کد خبر: ۷۳۶۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴

آمریکا می‌تواند مزاحم مراودات نفتی ایران شود؟

حسن مرادی، استاد حقوق انرژی به بررسی زوایای تنش اخیر دریایی بین ایران و آمریکا پرداخت.
آمریکا می‌تواند مزاحم مراودات نفتی ایران شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

مرادی گفت: در خصوص بحث کشتی اخیر، باید گفت با توجه به تحریمهای گسترده ایران، ما راهی نداریم جز اینکه مراودات خود را از سایر کانالهای ممکن انجام دهیم. یکی از این موانع، جابجایی پول نقد یا تهاتری است. جمهوری اسلامی ایران حق خود می داند به هر ترتیب که می داند نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند. یکی از این شیوه ها، کشتی به کشتی است. دو کشتی مقابل هم قرار می گیرند و محموله نفتی، با کنتور منتقل و پول آن دریافت می شود و هر کدام به راه خود ادامه می دهد.

وی افزود: درباره بحث اخیر هم فرض بر این است که با کشتی ویتنامی این مراوده را داشتیم و کشتی بدون پرداخت وجوه محموله، از آبها دور می شود. این کشتی رهگیری و پس از چند هفته به دست نیروهای سپاه شناسایی می شود. لذا مطالبات ما حق مسلم ما است. کاری به بحث نظامی ندارم ولی از نظر مراوده نفتی، این یک امر بدیهی است و آمریکا نمی تواند مزاحم مراودات نفتی ما شود.

وی در پایان گفت: وقتی آنها متوجه می شوند بحث ما مطالبات است، کوتاه می آیند و دلیلی برای مداخله ندارند. البته اگر قدرت جمهوری اسلامی ایران نبود قطعا آنها کشتی را مصادره می کردند ولی با توجه به حرکت مقتدرانه نیروهای سپاه، راهی جز تسلیم نداشتند. این را حق مسلم خود می دانیم در آبهای آزاد، مراودات و کشتی رانی طبق کنوانسیون حقوق دریاها و حرمت آبهای سرزمینی خود خواهیم داشت. آنها باید به قلمرو دریایی ما احترام بگذارند و وقتی کشتی یا نفتکشی وارد قلمرو دریایی ما می شود آنها حق مداخله ندارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین