کد خبر: ۷۳۸۲۷
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۷

آغاز انتخابات رياست جمهوری در پاراگوئه

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مردم پاراگوئه روز يكشنبه برای انتخاب رئيس‌جمهوری آينده خود در انتخاباتی شركت می‌كنند كه رقبای اصلی آن يكی از اسقف‌های سابق كليسای كاتوليك رم، وزير سابق آموزش و پرورش و يكی از فرماندهان بازنشسته ارتش اين كشور هستند. 

انتخابات رياست جمهوری پاراگوئه كه روز يكشنبه و همزمان با انتخابات نمایندگان كنگره اين كشور برگزار می‌شود، پايان‌بخش دوره پنج ساله رياست جمهوري «نيكانور دوآرت» است كه براساس قانون اساسی پاراگوئه پس از تصدی يك دوره رياست جمهوری، حق شركت مجدد در انتخابات را ندارد.

«فرناندو لاگو» ‪ ۵۶‬ساله و اسقف سابق كليسای كاتوليك كه در نظرسنجی‌ها، پيشتاز و از هواداران برنامه‌های «هوگو چاوز» و «اوو مورالس» روسای جمهور ونزوئلا و بوليوی در زمينه واگذاری اختيارت به فقر و تقويت اين قشر است، نامزد حزب مخالف دولت موسوم به «ائتلاف ميهنی برای تحول» می‌باشد.

براساس نظرسنجی‌ها، اين نامزد چپ ميانه كه از وی تحت عنوان «اسقف فقرا» ياد می‌شود، با فاصله‌ای نه چندان زياد از خانم «بلانكا اووه‌لار» وزير سابق آموزش و پرورش از حزب حاكم «كلرادو»، پيش است و انتخابات روز يكشنبه صحنه رقابت تنگاتنگ اين دو خواهد بود.

پيروزی لاگو، به ‪ 60‬سال حاكميت متوالی حزب كلرادو پايان می‌دهد كه در اين صورت، وی نخستين اسقفی خواهد بود كه در پاراگوئه به قدرت خواهد رسيد.

تلاش برای بهبود وضعيت بهداشتی درماني فقرا و اشتغالزايی كه موجب بازگشت مهاجران فقير به كشور خواهد شد، در صدر برنامه‌های لاگو در صورت پيروزی در انتخابات قرار دارد.

اووه‌لار نيز صيانت از حقوق اكثريت روستائيان فقير را از طريق افزايش و تقويت تعاونی‌های كشاورزی و نيز اشتغال‌زايی وعده داده است.

فساد و رشوه‌خواری، جدی‌ترين معضل پارگوئه كوچك و فقير در منطقه آمريكای لاتين است كه هر يك از نامزدها در صورت پيروزی در انتخابات با آن مواجه خواهد شد.

انتخابات روز يكشنبه (اول اردیبهشت) با نظارت ‪ ۷۰‬ناظر از « سازمان كشورهاي قاره آمريكا » انجام خواهد شد و مشاركت پرشور و ‪ ۷۲‬درصدی ثبت‌نام‌كنندگان واجد شرايطی در آن پيش‌بينی شده كه تعداد آنها ‪ ۲/۸‬ميليون نفر از كل جمعيت ‪۶/۱‬ ميليونی كشور اعلام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین