کد خبر: ۷۳۸۱۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
با تکرار ادعای نقض توافق هسته‌ای توسط تهران

آژانس اتمی: ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده را افزایش داد

آژانس انرژی اتمی در گزارشی جدیدی با تکرار ادعای نقض توافق هسته‌ای توسط تهران، گفت ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد ایران به حدود صد و چهل و هشت کیلوگرم رسیده است. در این گزارش آژانس نیز ادعا شده که بازرسان آن در ایران همچنان «در معرض بازرسی‌های فیزیکی شدید توسط مقامات امنیتی در تاسیسات هسته‌ای ایران قرار دارند».
آژانس اتمی: ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده را افزایش داد
آفتاب‌‌نیوز :

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) گزارش جدیدی درباره فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرد.

آژانس اتمی در دومین گزارش فصلی با بیان اینکه ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود با خلوص بالا را افزایش داده است، نوشت: «ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF۶ با خلوص تا ۲۰ درصد بعلاوه ۳۴.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آژانس ادعا کرد: «ایران همچنان به نقض بسیاری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود ادامه می‌دهد».

بر اساس این گزارش، آژانس اتمی در ادامه ادعا‌های خود به سایت تِسا در کرج نیز اشاره کرده و افزود: «آژانس قادر به نصب دوربین‌های جایگزین در این کارگاه یا بررسی اینکه آیا تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ و زیرین در آن از سر گرفته شده است یا خیر، نیست».

در این گزارش آژانس نیز ادعا شده که بازرسان آن در ایران همچنان «در معرض بازرسی‌های فیزیکی شدید توسط مقامات امنیتی در تاسیسات هسته‌ای ایران قرار دارند».

آژانس اتمی درباره سانتریفیوژ‌های آی‌آر-۶ در تأسیسات فردو اظهار داشت: «۱۶۶ سانتریفیوژ IR-۶ با ساب‌هِدِرهای اصلاح نشده در آبشار نصب شد و یک سیلندر حاوی UF۶ غنی شده به میزان U-۲۳۵ دو درصد، برای اهداف غیرفعال سازی متصل شد (که در آنجا دنباله‌ها و محصول دوباره با هم ترکیب می‌شوند)».

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز در خبری، این گزارش سه ماهه آژانس اتمی را «محرمانه» توصیف کرده و نوشت که آژانس به کشور‌های عضو اعلام کرده تخمین زده می‌شود ایران ۱۷.۷ کیلوگرم (۳۹ پوند) اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد خلوص شکافت‌پذیر داشته باشد که در مقایسه با ماه آگوست تقریباً ۸ کیلوگرم افزایش داشته است.

ادعا‌های آژانس در حالی است که به گفته مقام‌های ایرانی، «رافائل گروسی» مدیرکل این سازمان بین‌المللی، به‌منظور همکار‌های فنی بین ایران و آژانس، دوشنبه آینده (اول آذر ماه) به تهران سفر خواهد کرد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
0
1
ایران باید ارزش پول ملی کشور را افزایش بدهد که مردم بیش از این در فقیری فرو نروند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین