کد خبر: ۷۳۶۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۱
در ۲.۵ سال گذشته اتفاق افتاد

کشف ۵۲ هزار میلیارد تومان زمین‌خواری در ایران

طی ۲.۵ سال گذشته ۵۲ هزار میلیارد تومان اراضی ملی در حالی از تصرف زمین‌خواران خارج شده که گفته می‌شود سودجویان با شگردهایی همچون کاشت درخت، کشاورزی، سنگ‌چینی، دیوارکشی و جعل اسناد اقدام به تصرف زمین می‌کنند.
کشف ۵۲ هزار میلیارد تومان زمین‌خواری در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

طی ۲.۵ سال گذشته ۵۲ هزار میلیارد تومان زمین دولتی از چنگ متصرفان بیرون آمده است. این حجم از زمین‌خواری در حالی اتفاق افتاده که درگیری فرسایشی ماموران یگان حفاظت با زمین‌خواران مرتبا ادامه دارد. هر ماه معمولا حدود ۴۰۰ فقره زمین‌خواری فقط در اراضی دولتی اتفاق می‌افتد می‌افتد که در مقاطعی مثل عید نوروز یا تعطیلات مناسبتی به حدود ۸۰۰ فقره نیز می‌رسد.

چند روز قبل سردار محمدرضا مقیمی ـ رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا ـ از کشف بیش از ۲۴۸ هکتار زمین خواری به ارزش بیش از ۷۰۰میلیارد تومان طی مهرماه ۱۴۰۰ در کشور خبر داد. او اواخر شهریورماه هم به کشف یک فقره زمین‌خواری به ارزش ۱۶۷ میلیارد تومان اشاره کرد.

در تحقیقات و بررسی‌های میدانی و تطبیق اسناد مشخص شد افرادی با شیوه ‌و شگرد تسطیح، شخم‌زنی و کشاورزی، سنگ چینی، دیوارکشی و جعل اسناد به قصد اثبات مالکیت اقدام به تصرف غیرشرعی و غیرقانونی مقدار ۱۸ هکتار از اراضی ملی و دولتی جهت تغیر کاربری کرده‌اند.

در روزهای اخیر هم جواد خردمند ـ فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن ـ گفت: طی ۲.۵ سال گذشته حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان از اراضی تصرفی و تعرضی به بیت المال برگشت داده شده است و این مهم مورد تایید املاک حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفته است.

خردمند با بیان اینکه طرح هوشمند سازی اجرا می‌شود و در یگان، حفاظت هوشمند فعال است، گفت: تلفن ۱۶۵۶ پل ارتباطی با مردم برقرار شده و قبلاً چنین ارتباطی را با مردم نداشتیم و تبلت‌ها برای رصد آنلاین زمین و مسکن هم فعال شده و امروز به صورت لحظه‌ای گزارش‌ها ثبت می‌شود.

آخرین آمار رفع تصرف از اراضی دولتی حاکی در مهرماه ۱۴۰۰ حاکی از آن است که استانهای آذربایجان غربی با ۱۰۸ مورد، تهران با ۷۲ مورد و خوزستان با ۶۹ مورد در صدر موارد زمین خواری قرار دارند؛ از نکات قابل توجه می‌توان به تعرض به دو قطعه زمین در سیستان و بلوچستان با مساحت ۴۰۰ هزار متر و یک قطعه در شرق سمنان به مساحت ۶۸ هزار متر مربع اشاره کرد.

از نکات قابل توجه مهرماه ۱۴۰۰ می‌توان به تعرض به ۴۰۰ هزار متر مربع اراضی سیستان و بلوچستان فقط در دو مورد و ۶۸ هزار متر مربع در شرق سمنان اشاره کرد. ماه قبل از آن هم یک قطعه زمین به مساحت ۷۰ هزار متر مربع در سمنان رفع تصرف شده بود.

آمار روایت می‌کند که حالا دیگر علاوه بر مناطق خوش آب و هوا، کوه‌ها و جنگل‌ها، نقاط کویری و سواحل هم از تیررس زمین‌خواران در امان نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین