کد خبر: ۷۳۶۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰

نقدینگی از ۴ هزار هزار عبور کرد

نقدینگی کشور در شهریور ۱۴۰۰، ۴,۶۷۶ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته (شهریور ۱۳۹۹) نقدینگی ۲,۸۹۵ هزار میلیارد تومان بود
نقدینگی از ۴ هزار هزار عبور کرد
آفتاب‌‌نیوز :

 آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نیمه نخست سال جاری را اعلام کرد که بر اساس آن نقدینگی کشور در شهریور ۱۴۰۰، ۴,۶۷۶ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته (شهریور ۱۳۹۹) نقدینگی ۲,۸۹۵ هزار میلیارد تومان بود.

بر این اساس رشد نقدینگی در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به شهریور ۱۳۹۹ افزایش ۴۰.۵ درصدی داشته است.

همچنین خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان شهریور ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که خالص دارایی‌های خارجی در پایان شهریور سال گذشته ۳,۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که رشد ۳۶.۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی در شهریور امسال حدود ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام شده در حالی که این شاخص در شهریور سال گذشته ۱۷ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان بود که کاهش ۷۸.۶ درصدی رخ داده است.

بانک مرکزی مطالبات خود از بانک‌ها را در پایان شهریور امسال ۱۲۷ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده این در حالی است که این رقم در پایان شهریور سال گذشته ۱۲۹ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان بود و کاهش ۱.۴ درصدی را شاهد هستیم.

این بانک میزان اسکناس و مسکوکات در جریان را ۸۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان اعلام کرده در حالی که در شهریور سال گذشته ۶۹ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان اسکناس جاری وجود داشته است که رشد ۱۷.۷ درصدی را رقم زده است.

سپرده‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نزد بانک مرکزی نیز ۴۳۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان در شهریور امسال بود در حالی که سال گذشته بانک‌ها ۳۰۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان سپرده نزد بانک مرکزی داشته‌اند که افزایش ۴۴.۵ درصدی رقم خورده است.

پایه پولی شهریور امسال از سمت منابع ۵,۱۸۹ هزار میلیارد تومان و از سمت مصارف نیز همین رقم بوده است. پایه پولی منابع و مصارف شهریور پارسال نیز ۳,۷۲۰ هزار میلیارد تومان بود که افزایش ۳۹.۵ درصدی اتفاق افتاده است

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین