کد خبر: ۷۳۷۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۸
علی رغم نارضایتی کاخ سفید و تل‌آویو انجام شد؛

مذاکرات چهار ساعته مشعل و کارتر در دمشق

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: سفر جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا به خاورمیانه و برنامه دیدار او با سران حماس، در حالی انجام شد که قبل از عزیمت وی به منطقه،وزارت امورخارجه آمریکا و سران رژیم صهیونیستی از وی خواسته بودند از دیدار با مسئولان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» خودداری کند. 

مذاکرات کارتر- مشعل؛ شفاف،جدی و عمیق 
کارتر عصر جمعه پشت درهای بسته با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در دمشق و تعدادی دیگر از مقامات این جنبش در سوریه دیدار و گفتگو کرد. 

هرچند از این دیدارها تصویری پخش نشده و از جزئیات مذاکرات مشعل و کارتر اطلاعی دقیقی در دست نیست، اما یک مقام حماس گفتگوهای خالد مشعل و کارتر را شفاف و عمیق خواند. 

«محمد نزال» نایب رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» با شفاف ، جدی و عمیق خواندن مذاکرات جیمی کارتر رییس جمهور اسبق امریکا و خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس در دمشق، تاکید کرد این مذاکرات با نتایج مثبت همراه بوده است.
 
به گزارش خبرگزاری آلمان از دمشق؛ محمد نزال شب گذشته پس از دیدار خالد مشعل و جیمی کارتر تصریح کرد:«هیئتی از مسئولان داخلی جنبش حماس از جمله «طاهر النونو» مسئول اطلاع رسانی در وزارت خارجه دولت منتخب فلسطین در دیدار بعد از ظهر دیروز در دمشق حضور داشتند». 

این مسئول حماس یادآور شد: «مذاکرات بین خالد مشعل و کارتر تاکیدی بر مشروعیت این جنبش است و اینکه حماس جنبش مقاومت و آزادی‌خواه است». 

وی تصریح کرد: «جیمی کارتر وعده داده است ظرف یک ماه آینده دو تن از مشاوران خود را برای پیگیری گفتگوهای صورت گرفته به منطقه اعزام کند». 

نائب رییس دفتر سیاسی حماس در ادامه با اشاره به برخی مسائل و موضوعات مورد بحث میان جیمی کارتر و خالد مشعل در دیدار طولانی چهار ساعته آنان در دمشق تاکید کرد برقراری آتش بس و آزادی اسرای فلسطینی و نیز آزادی «گیلاد شالیت» نظامی اسرائیلی در اسارت گروههای فلسطینی در غزه محور اصلی گفتگوهای این دو مقام فلسطینی و آمریکایی بوده است. 

محمد نزال اظهار داشت «سعید صیام» و «محمود الزهار» از مقامات جنبش حماس و مسئولان دولت منتخب فلسطین برای تکمیل گفتگوها درباره مسائل کلی فلسطین و امور داخلی حماس و نیز بررسی پیشنهادهای جیمی کارتر امروز شنبه وارد دمشق می شوند.

موفقیت سیاسی برای حماس
«محمود الزهار» از مسئولان ارشد جنبش حماس، گفت: «دیدار جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا با رهبران حماس در دمشق دستاور سیاسی برای حماس به شمار می رود». 

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، الزهار افزود:«دیدار کارتر با رهبران جنبش مقاومت اسلامی "حماس" دیداری مهم است زیرا کارتر کسی است که حرفهایش خریدار دارد. ما با همه کسانی که بتوانند بر مرحله آینده تاثیر بگذارند گفتگو می کنیم. ما موفق شدیم نقش مقاومت فلسطین و جنبش حماس و مبارزات مردم فلسطین را نشان دهیم و احتمال دارد تلاشها زودتر از آنچه که تصور می شود به نتیجه برسد». 

بولتون :دیدار کارتر با سران حماس پیروزی برای حماس است
در همین حال سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد دیدار رئیس جمهور اسبق امریکا با خالد مشعل را پیروزی سیاسی برای حماس توصیف کرد . 

جان بولتون در پاسخ به سوال خبرنگار فاکس نیوز که نظر او را درباره مزایای سفر خاورمیانه ای کارتر پرسید، گفت: «راستش را بخواهید من هیچ مزایایی در این دیدارها نمی بینم به نظر من دیدارکارتر با خالد مشعل اهمیت زیادی دارد، چون این دیدار ازیک سو به یک گروه تروریستی مشروعیت می بخشد و از دیگر سو باعث تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین می شود. به نظر من این دیدار به تلاش های آمریکا برای رسیدن به صلح در خاورمیانه ضربه خواهد زد،من آرزو می کردم که این سفر هرگز انجام نشود».

وی افزود:«به نظر من حضور فردی که قبلاً رئیس جمهور آمریکا بوده خیلی اهمیت دارد مردم درک نخواهند کرد که کارتر شخصاً در حال انجام دادن این سفر است .فائق شدن بر خسارت ناشی از اقدام کارتر به برگزاری چنین دیدارهایی، خیلی سخت است».
 
در ادامه بولتون درباره تبعات ناشی ازدیدار کارتر با سران حماس گفت:«مشروعیت بخشیدن به حماس باعث تقویت آن در کشمکش درونی در فلسطین خواهد شد، حماس تا کنون با بدست گرفتن کنترل غزه و پیروز شدن در انتخابات اهمیت پیدا کرده است به نظر من اکنون حماس (بعد از دیدار کارتر با مشعل )می تواند بگوید که "ببینید خیلی از افراد آماده هستند تا با ما گفتگو کنند ما کارمان اشتباه نیست و باید به عنوان یک گروه مشروع پذیرفته شویم "،به نظر من بابرگزاری این دیدار فشار به اسرائیل و امریکا بیشتر خواهد شد این دیدار پیروزی سیاسی برای حماس خواهد بود». 

تداوم گفتگوها
«محمد نزال» از رهبران برجسته حماس، شب گذشته پس از ديدار خالد مشعل رييس دفتر سياسي جنبش حماس و جيمي کارتر رييس جمهور اسبق امريکا در دمشق در مصاحبه مطبوعاتي تاکيد کرد دو تن از مشاوران کارتر با دو مقام ارشد حماس درباره آزادي «گيلاد شاليت» نظامي صهيو نيست که در اسارت گروههاي مبارز فلسطيني درغزه است و نيز توقف حملات موشکي به جنوب فلسطين اشغالي گفتگو خواهند کرد . 

به گزارش خبرگزاري فرانسه از دمشق ؛ محمد نزال پس از ديدار چهارساعته خالد مشعل و جيمي کارتر در دمشق گفت دو تن از مشاوران کارتر و دو مقام ارشد جنبش حماس طي ساعات آينده در خصوص جزئيات ارتباط ميان آزادي «گيلاد شاليت» نظامي اسرائيلي و توقف حملات موشکي مبارزان فلسطيني از نوار غزه به طرف شهرکهاي يهودي نشين در جنوب اسرائيل گفتگو و تبادل نظر خواهند کرد.
 










بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین