کد خبر: ۷۳۶۸۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳

ثبت بالاترین رشد اقتصادی ۱۰ سال اخیر عربستان

رشد اقتصادی عربستان از ۶ درصد نیز عبور کرد.
ثبت بالاترین رشد اقتصادی ۱۰ سال اخیر عربستان
آفتاب‌‌نیوز :

با بهبود قیمت نفت و ازسرگیری فعالیت های بازرگانی، اکنون رشد اقتصادی دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال به ۶.۸ درصد رسید که یکی از بهترین رشدهای اقتصادی ثبت شده عربستان در طول ۱۰ سال اخیر محسوب می‌شود. این میزان رشد، ۵.۳ درصد بیشتر از چیزی است که در فصل قبل اعلام شده بود.

به گزارش تریدینگ اکونومیکس، این رشد اقتصادی که دومین رشد فصلی مثبت این کشور پس از ۲۱ ماه بوده است و بیش از همه تحت تاثیر کاهش رشد بخش غیرنفتی قرار گرفته که رشد آن ۹.۰ درصد بوده است. از سوی دیگر رشد بخش نفتی به ۶.۴ درصد رسیده است. در بین بخش های دیگر نیز رشد بخش فعالیت های دولتی ۰.۳ درصد اندازه گیری شده است.

پیش بینی می شود اقتصاد عربستان امسال ۲.۱ درصد رشد کند اما حتی در صورت تحقق این رشد، سطح تولیدات ناخالص داخلی بزرگ ترین اقتصاد منطقه خاورمیانه کمتر از قبل آغاز بحران کرونا خواهد بود.

به گفته صندوق بین المللی پول، اقتصاد عربستان سال گذشته ۴.۱ درصد کوچک شده بود.

در هفته های اخیر قیمت نفت رشد خوبی را تجربه کرده و انتظار می رود تداوم این روند به رشد کلی اقتصادی عربستان کمک زیادی کند. در سه ماهه دوم امسال شرکت نفتی آرامکو بیش از ۲۵ میلیارد دلار سود خالص به دست آورد که این سود نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا چهار برابر افزایش پیدا کرده است. آرامکو بزرگ ترین شرکت نفتی جهان محسوب می شود.

متوسط رشد اقتصادی عربستان در بازه زمانی ۱۹۶۹ تا ۲۰۲۱ معادل ۳.۰۲ درصد بوده است که بیشترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۲۴.۲ درصدی سه ماهه چهارم سال ۱۹۷۳ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه چهارم سال ۱۹۸۲ با منفی ۲۰.۷ درصد بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین