کد خبر: ۷۳۷۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰

بیانیه کرملین درباره گفت‌وگوی تلفنی پوتین و رئیسی

کاخ کرملین با صدور بیانیه‌ای محورهای گفت‌وگوی روسای جمهور ایران و روسیه را تشریح کرد.
بیانیه کرملین درباره گفت‌وگوی تلفنی پوتین و رئیسی
آفتاب‌‌نیوز :

کاخ کرملین روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی پوتین و رئیسی نوشت: گفت‌وگوها شامل جوانب اصلی همکاری‌های دوجانبه ازجمله اجرای پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری مشترک و مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا بود.

در ادامه بیانیه کاخ کرملین آمده است: رئیس‌جمهور گفت‌وگویی دقیق درخصوص مسائل بین‌المللی حال حاضر داشت. وی اشاره کرد که عمدتا به لطف تلاش‌های هماهنگ ایران و روسیه کشور سوریه حفظ و پایگاه اصلی تروریسم بین‌المللی از بین رفته است.

هر دو عزم‌شان نسبت به تداوم هماهنگ‌کردن تلاش‌ها برای حل و فصل مسئله سوریه از جمله در چارچوب روند آستانه را ابراز کردند.

کاخ کرملین در ادامه نوشت: شرایط پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز مورد توجه قرار گرفت. روسیه و ایران از اجرای جامع این توافق در چارچوب هماهنگ‌شده اولیه حمایت می‌کنند.

ولادیمیر پوتین همچنین نسبت به سازنده بودن مذاکرات آتی ابراز امیدواری کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: طی تبادل‌نظر پیرامون وضعیت افغانستان، سران دو کشور بر آمادگی خود نسبت به تقویت صلح و ثبات در آنجا اشاره کردند. رئیس‌جمهور روسیه به همتای خود درخصوص ارسال قریب‌القوع کمک‌های بشردوستانه روسیه - که شامل غذا و کالای اساسی می‌شود - به کابل خبر داد.

کاخ کرملین در انتهای این بیانیه نوشت: مسئله دیگر این گفت‌وگو موضوع ناگورنو-قره‌باغ بود.

ولادیمیر پوتین درخصوص اقدامات روسیه برای تضمین آتش‌بس، رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل و تثبیت زندگی آرام در منطقه صحبت کرد.

توافق شد که تماس‌ها میان دو کشور در سطوح مختلف ادامه یابد.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در این گفت و گو با قدردانی از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه دانست و اظهار داشت: آمادگی داریم سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقاء هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور با سرعت، اجرایی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تهران و مسکو در بسیاری از موضوعات بین‌المللی همگرایی و هم‌افزایی دارند، اظهار داشت: مقابله با یکجانبه‌گرایی و تحکیم چندجانبه‌گرایی از جمله وجوه مشترک دو کشور است.

رئیسی بر ضرورت همکاری‌های مشترک دو کشور در مسایل منطقه‌ای، تأکید کرد و گفت: تداوم حضور بیگانگان در سوریه را بر خلاف خواست ملت و دولت سوریه و غیرقانونی می‌دانیم؛ چرا که ثبات و امنیت این کشور را تهدید می کند.

رئیس جمهور با اشاره به تحولات افغانستان خاطر نشان کرد: حضور داعش در افغانستان را برای منطقه و این کشور خطرناک می‌دانیم که باید در مقابل خطرات این توطئه هوشیار باشیم.

رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان استقرار دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌های سیاسی است و معتقدیم تشکیل چنین دولتی می تواند امنیت این کشور را تضمین کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین