کد خبر: ۷۳۷۹۳۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
از سفر محمد بن زاید به ترکیه تا سفر چاووش اوغلو به ایران

راز محور تازه امارات، ترکیه و ایران

به احتمال زیاد نزدیکی ایران و ترکیه به یکدیگر این روند را تشدید خواهد کرد. ترکیه برای کاهش تنش منطقه‌ای در بسیاری از پرونده‌ها به ایران نزدیک شده است. همچنین، ممکن است سفر "چاووش اوغلو" به ایران بخشی از ابتکار عمل ترکیه برای کاستن از تنش ایجاد شده بین بیروت و ریاض باشد.
راز محور تازه امارات، ترکیه و ایران
آفتاب‌‌نیوز :

طرف‌های ایرانی و ترک در سفر اخیر وزیر امور خارجه ترکیه به تهران بر لزوم تقویت روابط دو جانبه میان دو کشور با تهیه نقشه راه جامع و بلند مدت تاکید کرده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری عرب زبان "المیادین" در گزارشی درباره تمایل ایران و ترکیه به تقویت همکاری‌های فیمابین می‌نویسد: علیرغم اختلافات سیاسی دو کشور بر سر مسائل محوری که در راس آن سوریه قرار دارد، دو قدرت بزرگ منطقه‌ای در خاورمیانه، همکاری‌شان پیامد‌ها و بازتاب‌هایی برای منطقه و به ویژه اسرائیل و عربستان سعودی دارد.

رئیسی در دیدار با "چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه گفته که انتظار می‌رود دو کشور نقشه راهی برای پیشبرد روابط تا سطح همکاری همه‌جانبه بین دو کشور تهیه کنند.

چاووش اوغلو نیز با بیان ناعادلانه خواندن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بر تمایل کشورش برای تسریع تلاش به منظور گسترش روابط امنیتی و اقتصادی با ایران تاکید کرده است.

"حسن احمدیان" استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه تهران در گفتگو با "المیادین" می‌گوید: علیرغم اختلافات فراوان بین ایران و ترکیه دو کشور تلاش کرده‌اند روابط دوجانبه را حفظ کنند. با خروج امریکا از منطقه و شکست‌های آن کشور در خاورمیانه این فرصت برای قدرت‌های منطقه‌ای فراهم شده تا شکاف‌های فیمابین را ترمیم کنند. امروز درجه‌ای از استقلال استراتژیک ترکیه در تصمیم‌گیری‌هایش وجود دارد؛ امری که واشنگتن آن را نمی‌پسندد. عربستان از سوی دیگر موضع خود را براساس میزان پیشرفت در روند مذاکرات هسته‌ای وین میان ایران و قدرت‌های جهانی اتخاذ خواهد کرد.

"سمیر صالحه" استاد روابط بین الملل دانشگاه استانبول نیز در این‌باره می‌گوید: دیدار مقام‌های ایرانی و ترک مهم است، اما غافلگیری اصلی در مواضع و اظهارات اعلام شده دو وزیر بود. سوال اصلی، اما این است آیا همکاری دو کشور در چارچوبی دو جانبه خواهد بود یا منطقه‌ای؟ به نظر می‌رسد تجدیدنظر در سیاست خارجی ترکیه از ماه‌ها قبل آغاز شده است. امریکا به محاصره ترکیه ادامه می‌دهد. به احتمال زیاد نزدیکی ایران و ترکیه به یکدیگر این روند را تشدید خواهد کرد. ترکیه برای کاهش تنش منطقه‌ای در بسیاری از پرونده‌ها به ایران نزدیک شده است. همچنین، ممکن است سفر "چاووش اوغلو" به ایران بخشی از ابتکار عمل ترکیه برای کاستن از تنش ایجاد شده بین بیروت و ریاض باشد.

"حسن لافی" پژوهشگر سیاسی نیز می‌گوید: خروج امریکایی‌ها از منطقه موجب آگاهی کشور‌های خاورمیانه نسبت به لزوم تغییر مواضع‌شان شد". او می‌گوید اسرائیل باید با مشاهده نزدیکی ایران و ترکیه به یکدیگر درک کند که زمان جنگ‌ها به پایان رسیده و اسرائیلی‌ها قادر به جنگ با قدرتی منطقه‌ای، چون ایران نیستند.

او به "المیادین" می‌گوید: مشارکت اقتصادی بسیار مهم است و نقطه ورود واقعی برای حل مشکلات بین دو کشور ایران و ترکیه است".

سفر محمد بن زاید به ترکیه و دیدار با اردوغان و راز محور تازه امارات – ترکیه و ایران

روزنامه "ایندیپندنت ترکیه" نیز از سفر "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی به ترکیه برای دیدار با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری آن کشور خبر داده است.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه نزدیک به خود نوشته است: محمد بن زاید در گامی تازه برای بهبود روابط دو کشور امارات و ترکیه چندین موضوع را برای گفتگو با اردوغان در نظر دارد که مهم‌ترین آن اقتصاد و روابط دوجانبه است.

مهم‌ترین مورد در حوزه اقتصادی مربوط به افتتاح مسیر تجاری بین ترکیه و امارات است که از ایران می‌گذرد تا مدت زمان سفر تجاری کوتاه‌تر شود.

بن زاید" درباره اهمیت سرمایه‌گذاری ترکیه در محور امارات – ایران - ترکیه (محور شارجه – مرسین) با اردوغان صحبت خواهد کرد؛ محوری که در صورت افتتاح مدت زمان سفر را از ۲۰ روز به ۶ تا ۸ روز کاهش خواهد داد.

همچنین، بن زاید در این سفر درباره سرمایه‌گذاری‌های پیشنهادی امارات در ترکیه گفتگو خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
7
18
چه رازی؟ کدام محور؟ وقتی ترکیه با ساخت بیست و دو سد بر سرشاخه‌های دجله و فرات که سه کشور سوریه، عراق و ایران را بشدت تحت تاثیر بیش از پیش خشکسالی قرار میدهد آیا این گمانه زنی‌ها خوش خیالی نیست؟ ترکیه و آقای اردوغان برای همسایگان شمشیر را از رو بسته و ما غرق برداشتهای کودکانه هستیم.
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
شمشیر رو ترکیه نبسته نژاد پرستانه نگاه نکنید اونیکه حق آبه نمیده افغانستان هست و اوضاع سیستان بلوچستان ببین بخاطر بی آبی من از شهرستان مرزی پارس آباد هستم رود آراز از کوههای ارارات سرچشمه میگیره میاد از شهر ما رد میشه آب هست فراوانم هست ایران بجای دوستی با افغانستان بی در پیکر یا کشورهای ندار با تورکیه امثال تورکیه دوستی کنه امیدوارم نشر شه
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
4
19
نزدیکی ما به ترکیه زمانی منطق دارد که تکلیف این سد کوفتی مشخص شده باشد
خ.خ.اهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
0
برخلاف افراد و رسانه هایی که بدون آگاهی از تفاوت "رودخانه های مرزی مشترک"و" جریان آب از یک کشور به خاک کشور دیگر" از نظر قوانین بین المللی،تلاش می کنند در روابط همسایگان تفرقه افکنی کنند باید گفت ایران و افغانستان و ترکیه منابع داخلی آب خود را مهار می کنند و خواهند کرد و این موضوع با اختلاف بر سر رودخانه های مشترک مرزی و بهره برداری از آن فرق دارد و مثل بهره برداری از نفت و گاز در داخل هر کشور است.بنابراین بایستی با مذاکرات و مبادلات و بده بستان اینگونه مسائل را رفع و رجوع کرد.هرچند عده ای با انتشار مطالبی پوپولیستی آرزوی تفرقه افکنی دارند که انگیزه های قانونی یا عدم آگاهی از دلایل آن می باشد.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
1
1
تحلیل آبکی بود
کارمند ساده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
0
1
بنظر میر سد باید با کسی که اقتصاد همه چیز اش است خوب حواسمان را جمع کنیم و الا کلاه گشادی سرمان می رود که تو خود بخوان حدیث....
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
0
4
کدام راز ما بجای مذاکره مستقیم با امارات متحده عربی نماینده ویژه فرستادیم به امارات اسلامی افغانستان او هم رفته اونجا به حمایت ازطالبان ببینید چی گفته:
نماینده ایران در دیدار با طالبان گفت افغانستان از سوی گروه‌های تروریستی وابسته به بیگانگان زیر فشار است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین