کد خبر: ۷۳۶۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷

تصویب قطعنامه سازمان ملل در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل

سازمان ملل با رای اکثریت قاطع ادامه شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد و خواستار توقف فوری آن شد.
تصویب قطعنامه سازمان ملل در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل
آفتاب‌‌نیوز :

اعضای کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل به پیش نویس قطعنامه‌ای درباره شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی و جولان اشغالی سوریه رای دادند.

به گزارش آناتولی، این قطعنامه ۱۴۳ رأی موافق، ۷ مخالف (از جمله آمریکا و اسرائیل) و ۱۶ رأی ممتنع به دست آورد.

این قطعنامه "ساخت و توسعه شهرک‌ها توسط اسرائیل در داخل و اطراف قدس شرقی ، از جمله آنچه که اسرائیل طرح E-۱ می‌نامد، محکوم می‌کند؛ طرحی که هدف آن پیوند شهرک‌های غیرقانونی اطراف قدس شرقی و افزایش انزوای آن است. "

همچنین این قطعنامه ادامه تخریب منازل فلسطینی‌ها، اخراج خانواده‌های فلسطینی از قدس شرقی و محرومیت فلسطینی‌ها از حق اقامت در آنجا را محکوم کرد.

قطعنامه مذکور علاوه بر این فعالیت‌های شهرک‌سازی در غور اردن را که همگی باعث تجزیه بیشتر سرزمین فلسطین اشغالی و تضعیف مجاورت جغرافیایی آن می‌شود، محکوم کرد.

در متن این قطعنامه همچنین تخریب ساختمان‌های فلسطینی‌ها در محله "وادی الحمص" در جنوب قدس شرقی که نقض قوانین بین‌المللی است، محکوم شده است.

علاوه بر این سازمان ملل در قطعنامه مذکور تمامی اعمال خشونت آمیز، تخریب، آزار و اذیت، تحریک و تحریک توسط شهرک نشینان اسرائیلی در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی، علیه غیرنظامیان فلسطینی به ویژه کودکان و نیز اموال آنها از جمله اماکن تاریخی و مذهبی و زمین های کشاورزی را محکوم کرد.

در این قطعنامه تاکید شده است که شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی و جولان اشغالی سوریه "غیرقانونی" بوده و مانعی بر سر راه صلح و توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

گذشته از این در قطعنامه مذکور سازمان ملل توقف تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی و جولان اشغالی را خواستار شده تا راه حل "دو کشوری" بر اساس مرزهای قبل از ۱۹۶۷ حفظ شود.

کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل به موضوعات ویژه سیاسی و استعمار زدایی و همچنین طیف وسیعی از موضوعات مربوط به رسانه‌ها، عملیات‌های حفظ صلح و مأموریت‌های سیاسی ویژه می پردازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین