کد خبر: ۷۳۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۳
در کنفرانس خبری نامزدهای اصلاح‌طلب مطرح شد؛

استراتژی مبارزه پارلمانی و راهکار حل مشکلات معیشتی

بحث از ریاست‌‌جمهوری مادام‌العمر احمدی‌نژاد شوخی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخستین نشست خبری، کاندیداهای اصلاح‌طلب در شهر تهران با حضور آقایان مجید انصاری، سیدمحمد صدر و الیاس حضرتی ظهر امروز در محل ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان برگزار شد.

در این کنفرانس خبری حجه‌الاسلام مجید انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی آفتاب مبنی بر راهکارهای تقویت بعد نظارتی مجلس با توجه به در اقلیت بودن اصلاح‌طلبان در این دوره، گفت:‌ «ما در قانون اساسی برای نظارت بر دولت و رئیس‌جمهور راهکارهای قانونی داریم و در آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی روش‌ها وشیوه‌های لازم برای این امر طراحی شده است».

وی اضافه کرد: «اگر اکنون ما شاهد دور زدن قانون با محوریت فرد هستیم، این به عدم اعمال حقوق نظارتی مجلس برمی‌گردد که به موقع و با شجاعت وارد بحث نظارت نشده است».

انصاری در مورد بحث اظهار نظر "یوسفعلی میرشکاک "در مجله شهروند درباره ریاست‌‌جمهوری مادام‌العمر احمدی‌نژاد، گفت: «فکر می‌کنم این بحث بیشتر به یک شوخی شبیه است دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و بنده به عنوان یک اصلاح‌طلب هرگز انتظار عدم توفیق یا شکست احمدی‌نژاد را نمی‌کشم و آنرا کار جوانمردانه‌ای نمی‌دانم».

وی در ادامه اضافه کرد: «ما اگر انتقادی می‌کنیم، خالصانه و مشفقانه است و اگر ما منتظر این باشیم که گزارش کارکرد ناموفق دولت را بدهیم، در حقیقت گزارش شکست و عقب‌ماندگی کشور را خواهیم داشت».

الیاس حضرتی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب، گفت: «مجلس کنونی با جمع افراد مستقل و خوشفکری که وارد آن شده‌اند نسبت به مجلس هفتم جمع بسیار خوبی است و می‌شود با خیلی از نمایندگان تعامل داشت».

وی ادامه داد: «بحثی که راجع‌به مادام‌العمری ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد مطرح شده جای سوال دارد و باید پرسید که چه زمینه‌هایی فراهم شده که افرادی به ابراز چنین شوخی‌هایی بپردازند».

در این مراسم الیاس حضرتی با ذکر مؤلفه‌هایی به بحث انتخابات سالم و رقابتی پرداخت و گفت: «تمامی افراد علاقمند به نظام اسلامی و خواهان امنیت پایدار جامعه و بقای نظام، اوج علاقه خود را در برگزاری یک انتخابات باشکوه نشان خواهند داد، که لازم است در آن علاوه بر حضور مردم  احزاب به طور جدی رقابت کنند و همچنین انتخابات دارای داوران منصف و مجریان اطمینان‌آوری باشد».

حضرتی اضافه کرد: «علاقمندی به تداوم انقلاب با علاقمندی به بحث انتخابات تجلی می‌یابد که راه آن فقط از تداوم  اصلاحات می‌گذرد».

وی ادامه داد: «تمامی تابلوهای ما و دوستان ما درسطح شهر پاکسازی شده است واگر قانونی در این زمینه برای پاکسازی تابلوها توسط نیروی انتظامی وجود دارد باید برای همه اجرا شود نه اینکه فقط برای افراد یک جریان اجرا شود». 

حجة‌الاسلام،‌ مجید انصاری نیز در طی این نشست با بیان دیدگاه‌هایی در مورد مضرات یکدست شدن حاکمیت در جامعه امروز ایران، گفت: ‌«یکدست شدن حاکمیت می‌تواند آسیب‌هایی در درون خود داشته باشد که یکی از آن‌ها محروم شدن مردم و کشور از دیدگا‌ه‌های جدید و مشورت‌های تازه است که باعث گرفتار شدن قدرت یکدست در انحصارنگری است».

وی با برشمردن اصولی از برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز 20 ساله گفت: ‌«علیرغم بستر خوبی که با توجه به برخوردداری از درآمد عظیم نفت و برنامه‌های مذکور وجود دارد، امروز در چرخه تصمیمات عجولانه‌ای گرفتار هستیم که نتیجه آن فشار به مردم درعرصه معیشتی آنهاست که طبقه ضعیف و متوسط را رنج می‌دهد».

وی ادامه داد: «با روندی که پیش می‌رود احتمالاً‌ در نیمه دوم سال جاری شاهد افزایش تورم و گرانی‌های جدیدی خواهیم بود که ممکن است به نقطه غیرقابل تحملی برسد و فکر نمی‌کنم این به نفع کشور و حتی اصولگرایان باشد و توصیه ما به آنها این است که آنها خود را از ورود اصلاح‌طلبان به مجلس با برنامه‌هایشان محروم نکنند و سعی کنند که عرصه سیاست توام با رعایت اخلاق وقانون باشد».

در این نشست همچنین دکتر سیدمحمد صدر در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت دارای سیاست خارجی ابتکاری است و دولتهای قبلی دارای انفعال بودند، گفت: «سیاست‌های خارجی دولت نهم به جای تقویت منافع ملی بیشتر دارای جنجال بوده که مشکل‌آفرین برای نظام و کشور بوده و حتی باعث ضربه به منافع ملی وتمامیت ارضی کشور شده است».

دکتر صدر با ذکر مثال‌هایی از جمله سفر احمدی‌نژاد به امارات و شرکت در کنفرانس شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: « رئیس‌جمهور، بدون اینکه نسبت به ادعاهای ارضی امارات عکس‌العملی نشان دهد به این کشور سفر می‌کند و بعد از آن هم در کنفرانس شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت کرده و پیشنهادهایی ارائه می‌دهد و سپس امارات ادعای مالکیت ارضی به جزایر سه‌‌‌گانه را مطرح کرد و هم اینکه دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس،گفت ما اصلاً به پیشنهادهای احمدی‌نژاد بها نمی‌دهیم. باید توجه داشت تا هنگامی که مساله جزایر حل نشود اقدامات احمدی‌نژاد حیثیت جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برد آیا شما این را سیاست‌ تهاجمی می‌دانید و سیاست طرف مقابل را انفعالی؟».

وی با ذکر مساله آزادی ملوانان انگلیسی، ادامه داد: «بردن کابینه و دیدار احمدی‌نژاد با ملوانان و سربازان صفر انگلیسی تحقیر ملت ایران بود».

صدر با اشاره به صدور سه قطعنامه شورای امنیت در برابر مساله هسته‌ای ایران گفت:‌ « اینکه سه قطعنامه از شورای امنیت علیه ایران صادر شده افتخار است؟ احمدی‌نژاد بر سر سفره آماده انرژی هسته‌ای نشسته که بیشتر کارهای آن در زمان آقای خاتمی صورت گرفت. اینکه در زمان آقای خاتمی ما پیشرفت داشتیم همراه با تحریم نشدن و منزوی نشدن بهتر است یا اینکه عنصر نامطلوب جهان شدن و عدم تامین منافع ملی.»

وی با اشاره به سخنان جدید احمدی‌نژاد مبنی بر اداره مدیریت جهان گفت: «این صحبت‌ها به معنی دخالت در امور داخلی سایر کشورهاست و اگر همه کشورها علیه ایران بسیج شوند  و اگر مجموعه آنها تصمیماتی بگیرند باید چه کرد؟ البته من خدا را شکر می‌کنم که کشورهای جهان صحبت‌های ایشان را جدی نمی‌گیرند و طی این 2 سال نسبت به ایشان شناخت پیدا کرده‌اند وگرنه خطر جدی برای کشور ما بود».

همچنین انصاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نحوه تعامل با دولت گفت: «بهتر است به جای فرافکنی، وعده‌های رئیس‌جمهور و وزرا در قالب شاخص‌های کمی اندازه‌گیری و به مردم ارائه شود و طرح شعارهای کلی، عدالت، مهرورزی، ومبارزه با فساد را که هر کسی می‌تواند مطرح کند».

وی در خصوص گرانی‌های اخیر و تاثیر اقدامات مجلس و دولت در آن، گفت: «در بخشی از گرانی‌ها و تورم هم دولت و هم مجلس به طور مشترک و در بعضی فقط مجلس یا دولت موثر بوده‌اند که باعث افزایش نقدینگی شده‌اند و صادقانه نیست که مجلس تقصیرها را متوجه دولت و دولت نیز تقصیرها را متوجه مجلس کند و بهتر است هر کدام سهم تقصیر وقصور خود را بپذیرند و شجاعانه از مردم عذرخواهی کنند».

الیاس حضرتی نیز در این باره گفت:‌«رئیس‌جمهور یک تیم قوی برای اداره کشور ندارد و نه یک برنامه مسنجم که مطابق آن حرکت کند . ایشان نه ثبات مدیریتی دارد و نه مساله هسته‌ای را می‌تواند مدیریت کند و بنده به طور مشخص شخص رئیس‌جمهور را مقصر می‌دانم و مجلس نیز از این جهت مقصر است که با دولت همراهی می‌کند، در حالی که وقتی مجلس متوجه عدم ثبات مدیریتی کشور می‌شود باید برخورد کند و معنی ندارد که شخصی که برای وزارت تعاون رای نیاورده دوباره از همان مجلس رای اعتماد برای وزارت آموزش و پرورش بگیرد و بودجه یک صفحه‌ای دولت را تصحیح کند و با این نوع مدیریت معلوم نیست که قیمت مسکن تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد و هیچ‌کس قادر به خرید مسکن با این اوضاع نخواهد بود».

صدر در پاسخ به سوالی مبنی بر تمام شدن دوران اصلاح‌طلبان گفت: «مهمترین دلیل بر بطلان این نظریه، اقدامات تبلیغی دولت و رسانه ملی و هیات‌های اجرایی احمدی‌نژاد در حذف اصلاح‌طلبان و تخریب آنهاست، چون می‌دانستند که در صورت یک رقابت جدی و سالم، بازنده خواهند شد و اگر اصلاحات تمام شده بود که این اندازه دولت برای آن ممانعت ایجاد نمی‌کرد».

انصاری در پاسخ به سوالی در مورد برنامه اصلاح‌طلبان برای کنترل گرانی‌ها، گفت: «متاسفم که با گفتن سخنانی مانند اینکه قرار بوده تورم 70 و 80 درصدی باشد و ما آن را به 18 درصد رسانده‌ایم به شعور مردم توهین می‌شود. کدام برنامه‌ای چنین چیزی را پیش‌بینی کرده در حالی که تمام شاخص‌های برنامه چهارم توسعه از تک رقمی شدن تورم در امسال خبر می‌داده است».

وی ادامه داد: «سیاست‌های متناقض دولت در بیکار کردن کارگران و بعد اعطای وام‌های زودبازده برای ایجاد اشتغال تعجب‌برانگیز است».

سیدمحمد صدر، معاون سابق وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد عدم اقبال مردمی به اصلاح‌طلبان گفت: «ما با این بحث که مردم از اصلاح‌طلبان ناامید شدند اصلاً موافق نیستیم، وقتی که مردم عملکرد احمدی‌نژاد را در طی این سه سال دیدند تازه فهمیدند چه نعمت بزرگی از دست داده‌اند».

وی ادامه داد: « پایین آمدن مشارکت مردم در انتخابات بیشتر به خاطر عملکرد شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی است که باعث عدم شور و نشاط در انتخابات شد».

الیاس حضرتی مدیر مسوول روزنامه اعتماد در پاسخ به سوالی در مورد استراتژی اصلاح‌طلبان برای حضور در صحنه سیاسی، گفت: «استراتژی ما مبارزه پارلمانی است و حریف از تمام راههای قانونی و غیرقانونی تلاش می‌کند تا ما را از میدان حذف کند ولی ما هم طبعاً ایستادگی می‌کنیم و مصر به حضور هستیم وفعلاً روش عاقلانه دیگری به نظر ما نمی‌رسد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۰۱
0
0
لطفا ليست كانديداهاي دوره دوم را اعلام كنيد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین