کد خبر: ۷۳۸۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
اعطای حمایت‌های تشویقی به طرح‌های برتر پژوهشی

۵ پژوهشگر علوم پایه ایران معرفی شدند

فرهنگستان علوم به مناسبت گرامیداشت ابوریحان بیرونی از ۵ نفر پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه کشور تقدیر کرد.
۵ پژوهشگر علوم پایه ایران معرفی شدند
آفتاب‌‌نیوز :

این پژوهشگران، که از نخبگان جوان و برندگان جایزه ابوریحان بیرونی فرهنگستان علوم هستند در مراسمی که امروز به شکل حضوری و مجازی برگزار شد، با حضور داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، علی اکبر صالحی قائم مقام فرهنگستان، پروفسور ثبوتی و تعدادی از اساتید، تقدیر شدند.

بر این اساس "صادق باباشاه"، پژوهشگر جوان برجسته شاخه زیست شناسی از دانشگاه تربیت مدرس، "عطاء الله ندیری" در شاخه زمین شناسی از دانشگاه تبریز، "محمود نصرالله زاده بانی" در شاخه شیمی از دانشگاه قم ، "میر ابوالحسنی واعظی" پژوهشگر جوان شاخه فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف و "سید محمد هادی هدایت‌زاده رضوی" در شاخه ریاضی از پژوهشکده ریاضی بنیادی پژوهشگاه دانش‌های ریاضی باعنوان ۵ پژوهشگر برجسته شاخه علوم پایه ایران از سوی فرهنگستان علوم معرفی شدند.

در این مراسم عنوان شد که حمایت هایی از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران که به زودی فعالیت خود را به عنوان بنیاد علمی ایران آغاز می‌کند، از این برگزیدگان انجام خواهد شد. در این راستا سال گذشته اولین مبالغ گرنت حمایت این صندوق به دو نفر از برندگان فرهنگستان علوم در شاخه علوم پایه داده شد و امسال نیز برندگان این فرهنگستان می‌توانند پروپوزالی از فعالیت‌های دو ساله علمی خود را تهیه و برای دریافت گرنت به صندوق ارسال کنند.

همچنین میزان حمایت از پژوهشگران از سوی بنیاد علمی ایران بستگی به مبنای پروپوزال این پژوهشگران دارد. اما به طورکلی مبلغ هر گرنت ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود که عنوان شد مبالغ حمایت‌ها در سالهای آینده افزایش خواهد یافت.

همچنین برندگان و پژوهشگران فرهنگستان علوم که سالهای گذشته عنوان عناوینی را کرده کرده‌اند نیز می‌توانند از گرنت های حمایتی بنیاد علمی ایران استفاده کنند.

باید اقداماتی برای نجات علوم پایه انجام شود

قائم مقام فرهنگستان علوم با تاکید بر این که فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه نسبت به آینده شغلی خود اطمینان ندارند، گفت: باید راه کارها و اقداماتی برای نجات علوم پایه در ایران انجام شود؛ چرا که این رشته ها به دلایل مسائل معیشتی و اشتغال کمتر مورد توجه دانش آموزان قرار می‌گیرند.

علی اکبر صالحی در مراسم تقدیر از پژوهشگران جوان علوم پایه کشور که امروز به مناسبت روز گرامی‌داشت ابوریحان بیرونی برگزار شد با تاکید بر این که امسال تغییراتی را از نظر امکانات برای برندگان جایزه ابوریحان بیرونی فراهم کردیم گفت: معتقدیم باید جایگاه علوم پایه در کشور تقویت شود متاسفانه به رشته های علوم پایه در دانشگاه کم لطفی می‌شود. در صورتی که این رشته ها نظیر ریاضی ، فیزیک، شیمی و غیره جایگاه بسیار ویژه ای در هر جامعه ای باید داشته باشد.

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که موجب می‌شود رشته های علوم پایه مورد بی مهری قراربگیرند، مسائل معیشتی و اشتغال است. با وجودی که فارغ‌التحصیلان رشته های مهندسی و پزشکی همواره جایگاه ویژه ای از نظر شغلی دارند و فارغ‌التحصیلان آن نسبت به آینده شغلی خود مطمئن هستند، اما وضعیت در رشته های علوم پایه این گونه نیست به همین جهت نخبگان ودانش آموزان ما در انتخاب رشته های تحصیلی کمتر به رشته های علوم پایه توجه می‌کنند.

قائم مقام فرهنگستان علوم با تاکید بر این که باید رشته های علوم پایه در کشور را نجات بدهیم گفت: علاوه بر جایگاه آینده شغلی رشته های علوم پایه که وضعیت خوبی ندارند متاسفانه فارغ‌التحصیلان این رشته نیز جایگاه و پرستیژی که فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی و پزشکی از آن برخوردار هستند،را دارا نیستند و عنوانی برای فارغ‌التحصیلان رشته های علوم پایه در نظر گرفته نشده است.

صالحی تاکید کرد:‌ ما در فرهنگستان علوم اقداماتی رابرای تقویت جایگاه رشته‌های علوم پایه انجام دادیم که یکی از آنها راه اندازی پیوسته فیزیک بود که از مجموع یک سری دانش‌ها تشکیل شد. در واقع فارغ التحصیلان این رشته هم از عنوان دکتری بهره می‌بردند و هم این که می‌توانستند دکترای پیوسته ریاضی را داشته باشند تا بعد ازفارغ التحصیلی امکان استخدام آنها در دانشگاهها و فرهنگستان ها فراهم شود. بنابراین معتقدیم باید راهکارهایی برای نجات این رشته ها به کار بگیریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین