش یا عدم عرضه ۳ قلم محصول لبنی در بازار اظهار کرد: از ابتدا مصوبه کاهش قیمت ۳ قلممحصول لبنی بدون بحثهای کارشناسی مطرح شد.
وی افزود: با توجه به اجرا نشدن مصوبه کاهش قیمت این ۳ قلم در مغازهها و عرضه بالاتر از نرخ ستاد تنظیم بازار در فروشگاه ها، مسئولان صریح و شفاف باید پاسخ دهند چرا که انتظار مردم بر آن است که با مراجعه به هر فروشگاهی شاهد کاهش قیمت باشند.
ظفری ادامه داد: گرچه انجمن صنایع لبنی اذعان میکند که مغازه داران حاضر به تحویل این ۳ قلم محصول لبنی نیستند، اما این موضوع واقعیت ندارد چرا که مغازه دار ارزانتر کالا را خریداری میکند.
سخنگوی انجمنصنایع لبنی در پایان تصریح کرد: در فروشگاههای زنجیرهای عرضه این سه قلم کالا باید مشکلی نداشته باشد که متاسفانه به سبب غیرکارشناسی بودن، این طرح اجرا نشده است.
با توجه به اهمیت مصرف لبنیات در سبد خانوار، اجرای مصوبه ۱۰ درصدی قیمت ۳ قلم محصول لبنی در افزایش سرانه مصرف تاثیر بسزایی داشت که این مصوبه به بهانههای مختلف به طور کامل اجرا نشد، درحالیکه مردم انتظار داشتند با مراجعه به هر فروشگاه یا مغازهای به این ۳ قلم محصول لبنی با نرخهای مصوب دسترسی داشته باشند.