کد خبر: ۷۳۷۶۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
"اینکه مذاکرات وین از چه جایی باید آغاز شود، بی‌اهمیت است"

خطیب‌زاده: رفتار بایدن در تهران به شدت رصد می‌شود/ آزادسازی تدریجی منابع ارزی مسدودی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات مقام آلمانی مبنی بر اینکه گفت و گوها از جایی باید آغاز شود که تفاهم نشد، گفت: آنچه برای ما مهم است این است که چگونه به توافق خوبی در وین دسترسی پیدا کنیم. اینکه از کجا گفت و گوها در وین شکل بگیرد موضوع کم اهمیت‌تر است.ایالات متحده باید رویکرد خود را برای اطمینان به ما تغییر دهد.رفتار بایدن در تهران به شدت رصد می‌شود و براساس همین رفتارها گفت‌وگوها را در وین جلو می‌بریم.
خطیب‌زاده: رفتار بایدن در تهران به شدت رصد می‌شود/ آزادسازی تدریجی منابع ارزی مسدودی
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی به تهران سفر می‌کند.

صبح روز دوشنبه سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران ارتباط چندانی بین وی و دولت جدید ایران وجود نداشته و این موضوع را حیرت‌انگیز خوانده اظهار کرد: البته من تصور نمی‌کنم اظهاراتی که مورد اشاره قرار گرفت منتسب به آقای گروسی باشد و آقای گروسی گفته باشد. آقای گروسی مراودات نزدیکی با دوستان ما در سازمان انرژی اتمی و همچنین نمایندگی ایران در وین دارند. از ایشان برای سفر به تهران دعوت شده است. تاریخی در این زمینه مشخص شده و منتظر پاسخ ایشان نسبت به تاریخ مشخص شده هستیم. ایشان به زودی به ایران می‌آیند.

وی همچنین با بیان اینکه مراودات ایران و آژانس مثل همیشه بین دو طرف در جریان است و دو طرف با یکدیگر ارتباط دارند، تصریح کرد: اگر آقای گروسی نسبت به تاریخ مشخص شده پاسخ بدهند ایشان در سفر به تهران علاوه بر دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با وزیر خارجه آقای امیرعبداللهیان نیز دیدار و رایزنی خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه سه و نیم میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور آزاد شده و وارد چرخه اقتصادی شده است و اینکه این پول‌ها مربوط به دارایی‌ها بلوکه شده ایران در کدام یک از کشورهاست و آیا وزارت خارجه این مسائل را تأیید می‌کند، گفت: عموما در مورد این مسائل اطلاعات ریزی از سوی وزارت خارجه داده نمی‌شود و بانک مرکزی اگر مصلحت بداند در این زمینه اطلاع رسانی می‌کند و مسائل را در میان می‌گذارد.

وی ادامه داد: همان طور که پیش از این گفته‌ام ما منابع متعددی در خارج از کشور داریم که در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم و اگر امروز کالاهای اساسی وارد کشور می‌شوند به این معنی است که این پول‌ها به صورت تدریجی در حال آزادشدن هستند و آن‌ها از یک منبع نبوده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شده تعدادی از نیروهای یمنی برخی از کارمندان محلی سفارت آمریکا در یمن را در محل سفارت آمریکا به گروگان گرفته‌اند و آیا در این زمینه ایران اطلاعی دارد و نیروهای یمنی در این زمینه با ایران صحبت کرده، گفت: من جزئیاتی از آنچه که شما اشاره کردید ندارم.

وی ادامه داد: آنچه که می‌دانم این است که انصارالله و دولت نجات ملی یمن دولت مسئولی بوده و تاکنون براساس مسئولیت کشور را اداره کرده است.

خطیب‌زاده بار دیگر تأکید کرد که من جزئیاتی در این خصوص ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به تازگی برخی از منابع سعودی و صهیونیستی اخباری را درخصوص اخراج فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه منتشر کرده اند و موضع وزارت خارجه در این ارتباط چیست؟ گفت: البته این گونه خبرسازی‌ رسانه‌ های صهیونیستی و برخی از کشورها موضوع تازه‌ای نیست. همان طور که می‌دانیم روابط ایران و سوریه در سطوح مختلف دارای لایه‌های عمیقی است و این روابط در سطح راهبردی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه در پایان دوره مأموریت موفق خود در سوریه مورد تقدیر وزیر دفاع این کشور قرار گرفت و مدالی از سوی وزیر دفاع این کشور دریافت کرد. کسانی که به مسائل آشنا هستند می‌دانند که روابط ایران و سوریه در چه سطحی است و دارای چه لایه‌هایی است. همان طور که گفتم این‌ها خبرسازی است و ارزش جواب دادن ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان به کابل هم گفت:‌ همان طور که هفته قبل اعلام کردم آقای کاظمی به عنوان نماینده ویژه ایران در امور افغانستان به کابل سفر می‌کنند و ایشان در این سفر گفت‌وگوهایی را با هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان خواهند داشت و درمورد موضوعات مختلف که مربوط به امروز و فردای افغانستان است گفت‌وگو می‌کنند. در حال حاضر مردم افغانستان با مشکلاتی از جمله مشکلات اقتصادی و معیشتی روبرو هستند و ما تلاش داریم که مردم افغانستان کمترین تأثیر را از تحولات اخیر افغانستان و خروج فاجعه بار آمریکا از این کشور داشته باشند.

وی همچنین در مورد انفجارهای اخیر در افغانستان از جمله در برخی از مساجد گفت: ما خیلی نگران رشد افراطی گری و تروریسم در این منطقه هستیم. از بدترین شکل تروریسم حمله به نمازگزاران است که متأسفانه چندین بار طی مدت اخیر در افغانستان رخ داده است.

خطیب‌زاده افزود: هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان در ارتباط با ایجاد امنیت در این مکان‌ها و حفظ امنیت مردم افغانستان مسئولیت مستقیم دارد و باید به وظایف‌اش در این زمینه عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد تمایل اخیر برخی از کشورهای عربی برای عادی کردن روابط‌شان با سوریه علیرغم حمایت‌هایشان در بحران داخلی سوریه از گروه‌های مخالف دولت مرکزی این کشور و اینکه این تمایل و تلاش برای نزدیکی به سوریه جهت کمرنگ کردن روابط تهران-دمشق صورت می‌گیرد، گفت:‌ سوریه یکی از کنشگران موثر در جهان عرب بوده است و حذف سوریه از جهان عرب میسر نبوده و کسانی که در این راستا تلاش کرده‌اند جهان عرب و منطقه را تضعیف کرده‌اند. جای خوشحالی دارد کشورهایی که در ابتدا به صورت پنهان به دنبال عادی سازی روابط خود با سوریه بوده‌اند اکنون به صورت آشکارا در این زمینه عمل می‌کنند. ما از این روند استقبال می‌کنیم و حتی تلاش می‌کنیم که این روند تسریع شود و مجددا کشورهای عربی و سوریه روابط عادی خود را از سر بگیرند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به ایران در مورد بحث سوریه و اقدام آنکارا برای حضور پررنگ‌تر در شمال سوریه رایزنی و گفت‌وگو خواهد شد، گفت: همان طور که می‌دانید ایران، روسیه و ترکیه هر سه کشور در روند آستانه در ارتباط با سوریه حضور دارند و گفت‌وگوهای مفصلی با یکدیگر در ارتباط با تحولات سوریه داشته‌اند. یکی از مسائل مورد بحث در این سفر موضوع روند آستانه،‌ همکاری‌های دو کشور در این زمینه و مسیر پیش روی آن است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و ترکیه به خصوص در مورد مرزهای دو کشور گفت: مرزهای ایران و ترکیه در این منطقه بیش از ۴۰۰ سال است که مرزهای ثبات و امنیت بوده است و مثالی است بر اینکه دو کشور چگونه می‌توانند در کنار هم در مرزهای باثبات و امن با یکدیگر همکاری و گفت‌وگو کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ارتباط با مسائل ایران و مذاکرات سفری را به کشورهای منطقه داشته و اینکه آیا ایران نیز گفت‌وگوهایی را در این زمینه با همسایگان خود داشته است، خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: اگر منظورتان این است که تهران رایزنی‌هایی را در مورد مسائل منطقه با کشورهای منطقه داشته است باید بگویم که ما همواره رایزنی‌هایی به صورت نزدیک در مورد مسائل منطقه با کشورهای مختلف منطقه به جز یکی، دو کشور که قطع رابطه است داشته‌ایم و رفت و آمدها بین مقامات ایران و مقامات کشورهای منطقه در جریان است. و ما این رفت‌وآمدها را به صورت نزدیک داریم.

وی ادامه داد: ما درمورد مسائل منطقه با کشورهای منطقه صحبت می‌کنیم و با گروه ۱+۴ در مورد توافقنامه صورت گرفته (برجام) و رفع تحریم‌ها رایزنی و گفت‌وگو می‌کنیم.

خطیب‌زاده همچنین درمورد اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان در مورد گفت‌وگوهای تهران و ریاض و احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات گفت: تحول جدیدی در این زمینه صورت نگرفته است. ما منتظریم که جدیت را در طرف مقابل ببینیم. در این مذاکرات مسائل دوجانبه و برخی از موضوعات منطقه و همچنین مسائل اختلافی مورد رایزنی و گفت‌وگو قرار گرفته و محور رایزنی‌ها بین دو کشور بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با فعالیت برخی از گروه‌های تروریستی در خاک عراق و اینکه آن‌ها از طریق منطقه اقلیم وارد ایران شده و بعضا دست به اقدامات تروریستی و خلافکارانه زده‌اند، گفت: اشراف اطلاعاتی درمورد این اقدامات وجود دارد. متأسفانه برخی از گروه‌های معدودی هستند که با عملیات‌ تروریستی و ایذایی از اقلیم کردستان و خاک عراق وارد ایران می‌شوند و برخی از اقداماتی را انجام می‌دهند و سپس فرار می‌کنند و به خاک عراق برمی‌گردند. همان طور که گفتم در مورد آن‌ها اشراف اطلاعاتی وجود دارد. در سطح دیپلماتیک نیز اعتراض جدی و رسمی ایران به طرف عراقی اعلام شده است. ما به طرف مقابل تأکید کرده‌ایم که ادامه این وضعیت ممکن نیست و ایران نمی‌تواند شاهد ادامه این وضعیت باشد.

وی همچنین تأکید کرد: عراق هم براساس موضوع حسن همجواری نباید اجازه دهد که خاک‌اش مأمن فعالیت این گروهک‌های تروریستی باشد و همان طور که گفتم ما در سطح رسمی و دیپلماتیک نیز اعتراض‌مان را در این زمینه به دولت عراق اعلام کرده‌ایم.

خطیب‌زاده با بیان اینکه امروز در تهران میزبان آقای چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هستیم، گفت: ایشان در سفر به تهران علاوه بر دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز دیدار و رایزنی می‌کند و دو طرف در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو خواهند کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اهداف سفر چاوش اوغلو به تهران نیز گفت: تمرکز اصلی ما در این سفر پیگیری برخی توافقاتی است که از قبل بین دو کشور صحبت شده است. تمرکز ما بر ارتقای روابط اقتصادی بین دو کشور است. در مورد همکاری‌های مرزی نیز رایزنی خواهیم کرد. علاوه بر گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه، در مورد آخرین تحولات قفقاز جنوبی، وضعیت شامات، افغانستان و دیگر مسائل مطرح و مورد علاقه رایزنی و گفت‌وگو خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در سفر امروز وزیر خارجه ترکیه به تهران مقامات دو کشور در مورد موضوع مدیریت آب و اقدام ترکیه در احداث سد بر روی دجله نیز رایزنی و گفت‌وگو خواهد شد یا خیر، گفت: سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران در چارچوب تنظیم روابط بین دو کشور است و از قبل پیش‌بینی شده است و دستور مذاکرات مفصلی در مورد موضوعات مرزی و مدیریت آب‌های مشترک وجود دارد.

خطیب زاده خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده ادامه داد: سدی که اشاره کردیم بر روی رود دجله است و در پایین‌ دست در عراق به فرات می‌پیوندد و بعد به اروندرود می‌رسد و در آنجا به خلیج فارس می‌ریزد. لذا همه کشورهایی که در پایین‌دست این مسیر هستند از تصمیمی در سطح منطقه‌ای و محلی متأثر می‌شوند.

وی با اشاره به مواضع هفته قبل‌ خود در ارتباط با موضوع آب گفت: در مدیریت آب رویکرد جهانی، مدیریت مشترک و در نظر داشتن ابعاد انسانی، محیط زیستی و حقابه طبیعت مورد توجه است. هر چند باید به الزامات محلی توجه کرد ولی باید جهانی در این زمینه فکر کرد و مشترک تصمیم گرفت. ما در مدیریت آب در منطقه رویکرد یکسانی داریم و باید از نگاه منطقه‌ای و تصمیم منطقه‌ای صرف پرهیز کرد چرا که این مسائل تأثیرات بلندمدت برای کل منطقه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری رزمایش رژیم صهیونیستی و آمریکا در دریای سرخ با همکاری کشورهای بحرین و امارات و نگاه ایران به این موضوع گفت:‌ همان طور که بارها گفته‌ایم ایران نسبت به امنیت، تمامیت ارضی و ثبات منطقه‌ای خود حساس است و از اطمینان و توجه کافی برخورداریم که این ثبات و آرامش توسط برخی که به دنبال ناامنی و ناآرامی هستند، به هم نخورد.

خطیب زاده گفت:‌ نفس اینکه ریشه‌های ناامنی و ترور به منطقه ما بیاید یعنی رژیم صهیونیستی و اینکه برخی از کشورها با اشتباهات محاسباتی وارد معادلات و تبادلات با این رژیم شوند امری مضمون است.

وی ادامه داد:‌ ایران در سطحی از اقتدار و آمادگی هست که همه می‌دانند نباید به مرحله بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه نزدیک شوند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در روزهای گذشته معاون اقتصادی وزیر خارجه سفری را به منطقه اقلیم کردستان عراق داشتند ولی در جریان سفر وزیر خارجه ایران به عراق آقای امیرعبداللهیان سفری به اقلیم نداشتند و آیا این نشان از تغییر نوع نگاه ایران به موضوع اقلیم و روابط در این منطقه است،‌گفت: ما تغییر مواضع و تغییر نگاه نسبت به دوستان‌مان در عراق نداریم. سفر وزیر خارجه به عراق بعد از مراسم تحلیف ایشان در مجلس بود. سفری که شده برای شرکت در نشست بغداد بود.

وی ادامه داد: انشاءالله در جای خود سفری دوجانبه در این ارتباط تدارک دیده می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران به دنبال نابودی اسرائیل و تسلط بر جهان و راندن جهان به ورطه تاریکی است، تصریح کرد: از سیاهچاله کره خاکی شنیدن این جملات مضحک است. این رژیم لکه ننگی برای بشری است. او انسان‌ها را می‌کشد، ترور انجام می‌دهد و تمام توان خود را گذاشته که ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه ایجاد کند. صدور قطعنامه اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد که چقدر جهان نسبت به خوی اشغالگری این رژیم توافق دارد و چقدر منزوی است. میزان کشورهایی که به این قطعنامه رأی مثبت دادند حاوی این پیام است.

خطیب‌زاده در مورد گرفتاری تعدادی از اتباع ایرانی در مرز بلاروس و لهستان و برخی از مشکلات ایجاد شده برای این اتباع و حمایت‌های ایران از این شهروندان گفت: سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور فارغ از اینکه اتباع ایرانی چرا گرفتار شده‌اند و فارغ از هر ملاحظه دیگری وقتی متوجه موضوعی شوند به کمک این اتباع و شهروندان می‌شتابند. سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور پناهگاه‌های شهروندان ایران در خارج از کشور هستند و همواره تمام تلاش خود را برای کمک به این اتباع و شهروندان به کار می‌گیرند.

وی ادامه داد: دو هفته پیش به این موضوع اشاره کردم که مردم باید این هشدار را جدی بگیرند که گروه‌هایی به صورت فریب‌دهنده و وعده‌های توخالی آن‌ها را به این مناطق می‌کشاند و متأسفانه اتفاقات ناگواری برای آن‌ها رخ می‌دهد و این موضوعی است که همه باید به آن توجه کنند و در دام فریب این گروه‌ها قرار نگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد نامه اخیر بایدن به وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه اکنون به اندازه کافی تولید نفت در عرصه جهانی وجود دارد و باید خرید نفت از ایران توسط دیگر کشورها کاهش پیدا کند و آیا ایران در گفت‌وگوهای وین به این نوع اظهارات توجه دارد،‌ گفت:‌ در روابط بین‌الملل و گفت‌وگوهایمان در موضوعات مختلف هیچ وقت گفت‌وگوها را براساس خوشبینی و بدبینی نچیده‌ایم. برای ما مهم واقعیت‌های روی زمین است.

خطیب زاده ادامه داد: آنچه که بایدن مطرح کرده اتفاقا نشان می‌دهد که چقدر دنیا به هم متصل و وصل است و هیچ کشوری قابل حذف و جدا شدن از بازار نیست. آمریکا در طول چهار دهه گذشته تلاش کرده که ایران را از بازارهای جهانی حذف کند ولی هر روز کمتر به نتیجه مورد نظر خود رسیده است و این به خاطر همت جوانان ایرانی است که خلاقانه و برای رفع نیازهای کشور و بی‌اثر کردن این تلاش‌ها کار می‌کنند. آن‌ها (آمریکایی‌ها) هر چه تلاش می‌کنند تلاش‌های آن‌ها چند گام از تلاش‌ها و فعالیت‌های جوانان ما عقب‌تر است.

وی ادامه داد: بایدن باید دقت کند که رفتارش توسط تهران مانیتور و ارزیابی می‌شود و ما براساس همین حرف‌ها و رفتارها گفت‌وگوها را در وین جلو می‌بریم و به این نوع مواضع دقت داریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد پیگیری‌های ایران برای دریافت طلب‌اش از دولت لندن و پیگیری این موضوع در سفر اخیر علی باقری معاون وزیر خارجه به انگلیس گفت: عمده بحث‌های ما با مقامات انگلیسی چه در سفرهایی که انجام می شود از جمله سفر اخیر آقای باقری به لندن و تماس‌های تلفنی که مقامات دو کشور با هم دارند پیگیری موضوعات دوجانبه است که یکی از محورهای مهم آن بدهی چهار دهه‌ای دولت لندن به ایران است. متأسفانه در طول چهار دهه گذشته لندن به بهانه‌های مختلف پرداخت این بدهی را به تعویق انداخته در حالی که این بدهی قطعی انگلیس به ایران است و طبق حکم دادگاه‌های انگلیس نیز لندن موظف است که این بدهی را پرداخت کند و همان طور که گفتم این موضوع یکی از بندهای همیشگی گفت‌وگو بین مقامات ایران و انگلیس بوده است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات پیش رو در وین در هشتم آذرماه بین ایران و گروه ۱+۴ در ارتباط با رفع تحریم‌ها و اجرای برجام اظهار کرد:‌ بررسی‌های ما به جمع‌بندی رسید و آنچه که در فرایند بررسی‌ها به آن رسیدیم این بود که این گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها ادامه پیدا کند. در همین چارچوب در مورد تاریخ گفت‌وگوها با اعضای ۱+۴ نیز رایزنی کردیم و به توافق رسیدیم.

وی با بیان اینکه تمرکز در این گفت‌وگوها رفع موثر و یک جای تحریم‌هایی است که از سال ۲۰۱۷ به صورت ظالمانه علیه ایران تحمیل شده است، ادامه داد: ما تأکید بر این داریم که همه این تحریم‌ها باید لغو شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: طبیعی است که برخی از نکات اختلافی در شش دور قبلی مذاکرات وین بوده که مذاکرات به نتیجه نرسیده است. تمرکز ما در وین رفع همه تحریم‌هایی است که به صورت غیرقانونی توسط آمریکا علیه ایران اعمال شده است. آنچه که برای ما مهم است رفع تحریم‌ها، اطمینان از لغو آن‌ها و اخذ تضمین‌های ضروری برای اینکه اتفاقات گذشته تکرار نشود و ما در گفت‌وگوها بر این مسائل تأکید خواهیم داشت.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سفر اخیر آقای باقری به چند کشور اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان و اینکه آیا نقطه شروع مذاکرات پیش روی وین در جریان این سفرها مشخص شده است، تأکید کرد: سفر آقای باقری شامل کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه و اسپانیا در ظرفیت معاون سیاسی وزیر خارجه صورت گرفت و ایشان چون مذاکره‌کننده ارشد ایران هستند و سه کشور اروپایی که ایشان به آن سفر کردند در گفت‌وگوهای وین حاضر هستند طبیعی است که بخشی از گفت‌وگوها با مقامات این کشورها به مذاکرات وین اختصاص پیدا کرده است. آقای باقری در جریان این سفر علاوه بر دیدار با مذاکره‌کنندگان ارشد این کشورها در مذاکرات وین با مسئولان روابط دوجانبه و منطقه‌ای این کشورها نیز رایزنی و گفت‌وگو کردند. در واقع در این رایزنی‌ها به سه بعد از جمله روابط دوجانبه، مسائل منطقه و همچنین مذاکرات پیش‌رو توجه شد. بنابراین نباید فقط ظرفیت این سفر و رایزنی‌هایی که صورت گرفته را محدود به مذاکرات وین دانست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این زمینه ادامه داد:‌ آنچه که مهم است این است که ما چگونه به یک توافق خوب در وین دست پیدا کنیم و اینکه گفت‌وگوها از کجا شروع شود یک موضوع ثانویه است. موارد اختلافی مشخص است و باید آمریکا رویکرد خود را تغییر دهد و در این مذاکرات باید شاهد تغییر این رویکرد باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور و شخص وزیر خارجه در طول یک هفته گذشته ارائه داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
5
ههههههههههههههههههههه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
5
نه بابا، همه اش رو خودت کشف کردی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین