کد خبر: ۷۳۵۷۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۷
بدون راستی‌آزمایی، چگونه می‌خواهند وارد مذاکرات شوند؟

گروسی: بازرسی‌های آژانس از ایران تضعیف شده

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی عنوان کرد که بازرسی‌های این آژانس از ایران، با دشواری‌هایی همراه است‌. بدون ما توافقی وجود نخواهد داشت. ما باید راستی‌آزمایی انجام دهیم. بدون راستی‌آزمایی قدرت‌های جهانی بی‌آنکه از شرایط موجود اطلاعی داشته باشند، چگونه می‌خواهند وارد مذاکرات شوند؟
گروسی: بازرسی‌های آژانس از ایران تضعیف شده
آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان درخصوص آمادگی بایدن برای ازسرگیری مذاکرات وین گفت: من می‌دانم که آن‌ها آماده‌اند. زمانی که در واشنگتن بودم، آن‌ها این موضوع را به من گفتند. می‌دانم که همه طرفین می‌گویند خواهان بازگشت هستند اما این بازگشت برای هر بازیکنی ممکن است معنای متفاوتی داشته باشد. ما باید ببینیم که هر یک از طرفین برای بازگشت به چه چیزی نیاز دارد. ما نیز باید ضمانت‌کنندگان این روند باشیم. عزم (برای بازگشت) وجود دارد اما انجام آن آسان نیست.

گروسی درخصوص آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: آن‌ها که این‌گونه می‌گویند. تنها مسأله این است که این اعلان‌ها را با آنچه که واقعا برای بازگشت نیاز است، تطبیق دهیم.

وی درخصوص خواست ایران برای رفع تحریم‌ها به منظور احیای برجام نیز اظهار کرد: آن‌ها چنین انتظاراتی از تمامی طرفین دارند. طرفین دیگر نیز انتظارات خود را از ایران دارند.

گروسی با بیان اینکه "بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران «تضعیف» شده است"، گفت: در چنین شرایطی انجام این کار برای‌مان به شدت دشوار شده است. اگر می‌خواهید کسی تایید کند که کار شما درست بوده و انحرافی رخ نداده است، ما باید توانایی انجام آنچه که لازم است را داشته باشیم و در این لحظه ما چنین توانایی‌ای نداریم. ما نیاز به دسترسی داریم.

گروسی در ادامه با اشاره به اینکه ایران در قالب اقدام‌ جبرانی خود در پی خروج دونالد ترامپ از برجام، دست به کاهش تعهدات خود زده است، در رابطه با خواسته‌های اروپا و آمریکا گفت: آن‌ها می‌خواهند این توافق به حوزه‌های دیگر بسط پیدا کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر نقش این آژانس گفت: بدون ما توافقی وجود نخواهد داشت. ما باید راستی‌آزمایی انجام دهیم. بدون راستی‌آزمایی قدرت‌های جهانی بی‌آنکه از شرایط موجود اطلاعی داشته باشند، چگونه می‌خواهند وارد مذاکرات شوند؟

گروسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از زمان به روی کار آمدن دولت جدید، یک بار به ایران سفر کرده‌ام. من در آنجا گفت‌وگویی فنی داشتم و توافق کردیم که باید در سطح سیاسی تعامل داشته باشیم. ما باید یکدیگر را بشناسیم و رابطه‌ای جدید را آغاز کنیم تا بتوانیم اعتمادسازی انجام دهیم.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در توییتی نوشته بود: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

سرویس اقدامات خارجی اروپا نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای نوشت: کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک به شکل فیزیکی در ۲۹ نوامبر در وین برگزار خواهد شد.

در این بیانیه‌ آمده بود که انریکه مورا به نیابت از جوزپ بورل، این مذاکرات را ریاست خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین