تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳

ویژگی خطرناک روغن پالم را بشناسید

یکی از اسید‌های چرب موجود در روغن پالم باعث تکثیر سلول‌های سرطانی در بدن افراد می‌شود.
ویژگی خطرناک روغن پالم را بشناسید

بر اساس نتایج تحقیق انجام شده توسط دانشمندان اسپانیایی و ایالات متحده که در مجله "Nature" منتشر شده است؛ قرار گرفتن در معرض غلظت‌های بالای یکی از اسیدهای چرب موجود در روغن پالم باعث تکثیر سلول‌های سرطانی در بدن افراد می‌شود.

پیش از این مشخص شده بود که اسیدهای چرب بلوک‌های سازنده چربی هستند که توسط سلول های سرطانی نیز استفاده می‌شود. بنابراین، اگر رشد بدخیم در بدن وجود داشته باشد، اسیدهای چرب خاص می‌توانند باعث گسترش سریع متاستازها شوند. اما اینکه چه مکانیسم‌های بیولوژیکی در این امر دخیل هستند و اینکه آیا همه اسیدهای چرب به متاستاز کمک می‌کنند، هنوز مشخص نبود.

زیست شناسان مؤسسه علم و فناوری بارسلونا به همراه دیگر همکاران خود از مؤسسات و دانشگاه‌های اسپانیا و ایالات متحده آزمایشی را انجام دادند که در آن غلظت بالایی از اسیدهای چرب روغن پالم را در معرض سلول های سرطانی انسان قرار دادند و سپس آنها را در بدن موش‌ها کشت کردند. در موش‌ها نتایج نشان داد که یکی از این اسیدهای چرب، اسید پالمیتیک، باعث ایجاد متاستاز سرطان‌های دهان و پوست در موش‌ها می‌شود، اگرچه بر ظاهر خود تومور تأثیری نداشت.

سایر اسیدهای چرب روغن پالم، اولئیک و لینولئیک، و چربی های امگا ۹ و امگا ۶ که در غذاهایی مانند روغن زیتون و دانه کتان یافت می شوند، این اثر را نشان ندادند. افزودن اسید پالمیتیک به رژیم غذایی موش‌ها نه تنها باعث افزایش متاستاز شد، بلکه تأثیر طولانی‌مدتی بر ژنوم سرطان داشت. سلول های سرطانی که برای مدت کوتاهی در معرض اسید پالمیتیک قرار گرفتند، حتی پس از حذف اسید پالمیتیک از رژیم غذایی، به شدت متاستاتیک باقی ماندند.