کد خبر: ۷۳۷۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
هیچ‌کس به دنبال حق پخش ورزش نیست

برباد رفتن میلیاردها تومان بخاطر رفتار عیرقانونی صداوسیما

۱۵ میلیارد تومان سهم ورزش از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی بر باد رفت و ۴۵ میلیارد تومان دیگر نیز در آستانه از دست رفتن است و گویا هیچ‌کس در ورزش ایران ماموریتی در رابطه با دریافت این مطالبات ندارد و علی‌رغم گزارش‌های ارائه شده، دستگاه‌های نظارتی و مجلس شورای اسلامی نیز تا کنون در مورد این رفتار غیرقانونی سازمان صداوسیما، واکنشی نشان نداده‌اند!
برباد رفتن میلیاردها تومان بخاطر رفتار عیرقانونی صداوسیما
آفتاب‌‌نیوز :

برای اولین بار، بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد. در این قانون، همچنین درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته که بر این اساس سهم سازمان صداوسیما ۳۵ و سهم وزارت ورزش ۱۵ میلیارد تومان تعیین شد.

۱۵ میلیارد تومان از دست رفته در سال ۹۹

سازمان صداوسیما در سال ۹۹، علی‌رغم اینکه برخلاف سال‌های گذشته مکلف به واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی نزد خزانه‌داری کل‌ کشور بود اما ریالی از مبلغ تعیین شده را واریز نکرد و بر اساس اعلام ژاله فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان با توجه به اتمام سال، پرونده این پرداخت به وزارت ورزش و جوانان بسته شد.

همچنین بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود، بنابراین سهم وزارت ورزش و جوانان از سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ درصد است که برابر ۴۵ میلیارد تومان می شود و مطابق قانون بودجه، در سال جاری صدا و سیما باید این مبلغ را به ورزش ایران پرداخت کند.

۴۵ میلیارد تومان دیگر در آستانه بر باد رفتن؟

بنابراین سازمان صداوسیما در سال ۱۴۰۰ مکلف است بر اساس قانون بودجه، ۴۵ میلیارد تومان از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را وزارت ورزش و جوانان پرداخت کند و تنها حدود چهار ماه دیگر تا دریافت این مطالبه از سوی وزارت ورزش زمان وجود دارد و اگر این مبلغ طی مدت زمان باقی مانده از سوی سازمان صدا و سیما به وزارت ورزش و جوانان پرداخت نشود، ‌این رقم نیز به سرنوشت همان ۱۵ میلیارد تومانی دچار می‌شود که در سال ۹۹ به ورزش تعلق پیدا نکرد.

چه خبر از دستگاه‌های نظارتی؟

ژاله فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه در سال جاری به ایسنا اعلام کرد که "عدم پرداخت درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی به وزارت ورزش و جوانان، به نهادهای نظارتی گزارش شده است. " همچنین مسعود سلطانی‌فر، وزیر سابق ورزش و جوانان، اواخر سال ۹۹ به ایسنا اعلام کرد: "نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی از وزارت ورزش خواستار ارائه گزارش شدند و ما نیز اعلام کردیم که سازمان صدا و سیما به قانون عمل نکرده و باید پاسخگو باشد، در نهایت هم امیدواریم نهادهای نظارتی پیگیری های لازم را انجام دهند، چرا که این مبلغ حق ورزش ایران است و به تمام رشته های ورزشی تعلق دارد. "

با وجود ارائه گزارش از سوی وزارت ورزش و جوانان اما تا کنون از سوی دستگاه‌های نظارتی و مجلس شورای اسلامی اقدامی در رابطه با عدم پرداخت درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی به وزارت ورزش و جوانان صورت نگرفته است و مشخص نیست که اگر سازمان صدا و سیما قصد داشته باشد به رویه خود در قبال عدم پرداخت مطالبات ورزش ادامه دهد چه ضمانتی برای اجرای قانون بودجه وجود دارد و چه برخوردی با این سازمان صورت می‌گیرد و اساسا جایگاه دستگاه‌های نظارتی در این خصوص کجاست؟

شوخی با قانون؟

در سال ۹۵ مقوله حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی در برنامه پنج ساله ششم توسعه لحاظ و سازمان صداوسیما ملزم شد که حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی را پرداخت کند، اما این مسئله باز هم مورد توجه سازمان صداوسیما قرار نگرفت تا در نهایت موضوع در قانون بودجه سال ۹۹ مدنظر قرار گرفت و سهم وزارت ورزش ۳۰ و سهم سازمان صدا و سیما ۷۰ درصد تعیین شد و به نظر می‌رسید با قانونمند شدن پرداخت درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی نزد خزانه‌داری کل‌ کشور، شاهد پرداخت مطالبات ورزش ایران از سوی سازمان صدا و سیما در این راستا باشیم اما از ابتدای سال گذشته تا کنون علی‌رغم تکلیف قانونی، سازمان صداوسیما حتی یک ریال هم به حساب خزانه‌داری واریز نکرده است!

مسئله مهم در رابطه با درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی نزد خزانه‌داری کل‌ کشور این است که آیا سازمان صداوسیما می‌تواند قانون بودجه را اجرا نکند و به هیچکس نیز در این زمینه پاسخگو نباشد؟

انفعال عجیب مسئولان ورزش ایران!

از سوی دیگر یکی از نکات قابل تامل انفعال عجیب مسئولان ورزش ایران در رابطه با درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی است و به نظر می‌رسد کسی پیگیر دریافت مطالبات ورزش از این محل نیست و نه تنها شاهد سکوت مسئولان بلکه شاهد انفعال رفتاری آن‌ها هستیم که حاصل آن چیزی جز خسارت مالی و ادامه رفتار فعلی سازمان صداوسیما در قبال حق پخش مسابقات ورزشی نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین