کد خبر: ۷۳۷۷۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۰

مترو یا منوریل مسئله این است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با بیان این که عملیات اجرایی احداث خطوط هشت و 9 مترو به خاطر ایجاد منوریل در مسیرهای این خطوط متوقف شده است، از شورای عالی ترافیک خواست تا هرچه سریع‌تر تکلیف این موضوع را روشن کند.

به ایسنا، مهندس محسن هاشمی در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه مترو فردوسی و ایستگاه‌های تقاطعی دروازه دولت و دروازه شمیران، گفت: برنامه نهایی مترو در تهران، 9 خط است که احداث تمامی خطوط، دارای مصوبه شورای شهر تهران است و خطوط شش و هفت نیز مصوبه شورای عالی ترافیک را دارد، اما هنوز این شورا در زمینه خطوط هشت و 9 مترو به خاطر ایجاد منوریل در مسیرها این خطوط مصوبه‌ای نداشته و علیرغم فعال بودن عملیات اجرایی احداث در تمام خطوط، خطوط هشت و 9 متوقف هستند و تقاضا داریم تا هرچه سریع‌تر تکلیف آن، روشن شود.

مدیرعامل شرکت مترو یادآورشد: در صورت تامین اعتبارات لازم، احداث و تکمیل تمامی خطوط در مدت زمان مناسب امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به این که در سال 87 به بهره‌برداری 15 کیلومتر مترو طبق وعده شهردار تهران خواهیم رسید، اظهار کرد: در سال 87، هفت کیلومتر از خط یک، 5/4 کیلومتر از خط چهار و سه کیلومتر از بخش شرقی خط دو به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم مجموعه اعتبارات در نظر گرفته شده دولت و مجلس شورای اسلامی به موقع تخصیص یابد.

هاشمی با اشاره به حمایت‌های شهردار تهران از مترو، بیان کرد: علاوه بر حمایت‌های فعلی قالیباف، توجه و حمایت شهرداری را در زمینه تسهیل در ایجاد کارگاه برای فعالیت مترو در خیابان‌های پایتخت نیازمندیم، زیرا برای انجام عملیات اجرایی، فضای مناسب در کنار خیابان برای تجهیز کارگاه می‌خواهیم.

وی همچنین خواستار حل مشکل موانع تاسیساتی شد و توضیح داد: علیرغم همکاری خوب شرکت‌های مخابرات، گاز، برق، آب و فاضلاب در برخی مواقع، لوله‌های بزرگ و موانع تاسیساتی موجب تاخیر در عملیات اجرایی پروژه‌ها می‌شود که انتظار داریم، تا این مشکلات نیز به حداقل برسد. .

وی در ادامه به توضیحاتی پیرامون خط چهار متروی تهران پرداخت و تصریح کرد: این خط به طول 20 کیلومتر از شرق به غرب تهران است و قرارداد احداث و تامین اعتبار آن به صورت EPC بسته شده بود، اما به دلیل شرایط بین‌المللی، چینی‌ها کم لطفی کرده و فاینانس این خط را عملیاتی نکردند، اما با دستور شهردار تهران این امر مانع از عملیات اجرایی پروژه نشد و مسایل نقدینگی را شهرداری بر عهده گرفت و هم اکنون 25 جبهه کاری ساخت تونل در زیر خیابان انقلاب در حال انجام بوده و روزانه 20 متر پیش‌روی در تونل سازی داریم و آخر امسال ایستگاه انقلاب و شهدا تحویل شهروندان می‌شود.

به گفته هاشمی، حدود 65 میلیارد تومان برای بهره‌برداری از ایستگاه فردوسی و ایستگاه‌های تقاطعی دروازه دولت و شمیران هزینه شده است.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم تصور برخی مبنی بر بیش از 50 میلیارد تومان هزینه احداث هر کیلومتر مترو است، می‌توانیم با 40 میلیارد تومان هر کیلومتر مترو را بسازیم. 

مهندس فاخته ـ مجری خط چهار متروی تهران ـ نیز در این مراسم با اشاره به این که این خط از شرقی‌ترین نقطه تهران میدان شهید کلاهدوز آغاز و با عبور از خیابان‌های پیروزی، ناطق نوری، روشندلان ، انقلاب، آزادی به سمت شهرک اکباتان خواهد رفت و از آنجا نیز تا خاک سفید توسعه می‌یابد، تصریح کرد: 80 درصد عملیات اجرایی خط چهار فعال است و ظرف سه سال آینده، حفر تونل این خط به پایان می‌رسد.

مهندس براری ـ مجری خط پنج مترو ـ نیز با بیان این که ایستگاه ورزشگاه آزادی مترو آماده است، یادآورشد: این ایستگاه با لحاظ نکات ایمنی لازم، احداث شده، به طوری که به خاطر نزدیک بودن این ایستگاه با ورزشگاه کمتر از شیشه استفاده و دقت شده تا رنگ‌های آبی و قرمز در این ایستگاه به کار نرود.

وی از بهره‌برداری ایستگاه‌های گرمدره و مهرشهر خبر داد و گفت: در بخش شرقی خط متروی تهران نیز از علم و صنعت به سمت شرق، ایستگاه‌های شهید باقری به تهرانپارس نیز به بهره‌برداری می‌رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین