کد خبر: ۷۳۸۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
دیپلماسی فشرده مقامات آمریکا درباره ایران

ساز و کار جدید آمریکا و کشورهای عربی علیه ایران

مقامات آمریکا در روزهای اخیر سفرهای متعددی را با محوریت ایران و مذاکرات برجام به منطقه ای داشتند.
ساز و کار جدید آمریکا و کشورهای عربی علیه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

 ایالات متحده آمریکا می‌گوید به دنبال آن است که یک سازوکار جدید با کشورهای عربی در حاشیه خلیج فارس در رابطه با فعالیت‌های منطقه ای ایران ایجاد کند.

دنیل بنایم دستیاور وزیر خارجه آمریکا در امور «خاور نزدیک» این مطلب را در مصاحبه با شبکه خبری «الحره» اعلام کرد.

او گفت که پیام آمریکا به کشورهای عربی و منطقه این است که «ما در منطقه هستیم و باقی می‌مانیم. شراکتهای پایداری داریم که از چند دهه پیش شکل گرفته است و قصد داریم آن را تا چند دهه آینده ادامه دهیم».

مقام آمریکایی با اشاره به سفر منطقه‌ای «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران تصریح کرد: «من و رابرت مالی از سه هفته پیش در امارات، قطر و عربستان بودیم و مجددا به ریاض برخواهیم گشت تا با سران [کشورهای عربی حاشیه] خلیج [فارس] و سران اروپایی در قالب یک سازوکار جدید دیدار کنیم تا نشان دهیم که جامعه بین‌الملل در تلاش برای رفع نگرانی‌های جهانی از برنامه هسته‌ای ایران و رفع چالش‌های ناشی از رفتارهای منطقه‌ای ایران متحد است. فکر می‌کنم که مذاکرات و رایزنیهای راهبردی بیشتری با کشورهای [عربی] خلیج [فارس] صورت خواهد گرفت».

این مسئول آمریکایی ادامه داد: «می‌خواهیم به جهان این پیام را بدهیم که همپیمانان اصلی آمریکا در اروپا و دوستان نزدیک ما در خاورمیانه، در کنار ما قرار دارند. همه ما در کنار هم هستیم تا به ایران و هر کسی که حامی ایران است، این پیام را بدهیم که باید مسائل هسته‌ای را حل کنید. نمی‌توانید بین ما، تفرقه ایجاد کنید. باید با ما تلاش کنید تا مسائل هسته‌ای و همچنین منطقه‌ای را حل کنیم».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دور هفتم مذاکرات احیای برجام هشتم آذر ماه در وین برگزار می‌شود. مقامات آمریکا در روزهای اخیر سفرهای متعددی را با محوریت ایران و مذاکرات برجام به منطقه ای داشتند.

روز گذشته جو بایدن رییس جمهور آمریکا با شی جین چینگ رییس جمهور چین درباره ایران مذاکراتی داشت.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست در این رابطه گفت: «روسای جمهور دو کشور فرصت داشتند درباره نحوه همسو کردن دیدگاه‌ها در آستانه نشست 29 نوامبر گفت‌وگو کنند تا 1+5 در تعامل با ایران و هموارسازی مسیر برای بازگشت به توافق متحد باشد.»

وزیر خارجه آمریکا نیز اخیرا با وزیر خارجه فرانسه درباره ایران گفت‌وگو کرده بود.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امروز ایران هم دو روز پیش به اسرائیل رفته بود و با مقامات این رژیم دیدار کرد.

سفر وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه

درهمین حال قرار است وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه راهی منطقه شود.

بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، آستین در این سفر به امارات و بحرین سفر خواهد کرد و درباره تقویت همکاری‌های دفاعی و فعالیت‌های ایران در منطقه به رایزنی خواهد پرداخت.

وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش نیز با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت‌وگو داشت.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین