کد خبر: ۷۳۸۰۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

همکاری آمریکا و چین درباره کره‌شمالی

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد، کره شمالی یکی از حوزه‌های کلیدی است که واشنگتن و پکن می‌توانند و باید در آن با یکدیگر همکاری کنند.
همکاری آمریکا و چین درباره کره‌شمالی
آفتاب‌‌نیوز :

 جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین بار دیگر بر تعهد واشنگتن نسبت به مذاکره با کره شمالی تاکید کرد.

به گزارش یونهاپ، وی با اشاره به آزمایشات موشکی اخیر کره شمالی که شامل پرتاب آزمایشی یک موشک مافوق صوت ادعاشده می‌شد، گفت: ما از سوی کره شمالی شاهد انجام یک سری آزمایشات موشکی بوده‌ایم. ما تاکید کرده‌ایم که اگر کره شمالی آماده باشد، آمریکا نیز برای مشارکت در دیپلماسی و مذاکرات با حسن نیت آماده است.

سالیوان افزود: بنابراین همکاری پیرامون این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است.

سالیوان این اظهارات را در جریان سخنرانی در وبیناری پیرامون نتیجه نشست مجازی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با شی جینپینگ، همتای چینی‌اش که روز دوشنبه برگزار شده بود، مطرح کرد.

سالیوان در این وبینار به میزبانی اندیشکده "موسسه بروکینگز" مستقر در واشنگتن درباره نشست رهبران آمریکا و چین گفت: آنها درباره چالش‌های مهم منطقه‌ای از جمله کره شمالی، ایران و افغانستان تبادل نظر کردند.

واشنگتن همواره از پکن خواسته تا اقدامات بیشتری برای بازگرداندن کره شمالی به پای میز مذاکره انجام دهد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون پیش‌تر گفته بود: چینی‌ها در کره شمالی نفوذ دارند و باید از نفوذشان برای کمک به ترغیب پیونگ‌یانگ به سمت یک راه‌حل دیپلماتیک برای این مساله و خلع تسلیحات اتمی شبه‌جزیره کره که به نفع خود چین نیز است، استفاده کنند.

از سوی دیگر، چین به شدت نسبت به کره شمالی باگذشت رفتار می کند و اغلب در اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت علیه پیونگ‌یانگ ناکام بوده است.

چین به همراه روسیه ماه جاری میلادی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند و در ان خواستار کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی شدند.

سالیوان گفت: بایدن از موضع قدرت وارد نشست مجازی روز دوشنبه شد و این موضع با روابط قوی آمریکا با متحدان و شرکای کلیدی‌اش از جمله کره جنوبی تقویت شده بود.

وی افزود: بایدن ائتلاف‌های ما با کره جنوبی و ژاپن را تقویت کرده است به طوری که آنها در حال حاضر به اندازه‌ای که در تاریخ این دو ائلاف قوی بوده‌اند، قوی هستند. این وضعیت نشست روز دوشنبه بود. این جو راهبردی بود که بایدن وارد آن شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین